Gå til innhold

Vond akilles eller fester etter løping


magerkesam

Anbefalte innlegg

Eg har fått vondt bak på hælen, og er ganske sikker på at det kjem frå løping. Har løpt intervaller fire gonger siste to veker, og det er to mnd siden sist, då maks ein gong i veka.

Det er hovent og vondt på begge sider av det smaleste partiet bak på ankelen, kun på høgre fot. Nokon som veit kva dette er, og om det går over av seg sjølv, evt ein anbefaling?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Et tips kan være å bytte sko uten hælkappe. Mange blir anbefalt å gå med slipperser etc. Om du kjenner at hælkappa på skoen presser mot akilles, kan dette være utløsende årsak. Mange sliter også mer med denne typen betennelse på vinteren når det er kaldt. Sørg for å dekk anekelen godt til når du løper ute og ikke løp med bar ankel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Annonse

Hvis det er en betennelse - forsøk å sov med ullsokker ;) Ta varme fotbad, og smør deg med betennelsesdempende krem før du tar på strømpene. Det har hjulpet meg mye! Gitt tipset videre til mange av mine kunder på Löplabbet og fått gode tilbakemeldinger på det, til tross for at det høres litt corny ut :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har vært/er der du er nå. mye smerter bare jeg tenkte på å løpe intervaller på hardt underlag. det er bare å ta til seg tipsene her,, jeg endte nemlig opp med en avrevet akilles, og det har du virkelig ikke lyst på. det tar laaang id å komme seg helt etter det. lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har slitt (sliter vel litt enda...) med det samme som deg. Jeg har veldig stram leggmusklatur, så jeg har mest vondt i venstre akilles. Da det sto på som verst (ble kjempe hoven og var veldig vondt å gå) tok jeg en pause fra løpinga helt til det hadde gitt seg også begynnte jeg rolig igjen. Går fast til naprapat som behandler leggene med både massasje (tortur) og nåler. Kan anbefale å sove med ullsokker slik som Ina sier. Jeg har veldig kalde føtter, så varmen har hjulpet mye:)

Så lenge du tar tak i det tidlig, så er det fullt mulig å fikse. Men jeg ville ikke løpt så mye nå som du har vondt. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så masse gode tips! Veldig kjekt å lese!

Eg har ikkje løpt sidan eg fekk vondt fyrste gongen. Eg holdt meg i ro, trente litt styrke, men minimalt med belastning i form av ståing eller gåing. Akillesen vart nesten heilt bra av seg sjølv. Men så, i helga, så brukte eg desse forbaska vinterskoa igjen, og det kom tilbake med ein einaste gong, og værre enn før. Har nok både blitt kald på ankelen, pluss at det er hælkappe (det er lave sko).

Har nå parkert dei skoa heilt innerst i skapet, og går rundt med ullsokkar på konstant. Veldig uvant, sidan eg alltid går rundt barbeint, men eg har faktisk kjent at det er blitt litt betre i dag. Ligger no og skal sove med ullsokker for fyrste gong, og reiser og kjøper betennelsesdempande krem på apoteket i morgon (får ein slikt utan resept?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, men det høres ut som du gjør mye riktig i hvert fall :) Ja, det får du - både Ibux gel og Voltarol gel, der Voltarol nok er å foretrekke for denne type ting :) Jeg har noen ganger også supplert med å ta Voltarol tabletter over en liten uke. Som nevnt over vil også kompresjonsstrømper være veldig til hjelp - jeg tror jeg nå har 4-5 par :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...