Gå til innhold

erstatte spasertur med romaskin?


Steffen!

Anbefalte innlegg

jeg kommer nok til å kjøpe meg bil i nær framtid.

men da vil jo hverdagsaktiviten synke.

jeg spaserer ca 90min hver dag(til og fra jobb)hvor av 20-35min er oppoverbakke som jeg blir litt andpusten av.

hvor mange min spasertur tilsvarer 1 min roing med langkjøringspuls?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er et spørsmål det kan bli ganske vanskelig å svare på da det er masse variabler vi ikke aner noe om; vi vet jo ikke helt hvordan ruten er, hvor god form du er i, høyden din, lengden på beina dine, hvor mye du veier, hva slags romaskin det er snakk om, hvor tung belastning du bruker på den, om du ror med god teknikk, og så videre.

Men en romaskin er en veldig god investering i egen helse. Du kan f.eks prøve å ro et bestemt antall meter per dag, eller i en satt tid, eller opprettholde så og så mange drag i minutter over tid, eller holde på til du blir så sliten at du ikke orker mer.

Mange muligheter (:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er et spørsmål det kan bli ganske vanskelig å svare på da det er masse variabler vi ikke aner noe om; vi vet jo ikke helt hvordan ruten er, hvor god form du er i, høyden din, lengden på beina dine, hvor mye du veier, hva slags romaskin det er snakk om, hvor tung belastning du bruker på den, om du ror med god teknikk, og så videre.

Men en romaskin er en veldig god investering i egen helse. Du kan f.eks prøve å ro et bestemt antall meter per dag, eller i en satt tid, eller opprettholde så og så mange drag i minutter over tid, eller holde på til du blir så sliten at du ikke orker mer.

Mange muligheter :)

lengden på beina :roflmao: hehe

Mangler bare blodtype, stoffskifte og oksygenopptak så kan man finne en formel for dette :p

Man må jo bare elske bloggen! hohoho

Lenke til kommentar
Del på andre sider

lengden på beina :roflmao: hehe

Mangler bare blodtype, stoffskifte og Co2-opptak så kan man finne en formel for dette :p

En liten digresjon ; men i et slikt tilfelle vil nok antropometri ha noe å si, en person med lange bein vil kunne dekke lengre avstander enn en person med kortere bein om de går i samme tempo; det vil også være _marginalt tyngre å opprettholde lange steg i kupert terreng (ref bratte oppoverbakker) Høres det for urimelig ut?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten digresjon ; men i et slikt tilfelle vil nok antropometri ha noe å si, en person med lange bein vil kunne dekke lengre avstander enn en person med kortere bein om de går i samme tempo; det vil også være _marginalt tyngre å opprettholde lange steg i kupert terreng (ref bratte oppoverbakker) Høres det for urimelig ut?

pleier å holde med å vite høyden :p Forskjellen på beinlengden hos to personer med lik høyde er som regel ikke veeeeeldig stor…

Men om du vil vite både høyde og beinlengde, greit for mg:p Tyngdepunktet kan jo også spille inn, ikke minst luftmotstand :banghead:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...