Gå til innhold

PSMF spørsmål


Anbefalte innlegg

Hei. Tenkte å gå ned litt før sommeren men siden jeg stort sett sitter stille (pga eksamenslesning) tenkte jeg å prøve meg litt på psmf dietten.

Det har gått greit foreløpig disse tre dagene men jeg er ikke spesielt glad i kjøtt. Siden 3 av dagens måltider er kjøttbasert lurte jeg på om jeg kan bytte ut 1-2 med cottage cheese og forsatt ha noenlunde samme resultat :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Proteinkvalitet, proteinkvalitet, proteinkvalitet :)

Proteiner dannes til aminosyrer, som blir byggestener for musklene. Så i utgangspunktet skal det ikke være noe problem å bytta ut til hva du enn vil, bare det inneholder proteiner.

Det diskuteres rundt dette med kvaliteten, og jeg mener selv at muskler bygger muskler (kjøtt) Men det er i mitt hodet, stort sett alt av proteiner bygger til syvende og sist muskler.

Proteintilskudd hadde kanskje vært noe for deg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Råder deg til å vente til etter eksamenslesingen - psmf tar jævlig på konsentrasjonen

Åh? Jeg har ikke merket noe på konsentrasjonen - enda. Kanskje at jeg er mer sulten men det er jeg som regel alltid. Spesielt søtsugen når jeg leser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Åh? Jeg har ikke merket noe på konsentrasjonen - enda. Kanskje at jeg er mer sulten men det er jeg som regel alltid. Spesielt søtsugen når jeg leser.

Fett og karbohydrater er hovedsakelig drivstoff for hjernen - mange på lavkarbo merker en veldig hodepine i starten av dette - og når hjernen ikke får nok fett tilført via maten mister den mye av drivstoffet til å konsentrere seg (energien inn går (som blir liten ift det kroppen trenger for å opprettholde vekt og samtidig funksjoner) hovedsaklig til de viktigste funksjonene som hjerte, lunger etc)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fett og karbohydrater er hovedsakelig drivstoff for hjernen - mange på lavkarbo merker en veldig hodepine i starten av dette - og når hjernen ikke får nok fett tilført via maten mister den mye av drivstoffet til å konsentrere seg (energien inn går (som blir liten ift det kroppen trenger for å opprettholde vekt og samtidig funksjoner) hovedsaklig til de viktigste funksjonene som hjerte, lunger etc)

Takk for svar :) skal heller prøve å finne en blanding og ha litt mellommåltider med mer karbohydrater. Eksamen er viktigst!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker min muntligeksamen - var veldig underernært og hadde utrolig dårlig konsentrasjon. Satte eksamen over alle andre tanker og spiste skoleboller og sjokolade i tillegg til måltider ila dagen; klarte å konsentrere meg mye bedre og fikk 5 i noe jeg har hatt 2 i siden barneskolen. (moralen er ikke å spise skoleboller å sjokolade, men hjernen trenger føde:-D Fett er det beste for hjernen, og karbohydrater er det beste for energien - iallefall for min del) Kroppen kan du jobbe med resten av livet, eksamen er her og nå og man må bare prioritere:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker min muntligeksamen - var veldig underernært og hadde utrolig dårlig konsentrasjon. Satte eksamen over alle andre tanker og spiste skoleboller og sjokolade i tillegg til måltider ila dagen; klarte å konsentrere meg mye bedre og fikk 5 i noe jeg har hatt 2 i siden barneskolen. (moralen er ikke å spise skoleboller å sjokolade, men hjernen trenger føde:-D Fett er det beste for hjernen, og karbohydrater er det beste for energien - iallefall for min del) Kroppen kan du jobbe med resten av livet, eksamen er her og nå og man må bare prioritere:)

I dag kjenner jeg det. Har ikke klart å følge alt slavisk men nå merker jeg hvor vondt i hodet og mangel av energi jeg har. Tror jeg springer ned på butikken og handler brød og brunost ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag kjenner jeg det. Har ikke klart å følge alt slavisk men nå merker jeg hvor vondt i hodet og mangel av energi jeg har. Tror jeg springer ned på butikken og handler brød og brunost ;)

Dette med vondt i hodet skal vare som oftest maks 2-3 dager. Etter dette får mange som går på lavkarbo/PSMF varianter bedre konsentrasjon :) Just saying :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette med vondt i hodet skal vare som oftest maks 2-3 dager. Etter dette får mange som går på lavkarbo/PSMF varianter bedre konsentrasjon :) Just saying :)

