Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jobbet med vektnedgang en god stund nå, men uten noe særlig fremgang. Er ei jente på 63 kg fordelt over 171 cm. Ikke tynn, ikke tjukk. Men vil gjerne ned i fett prosent. Har hatt fokus på dette i flere månender nå, men er kun jojo slanking. 2 kg ned, 2 kg opp. Altså, kommer ingen veg. her kommer litt opplysninger om hverdagen min:

- 2x 3 tabletter Shred Matrix før 2 av de største måltidene. (frokost, middag) (hjelper meg å spise mindre porsoner, og dempe sult følelsen)

- Kaloriintnaket ligger på mellom 1000-1600. Ettersom hvor hard jeg trener, og hvor mye mat jeg trenger.

- prøver å trene 4-5 dager i uken. Sykling, jogging, lange turer osv. Minimum kcal forbrent under trening 500 kcal.

- Kan ikke trene styrke enda, pga operasjon.

vekten rikker seg ikke, og kropsmålene mine er omtrent det samme.

Er det noen eksperter der ut som ser feilen?:)

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/29988-g%C3%A5r-ikke-ned-i-vekt-tips/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Annonse

Du sier seg at du vil ned i fettprosent, da må du også huske at dette ikke er det samme som vekt.

Dropp vekten til fordel for et målebånd/fettklype, det er her du lettest ser om du går ned i fettprosent.

Du spiser alt for lite, legg deg på ett lite underskudd (ca. 200 - 400 kcal), og pass på å få i deg proteiner.

Hvorfor kan du ikke trene styrke? Kan du sykle og jogge kan du sikkert trene litt styrke i bein? Hvordan operasjon er det snakk om? De fleste med skader og lignende kan trene, det er bare det at treningen må tilpasses noe mer enn hos friske mennesker.

Man kan alltids slanke seg på 500-700Kcal daglig om man er sinnsyk, men det har sine negative sider når du kutter så mye i næringen.. blant annet tap av muskelmasse og nedsatt energi. Kutter du ~50Kcal daglig tilpasser kroppen din seg som fører til 0 endring, derfor blir det fornuftig å finne en mellom ting mellom sinnsyk slanking og vedlikehold :) Du får spise litt mer, så går du ned i vekt på en sunn måte.

bruker målebånd også, men desverre lite forskjell der også. Men da kanskje feilen ligger i antall kcal pr dag da. Kan trene styrke, bare ikke helt enda. skrev nok litt misvisende i innlegget. Har prøvd meg på et par økter, men har vært stort ubehag. Så om noen uker til, kan jeg trene styrke. Vil det gjøre større fremgang med fettprosenten enn kondisjonstrening?

Takk for gode råd :) Var faktisk fint å høre at jeg må spise mere for å gå ned i vekt! Men selvfølgelig, riktig kost :)

bruker målebånd også, men desverre lite forskjell der også. Men da kanskje feilen ligger i antall kcal pr dag da. Kan trene styrke, bare ikke helt enda. skrev nok litt misvisende i innlegget. Har prøvd meg på et par økter, men har vært stort ubehag. Så om noen uker til, kan jeg trene styrke. Vil det gjøre større fremgang med fettprosenten enn kondisjonstrening?

Takk for gode råd :) Var faktisk fint å høre at jeg må spise mere for å gå ned i vekt! Men selvfølgelig, riktig kost :)

Nei, vil du gå ned i vekt burde du fokusere på kondisjonstreninga. Styrketreningen vil hjelpe deg å holde på muskulatur, og også så vidt jeg har forstått hjelpe deg å holde en høyere grunnforbrenning under dietten. I tillegg er det gøy hvis du finner noen med litt peiling til å innføre deg i styrketreningen og gi deg noen utfordringer. Noe som tester deg både i smidighet, kroppskontroll, utholdenhet og rå styrke. Det synes jeg i alle fall :)

Men om du vil ned i vekt er det intervalltrening som gjelder.

Du har en passende vekt i forhold til din høyde. En vektreduksjon vil ikke gi deg en strammere og mer fit kropp. Øk matmengden din til vedlikehold eller et lite overskudd. Dropp kardio og fokuser på tung styrketrening når du kan. Dette vil gjøre kroppen strammere og minske fettprosenten. Kast vekten, bruk målebånd og ta tiden til hjelp. INGEN får superkroppen over natten. Gode ting tar tid! Lykke til :)

Du sier seg at du vil ned i fettprosent, da må du også huske at dette ikke er det samme som vekt.

Dropp vekten til fordel for et målebånd/fettklype, det er her du lettest ser om du går ned i fettprosent.

Man skal gjøre veldig mye feil for ikke å gå ned i fettprosent hvis man går ned i vekt. Selv Robinson-deltakere som sulter seg og ikke trener styrke, mister mest fett når de går ned i vekt.

Annonse

Men om du vil ned i vekt er det intervalltrening som gjelder.

Hva er det med intervalltreninga som gjør det best for vektreduksjon? Selv om man inkluderer etterforbrenningseffekten, så forbrenner man mer på en 60 minutters joggetur på moderat intensitet enn på en 4x4-økt.

Man skal gjøre veldig mye feil for ikke å gå ned i fettprosent hvis man går ned i vekt. Selv Robinson-deltakere som sulter seg og ikke trener styrke, mister mest fett når de går ned i vekt.

Selvfølgelig går vekten ofte ned også (langt fra alltid), men om en vil bli strammere å se slankere ut er ikke vekten den beste måten å måle denne fremgangen på.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...