Gå til innhold

Matlogg


Gjest

Anbefalte innlegg

Frokost:

2 x Fiber balance: 70 kcal

100 gram makrell i tomat: 240 kcal!

2 dl skummamelk: 65 kcal

Visste ikke at det var så mye kalorier i makrell!

Mellommåltid:

1 banan

1 glass Pepsi Max

1 glass biola

Lunch/mat før trening:

1/2 rundstykke med salami og lettmajones

Kvelds/mat etter trening:

3 x Fiber balance: 105 kcal

Italiensk salat

1 glass skummamelk: 65 kcal

Sosial spising:

Fenalår, te og snacksgulerøtter

Sliter fortsatt med å få i meg nok mat og vann, spesielt sistnevnte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Frokost:

2 x Fiber balance: 70 kcal

30 gram hvitost: 100 kcal

Paprika

2 glass skummamelk: 120 kcal

Har pakket med meg både yoghurt, gulrøtter, nøtter, druer og knekkebrød på skolen :)

Mellommåltid(er):

2 gulrøtter

1 yoghurt: 144 kcal

1 småsulten, 70 gram: 330 kcal, IKKE MER!

Lunch:

2 x husmannknekkebrød: 90 kcal

Kremost

Middag:

Kyllingvinger og potetsalat.

Rester. Følte usunnheten snike seg innpå, og klarte ikke spise opp maten.

Mellommåltid:

1 yoghurt: 158 kcal

Kvelds:

1 Rundstykke: 160 kcal

Salami og lettmajones

1 glass skummamelk: 65 kcal

Kveldskos:

Liten skål bananchips.

Matloggen er forresten bare til jeg klarer å få kostholdet på rett kjør. Til jeg ser hvor mye mat jeg faktisk (ikke) spiser, og hvor mange kalorier den inneholder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frokost:

2 x husmannknekkebrød: 90 kcal

Norvegia

Mellommåltid(er):

2 gulrøtter

Litt druer

Tre kopper te!

Lunch:

1 husmannknekkebrød: 45 kcal

Norvegia

Middag:

Svenske kjøttboller

Potetmos

Ketchup

Mellommåltid:

1 yoghurt: 158 kcal

1 husmannknekkebrød: 45 kcal

30 gram ost: 100 kcal

Kvelds:

2 x Fiber balance

Italiens salat

1 glass skummamelk

Jeg har i dag følt meg sulten hele tiden, men føler jeg sitter med maten i hånda konstant. Magen vil ha mer, men hjernen sier nei. Samtidig tror jeg det kan ha mye med at jeg ikke spiser meg mett på middag. Siden jeg ikke har skaffet meg batteri på kjøkkenvekta enda, tør jeg ikke spise til jeg er mett, fordi jeg ikke vet hvor mye kalorier maten jeg spiser inneholder. Jeg liker å spise ofte og lite, men orker ikke gå rundt å være sulten. Kanskje det bare er en overgangsfase. I morgen skal jeg gå til anskaffelse av batterier!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott du tar tak i det å jobber med å spise litt mer, selv om jeg ikke er overbevist om at kaloritelling er måten å gjøre det på. Vegard som er den mest kunnskapsrike skribenten vår på ernæring skulle ta seg en tur inn og komme med noen tips etterpå :)

Takk for tilbakemelding! Har regnet ut at jeg bør ha i meg rundt 1400-1500 kalorier om dagen for å gå ned i vekt, med mitt aktivitetsnivå (som dog skal bli høyere med en gang jeg kommer meg litt mer etter operasjonen) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei.

Ser du gjør et forsøk på å få struktur og kontroll på spisingen din, og det er bra! Jeg lurer litt på hva som er bakgrunnen din (du snakker om en operasjon blant annet). Hvor høy og tung er du, og hva ser du for deg er et fornuftig mål vektmessig. Om du ikke ønsker å dele dette med hele verden her på forumet, kan du gjerne sende meg en pm.

Når det gjelder den maten du har ført opp til nå, kan det virke som om du kanskje har er litt ugunstig fokus. Det blir mye fokus på kalorier, og ikke så mye på det å spise bra mat. Proteininntaket ditt er veldig lavt, og det samme kan sies om fettinntaket. Her ser jeg mye forbedringspotensiale, som både vil gi deg en sunnere vektnedgang og ikke minst gjøre det vesentlig lettere å holde matinntaket nede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig enig med deg Vegard, det virker som om du har et veldig fokus på kalorier! Du ligger vel på rundt 1000 kcal, og det er alt for lite. I tillegg til at du også spiser for lite protein.

