Gå til innhold

Stiv i korsryggen


Anbefalte innlegg

Har vært stiv i korsryggen en stund nå, men i det siste har det vært ekstra ille. Smerten er ganske jevn over hele nedre del av ryggen, og ikke på noe bestemt punkt. Om jeg svaier eller krummer ryggen, kjenner jeg ingenting. Det er verst når jeg sitter nede og når jeg legger meg i senga på kvelden. Det går dog over når jeg har ligget en liten stund. Har trent starting strength i en del måneder nå, men det har ikke blitt vondt før nå i det siste.

Kan det ha noe med dårlig teknikk i knebøy eller markløft å gjøre? Prøver å gjennomføre øvelsene så riktig som mulig, og alle jeg har spurt om teknikkhjelp sier at det ser bra ut.

Det skal sies at jeg nylig har avsluttet en roaccutan-kur, og det var under denne at jeg begynte å kjenne smertene. Dog er det fortsatt vondt ca en måned etter endt kur, så det er mulig at det ikke er noen sammenheng. Smertene er for øvrig ikke så ille at det er nødvendig å søke profesjonell hjelp, men det begynner å bli litt plagsomt.

Edit: Innbiller meg også at det er ekstra ille når det har gått noen dager siden sist jeg trente.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kan nesten høres ut som du overbelaster ryggen din med jevne mellomrom hver gang du trener, evnt at du har noe strekk i korsryggen som aldri får tid til å bli "ordentlig" bra igjen.

Har du slitt med teknikk / fått noen til å se om du tar øvelsene riktig?

Evnt om du har gått opp i vekter på disse øvelsene i det siste?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føler selv at jeg har ganske bra teknikk, og har som sagt fått positiv tilbakemelding fra de jeg har spurt om teknikkhjelp. Trener som sagt Starting Strength, så jeg øker stort sett 2,5 kg hver økt.

Kan det rett og slett være en form for voksesmerter? Har merket at ryggen har blitt bredere i det siste, og jeg kan kjenne at jeg har muskler på ryggen som ikke var der før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært stiv i korsryggen en stund nå, men i det siste har det vært ekstra ille. Smerten er ganske jevn over hele nedre del av ryggen, og ikke på noe bestemt punkt. Om jeg svaier eller krummer ryggen, kjenner jeg ingenting. Det er verst når jeg sitter nede og når jeg legger meg i senga på kvelden. Det går dog over når jeg har ligget en liten stund. Har trent starting strength i en del måneder nå, men det har ikke blitt vondt før nå i det siste.

Kan det ha noe med dårlig teknikk i knebøy eller markløft å gjøre? Prøver å gjennomføre øvelsene så riktig som mulig, og alle jeg har spurt om teknikkhjelp sier at det ser bra ut.

Det skal sies at jeg nylig har avsluttet en roaccutan-kur, og det var under denne at jeg begynte å kjenne smertene. Dog er det fortsatt vondt ca en måned etter endt kur, så det er mulig at det ikke er noen sammenheng. Smertene er for øvrig ikke så ille at det er nødvendig å søke profesjonell hjelp, men det begynner å bli litt plagsomt.

Edit: Innbiller meg også at det er ekstra ille når det har gått noen dager siden sist jeg trente.

Meget sannsynlig. Vanlig med svak kjerne og dårlig teknikk. Har du i tillegg ustabilt bekken utenfor gymmet, får ryggen aldri tid til å heles utenom når du går og legger deg. Mistenker bekkentilt også under løftinga. Å bli jævlig sår i ryggen er ikke uvanlig i slike tilfeller, og til slutt smeller det. Ansett en PT og lær skikkelig teknikk. Kutt ut øvelser som flekterer ryggen din frem til du føler deg bra igjen.

Sist men ikke minst, stabiliser bekkenet ditt. Ofte stramme hams, stramme hoftebøyere og dårlig kjernestabilitet. Puster kun med bryst, osv. Jobb med alle disse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har noe av det samme problemet som RomfordPelé .

Jeg blir kjempeøm i korsryggen etter trening. Bare av å kjøre planke, knebøy, markløft. Og det skjer ganske fort. Har ikke vært på treningssenter de siste to ukene pga eksamen. Bare jogget ute jevnlig. Men blir øm i ryggen av å løpe også. Så tror ikke teknikken er problemet med mark/knebøy. Trent med PT, og han har ingenting å klage på.