Ja jeg forstår det, dette er bare en periode hvor jeg ikke har tid til det desverre. Jeg tenker bare å få inn et par brødskiver til dagen. Jeg gjør nok mye av feilen selv ved å nesten kun ha cottage cheese måltider. Et par skiver nå og normalt psmf resten av dagen :) nå har hodepinen vart et par dager men i dag er konsentrasjonen på null. Eksamen på mandag så jeg har ikke råd til å satse på at det løser seg til da :)

Men takk for responsen din! :))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk en liten "knekk" etter et par dager på dietten. Heldigvis gikk det seg til og nå etter 8 dager føles alt veldig greit. Jeg har et måltid med mager cottage cheese og friske jordbær om dagen og har gått ned 1.2 kg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg fikk en liten "knekk" etter et par dager på dietten. Heldigvis gikk det seg til og nå etter 8 dager føles alt veldig greit. Jeg har et måltid med mager cottage cheese og friske jordbær om dagen og har gått ned 1.2 kg

Håper jeg misforstår nå, men du har ikke "et" måltid med mager CC og jordbær ila dagen right? :p Du har flere måltider vel? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper jeg misforstår nå, men du har ikke "et" måltid med mager CC og jordbær ila dagen right? :p Du har flere måltider vel? :)

Haha! Ja du misforstår heldigvis - eller jeg formulerte meg dårlig. ETT av mine 4 måltider er c.c. Ellers er det kylling, svinefilet, karbonadedeig og masse grønnsaker Har endelig fått muskler på kroppen, så disse må opprettholdes!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Jeg har et spørsmål, og jeg følger PSMF til punkt og prikke. Hva kan jeg ev. spise som refeed? Jeg er i middels god form og skal ha i meg 486 gram (78kg x 6g. pr. kg. kroppsvekt) karbohydrater på refeed-dagen (6 timer lang refeed står det). Sushi kanskje?

Jeg har veiedag hver tirsdag hadde jeg tenkt, når burde jeg ha refeed så det ikke går "utover" vekten på tirsdag? :) Står også at man bør ta pause etter 14 dager på diett, hvor lang burde denne pausen være? Jeg er usikker på hvilke prinsipper jeg skal spise etter endt diett (har tenkt 14-21 dager med 1. refeed dag i uken). Noen forslag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et spørsmål, og jeg følger PSMF til punkt og prikke. Hva kan jeg ev. spise som refeed? Jeg er i middels god form og skal ha i meg 486 gram (78kg x 6g. pr. kg. kroppsvekt) karbohydrater på refeed-dagen (6 timer lang refeed står det). Sushi kanskje?

Jeg har veiedag hver tirsdag hadde jeg tenkt, når burde jeg ha refeed så det ikke går "utover" vekten på tirsdag? :) Står også at man bør ta pause etter 14 dager på diett, hvor lang burde denne pausen være? Jeg er usikker på hvilke prinsipper jeg skal spise etter endt diett (har tenkt 14-21 dager med 1. refeed dag i uken). Noen forslag?

Fruktsalat med kesam vanilje, yoghurtis, rundtstykker med syltetøy/banan , pastasalat med kylling.. mulighetene er mange:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fruktsalat med kesam vanilje, yoghurtis, rundtstykker med syltetøy/banan , pastasalat med kylling.. mulighetene er mange:D

Okei, så jeg kan egentlig spise det jeg vil nærmest? :) så lenge det er sunne karbohydrater? Hadde litt lyst til å lage kaken fra funksjonell mat (sjokoladekake eller eplekake), går det? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei, så jeg kan egentlig spise det jeg vil nærmest? :) så lenge det er sunne karbohydrater? Hadde litt lyst til å lage kaken fra funksjonell mat (sjokoladekake eller eplekake), går det? :)

Det må ikke være ''sunne'' karbohydrater - karbohydrater er karbohydrater uansett, men det kan jo være greit å få inn litt vitaminer og mineraler, og kanskje litt fiber samtidig (y) Tror det er lurest å holde fettmengden litt nede akkurat i oppkarbingen, så hovedsaklig ting med karbohydrater - evt proteiner :D De kakene er nok veldig gode jaa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...