Jeg vet ikke hva som er hensikten med å spise slik (?) Eller om det er tilfeldig, eller om det er "planlagt" at du ender opp med så lite. Som jenter flest, er ofte hensikten å gå gå ned i vekt. Merksnodig nok laget Robert denne artiklen nettopp, og den passet i grunn godt. Hvis du ønsker å gå ned i vekt (aner ikke om du har behov for det i det hele tatt) bør du i det minste fokusere på fettprosenten fremfor vekten. Det ble sagt så fint en gang, uten at jeg husker helt hvem som sa det; "Med mindre du skal konkurrere i badevekt, så bør du fokusere på litt annet enn bare den jæ*** vekta!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frokost:

2 x husmannknekkebrød

100 gram makrell i tomat

Lettmasjones

1 glass skummamelk

Lunch:

2 x husmannknekkebrød

1 avocado

lettmajones

1 kopp te

Mellommåltid(er):

Proteinbar: 211 kcal

1 banan

Middag/kvelds:

1 kyllingfilet

1 rundstykke

1 avocado

Salat av isberg, agurk, løk og fetaost

Kveldskos:

Grønne druer

1 yoghurt

Jeg har fått tips om å ikke tenke så mye på kalorier, men heller fokusere på riktig mat. Jeg blir tullete i hodet av å hele tiden gå og tenke på hvor mange kalorier det er i det jeg spiser, men likevel vil jeg ha en oversikt over hvor mye jeg gir kroppen i løpet av en dag. Spesielt nå som jeg vil gå ned i vekt, men samtidig sliter med å få i meg nok mat. Matloggen vil jeg nok beholde en stund fremover, og mottar gjerne tips til ting jeg bør få i meg mer av (egg, fisk kjøtt?). Desverre blir det litt lite middager i en travel studenthverdag..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått tips om å ikke tenke så mye på kalorier, men heller fokusere på riktig mat. Jeg blir tullete i hodet av å hele tiden gå og tenke på hvor mange kalorier det er i det jeg spiser, men likevel vil jeg ha en oversikt over hvor mye jeg gir kroppen i løpet av en dag. Spesielt nå som jeg vil gå ned i vekt, men samtidig sliter med å få i meg nok mat. Matloggen vil jeg nok beholde en stund fremover, og mottar gjerne tips til ting jeg bør få i meg mer av (egg, fisk kjøtt?). Desverre blir det litt lite middager i en travel studenthverdag..

"Think less, do more!" :thumbsup: Jeg teller ikke kalorier i den forstand at jeg vet hvor mye kalorier jeg får i meg i løpet av en dag. Jeg vet veldig godt hva ting inneholder, men jeg finregner ikke på alt jeg spiser. Spiser du nok "rene" proteiner, dvs, magert kjøtt, meieriprodukter, fisk, etc., samt masse grønnsaker og litt frukt, så er du kommet langt på vei. Du trenger heller ikke finregne så veldig på det ;)

Samtidig som jeg skriver dette innlegget står det en skål med grønnsaker i mikrobølgeovnen. Den får seg en tur ut på verandaen til avkjølibg, før ketchupflaska får et utbrudd over bollen og det hele går i gapet. Tidsforbruk? 4 til 6 min i mikroen, litt til avkjøling ettersom hvor kaldt eller varmt man vil ha det! ;)

Når det gjelder å få i seg mer proteiner så gjelder det å finne retter du liker. Spiser man noe man egentlig ikke syntes noe om, så er det ikke lett å få i seg nok - eller noe i det hele tatt for min del (jeg spiser ikke ting jeg ikke liker)

Går også an å lage proteinbrød, proteinrundstykker eller proteinpannekaker/proteinvafler og fryse det ned slik at du lett kan ta det opp og spise det med godt pålegg. Jeg er veldig glad i bakst i hvert fall ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Proteinbakst er kjempegodt og greit om man får overdose av fisk og kjøtt :) Finnes så utrolig mange bra oppskrifter der ute, og veldig mange gode blogger! :D

Selv er jeg litt periodemenneske ;) Nå lever jeg stort sett på scampi, tunfisk og kylling (chilli- og honningmarinert!:thumbsup:), mens for bare noen uker siden bakte jeg kun boller, lagde pannekaker og pizza :) Med et lite hav av proteiner selvfølgelig :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frokost:

1 rundstykke: 160 kcal

1 egg

1 glass skummamelk

1 glass drikkeyoghurt

Lunch:

1 rundtsykke: 160 kcal

1 egg

2 glass drikkeyoghurt

Mellommåltid:

1 kiwi

Middag/kvelds:

1 rundstykke: 160 kcal

Kremost

1 glass skummamelk

Lørdagsgodt:

Nøtter

Potetgull

3 kaffebaileys

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Proteinbakst er kjempegodt og greit om man får overdose av fisk og kjøtt :) Finnes så utrolig mange bra oppskrifter der ute, og veldig mange gode blogger! :D

Selv er jeg litt periodemenneske ;) Nå lever jeg stort sett på scampi, tunfisk og kylling (chilli- og honningmarinert!:thumbsup:), mens for bare noen uker siden bakte jeg kun boller, lagde pannekaker og pizza :) Med et lite hav av proteiner selvfølgelig :rolleyes:

Spiser man det etter trening da? Har du kanskje en god og enkel oppskrift å dele med meg? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