Tenker kanskje det er manglende kjernemuskulatur? Ømheten oppstår nesten med en gang når jeg f.eks tar planke. (suger magen inn mot midten, og passer på å ikke svaie korsryggen) Men har trent målrettet core de siste to mnd, og er generelt sterk i magen. Ømheten - ubehaget - varer bare resten av dagen. Sover, så er jeg fin igjen neste morgen. Kan det bare være fordi jeg er sliten der, og blir bare "støl"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har noe av det samme problemet som RomfordPelé .

Jeg blir kjempeøm i korsryggen etter trening. Bare av å kjøre planke, knebøy, markløft. Og det skjer ganske fort. Har ikke vært på treningssenter de siste to ukene pga eksamen. Bare jogget ute jevnlig. Men blir øm i ryggen av å løpe også. Så tror ikke teknikken er problemet med mark/knebøy. Trent med PT, og han har ingenting å klage på.

Tenker kanskje det er manglende kjernemuskulatur? Ømheten oppstår nesten med en gang når jeg f.eks tar planke. (suger magen inn mot midten, og passer på å ikke svaie korsryggen) Men har trent målrettet core de siste to mnd, og er generelt sterk i magen. Ømheten - ubehaget - varer bare resten av dagen. Sover, så er jeg fin igjen neste morgen. Kan det bare være fordi jeg er sliten der, og blir bare "støl"?

Høres veldig ut som dårlig teknikk ja. Er nok bekkentilt og dårlig kjernestabilitet. Ikke nødvendigvis svak kjerne men inaktiv. At man har trent med en PT betyr dessverre lite ... Legg ut en video av teknikken din i disse løftene eventuelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for tips! Har ikke råd til PT, men ser at fitnessbloggen har en artikkel om bekkentilt, så jeg skal jobbe med dette.

Jeg ville og trent kjernemuskulatur, og teknikk. Vedrørende knebøy og markløft så kan det og ha noe å si med mobilitet i leggene. Jeg sliter selv med dype knebøy / mark til bakken grunnet leggene. Det gjør at jeg får unødvendig belasning på ryggen. Folk sier det ser greit ut når jeg tar øvelsene, men når jeg gikk til både fysio og kiropraktor, så fant de ut at jeg måtte trene kjernemuskulatur og mobilitet i legger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres veldig ut som dårlig teknikk ja. Er nok bekkentilt og dårlig kjernestabilitet. Ikke nødvendigvis svak kjerne men inaktiv. At man har trent med en PT betyr dessverre lite ... Legg ut en video av teknikken din i disse løftene eventuelt.

Forslag til gode kjerneøvelser?

PTen min sa at jeg sliter veldig med å aktivere kjernemuskulaturen, spesielt i magen. MEn det har blitt vesentlig bedre. Merker også at når jeg løper, og bebynner å bli sliten. krommer jeg ryggen litt.

Men når ubehaget skjer med en gang jeg f.eks tar planke, så føler jeg det kan ha noe med manglende aktivering/kjernemuskulatur.

Er generelt litt stiv ja. Gjør dynamisk oppvarming før jeg trener styrke.

Kan slenge ut en video neste gang jeg er på SATS:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Styrken betyr lite om aktiveringen er utilstrekkelig. Vanskelig å si noe om dette uten å ha sett på deg. Stivhet og baseløft er generelt en jævlig dårlig ide.

Jeg bruker planke, sideplank og baseløft.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Styrken betyr lite om aktiveringen er utilstrekkelig. Vanskelig å si noe om dette uten å ha sett på deg. Stivhet og baseløft er generelt en jævlig dårlig ide.

Jeg bruker planke, sideplank og baseløft.

Jeg trener masse planke, både sideplanke og vanlig. Merkelig at korsryggen fortsatt blir øm... Særlig når jeg løper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

generelt. Kontakt en fysio eller kiropraktor og få ham til å rette opp hofta di. Regner med at du har kraftig hengsling i ryggen.

Jeg er veldig rettrygget faktisk. Skuldrene faller noen ganger litt framover. Men ellers har jeg god holdning. Er da jeg løp at jeg merket at jeg kroket meg litt sammen da jeg ble sliten.

Føler ikke at det er et problem nok for fysio. Fordi jeg har aldri ansett hofta som et problem før. Øhm. Mulig fordi jeg fortsatt er ung og rask.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig rettrygget faktisk. Skuldrene faller noen ganger litt framover. Men ellers har jeg god holdning. Er da jeg løp at jeg merket at jeg kroket meg litt sammen da jeg ble sliten.

Føler ikke at det er et problem nok for fysio. Fordi jeg har aldri ansett hofta som et problem før. Øhm. Mulig fordi jeg fortsatt er ung og rask.

Kan du ta et bilde av rygg og hofte fra siden i bar overkropp? En trang topp om du er kvinne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...