Gå til innhold

Smerte i "Tibialis Anterior" muskelen (nedre forside legg)


ErikMM

Anbefalte innlegg

Jeg løp "utforetappen" i Holmenkollstafetten på lørdag, som stort sett bestod av å spurte 5 minutter i nedoverbakke på asfalt. Ikke smart av meg. Trodde jeg var godt forberedt, men jeg har fått vondt i "Tibialis" muskelen, altså den man bruker når man f.eks.hever forsiden av føttene. Spesielt i nedre del, rett over anklene. Dermed er det spesielt vondt å gå i nedoverbakker.

Vet dere om det er noe spesielt jeg kan gjøre for å lindre muskelen, og om jeg bør være forsiktig med å unngå treningsøvelser som belaster denne muskelen inntil videre? Er ikke helt sikker på i hvor stor grad jeg bruker denne muskelen når jeg gjør bulgarske utfall, knebøy, o.l., men det finner jeg nok ut av på trening i ettermiddag.

k_tib_anterior.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nå er ikke jeg noen form for fysioterapaut, men tenker at du hvertfall ikke bør gjøre noe som forårsaker mer vondt, for smerter er kroppen din som sier fra at muskelen trenger hvile/rehabilitering. Dumt å utvikle noe kronisk.

Du må nesten bare prøve litt. Knebøy/bulgarsk utfall er jo øvelser hvor det hovedsakelig er quadriceps og gluteusmuskulaturen som jobber. Med tanke på at Tibialis Anterior spenner fra tibia til mellomfotsknokkel, så er det ikke ekstensjon og fleksjon i kneet nødvendigvis en bevegelse som belaster muskelen noe mer, det er bevegelsene i ankelleddet du må ta hensyn til.

Ville nok venta med mer løping :)

Kjedelig med vondt, håper det gir seg fort!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Om det bare er vondt/stølhet ville jeg prøvd en forsiktig gå- eller løpetur i f.eks. mykt skogsterreng for å prøve å myke opp litt. Skal vel litt til for å løpe på seg en betennelse på fem minutter.

Fem minutter kan fort bety 400 eksentriske repetisjoner tett opp mot 1RM, det lar seg fint gjøre å lage litt faenskap av dette om man ikke er vant til det ;)

Nettopp snakket med en fysio om dette, og løsningen er faktisk ofte å trene denne isolert. Den blir ofte betent pga dårlig styrke og arbeidskapasitet.

Løsningen på sikt, og forebyggende, er tung trening av den aktuelle muskelen ja. Riktignok vil man som regel ikke starte med dette i en akutt fase. Da vil man heller la senen få ro fra tung trening og heller bruke den lett. Som regel går de fleste slike akutte senelidelser fint over av seg selv. Etter dette ville jeg anbefalt en periode med trening av muskelen, og mer rettet trening mot løping om du vil fortsette å løpe. Begynn gjerne løpingen igjen med noen økter forfotsløping så får sena en pen overgang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tilbakemeldingen!

Det hjalp litt å dra på trening, til tross for at jeg ikke gjorde noen øvelser for de aktuelle musklene. Kanskje fordi jeg fikk mer fart på blodomløpet? Uansett, jeg har latt være å belaste dem de siste fire dagene, og nå er de snart helt gode igjen. Merker det kun litt når jeg går i nedoverbakke og ned trapper. Går snart i gang med noen øvelser for å forebygge mot at det skal skje igjen. Takk igjen for gode råd!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...