"Think less, do more!" :thumbsup: Jeg teller ikke kalorier i den forstand at jeg vet hvor mye kalorier jeg får i meg i løpet av en dag. Jeg vet veldig godt hva ting inneholder, men jeg finregner ikke på alt jeg spiser. Spiser du nok "rene" proteiner, dvs, magert kjøtt, meieriprodukter, fisk, etc., samt masse grønnsaker og litt frukt, så er du kommet langt på vei. Du trenger heller ikke finregne så veldig på det ;)

Samtidig som jeg skriver dette innlegget står det en skål med grønnsaker i mikrobølgeovnen. Den får seg en tur ut på verandaen til avkjølibg, før ketchupflaska får et utbrudd over bollen og det hele går i gapet. Tidsforbruk? 4 til 6 min i mikroen, litt til avkjøling ettersom hvor kaldt eller varmt man vil ha det! ;)

Når det gjelder å få i seg mer proteiner så gjelder det å finne retter du liker. Spiser man noe man egentlig ikke syntes noe om, så er det ikke lett å få i seg nok - eller noe i det hele tatt for min del (jeg spiser ikke ting jeg ikke liker)

Går også an å lage proteinbrød, proteinrundstykker eller proteinpannekaker/proteinvafler og fryse det ned slik at du lett kan ta det opp og spise det med godt pålegg. Jeg er veldig glad i bakst i hvert fall ;)

Problemet mitt er at jeg ikke vet hvor mye ting inneholder, og i perioder som nå når jeg ikke klarer å få i meg nok mat (under 1000 kcal i skrivende stund), tenker jeg det i alle fall er viktig å få i seg nok selv om man vil ned i vekt.

Jeg skal forøvrig sjekke ut oppskrifter på proteinbarer - kanskje de er ok å spise etter trening? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet mitt er at jeg ikke vet hvor mye ting inneholder, og i perioder som nå når jeg ikke klarer å få i meg nok mat (under 1000 kcal i skrivende stund), tenker jeg det i alle fall er viktig å få i seg nok selv om man vil ned i vekt.

Jeg skal forøvrig sjekke ut oppskrifter på proteinbarer - kanskje de er ok å spise etter trening? :)

Da tar du fram matvaretabellen, så skriver du ned de tingene du normalt sett spiser og så sjekker næringsinnholdet. En periode kan det være lurt å veie maten også så du vet hvor mye du får i deg. Det tar en uke så sitter det i fingrene, da veit du sånn ca. hvor mye 50 gram tomater er og at en halv boks CC er ca 150 gram etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Middag/kvelds i den siste loggen din kunne med fordel vært byttet ut med et skikkelig måltid med kjøtt/fisk og grønnsaker. Positivt at du får i deg litt egg, men om du klarer å spise 2 egg til frokosten og lunsjen vil det gi et løft næringsmessig. I tillegg ser jeg ikke noe av verken frukt eller grønnsaker, her har du mye å gå på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Middag/kvelds i den siste loggen din kunne med fordel vært byttet ut med et skikkelig måltid med kjøtt/fisk og grønnsaker. Positivt at du får i deg litt egg, men om du klarer å spise 2 egg til frokosten og lunsjen vil det gi et løft næringsmessig. I tillegg ser jeg ikke noe av verken frukt eller grønnsaker, her har du mye å gå på!

Ja, travle hverdager gir enkle løsninger, hvertfall i helgene. Frukt- og grønnsaksfatet fylles opp hver uke, så det skal ikke være noe problem å bli enda litt flinkere på dette. Takk for flotte tilbakemeldinger!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurt å få i deg en del energi i flytende form nå i begynnelsen. Det gjør det lettere å øke energiinntaket. Du kan f.eks. lage deg en smoothie basert på yoghurt naturell, bær, litt juice eller melk og proteinpulver.

Sa du juice Vegard?! :eek: thihi :p Neida, jucie i mindre mengder er helt ok. Det er tross alt litt næring i det :thumbsup:

En hjemmelaget fyldig tomatsuppe/grønnsakssuppe kan kanskje også være et alternativ? Med f.eks. kjøttboller og en liten skvett fløte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiser man det etter trening da? Har du kanskje en god og enkel oppskrift å dele med meg? :)

Etter trening synes jeg personlig det er best med kylling eller tunfisk, da du får i deg mye mer protein slik :) Gjerne også en proteinshake! Hos Kristine Weber; http://www.kriweb.no/category/diverse-proteinbakst/, finner du et tonn av gode ingredienser om du blar deg litt nedover, men mye av det kan være litt lavkalori, og da er det lurt å bytte mager kesam med kesam, melk med fløte, sånne ting :) Her er en god oppskrift på en proteinbar jeg selv likte kjempegodt; http://dedication.blogg.no/1325355798_etter_trening.html. Hun har også mye annet som er verdt en titt i kategorien oppskrifter, både middag og bakst ;)

Mager kesam i blandet et godt proteinpulver er en helt fantastisk kilde til protein, og 300g kesam er ikke så vanskelig å få ned, så det anbefales også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...