Gå til innhold

Vil gå ned noen kilo til sommern.


Anbefalte innlegg

Hei folkens.

Jeg er en 16 år gammel gutt som vil gjerne gå ned i vekt til sommern. Høyden min er 187 og jeg veier 105 kg. Jeg vet jeg kanskje er litt seint ute men jeg har satt et mål 1 juli. Jeg har vel alltid vært en lubben gutt og aldri vært noe tynn etter 2 klasse. Har gjerne lyst å gå ned i vekt for at jeg skal få bedre selvtillit og at jeg kan bruke de klærna jeg vil.

Problemet mitt når det kommer til klær er at jeg har mye sidefett så klærna ser ikke bra ut når de er på meg. Jeg kan ikke bruke tettsittende klær og det er kjipt å måtte si nei til å være med på bading pga jeg ikke har lyst å kaste skjorta.

Tillgang til treningssenter har jeg og jeg har et styrkeprogram som er ganske bra, men det er cardioen jeg sliter med. Jeg hater cardio og klarer ikke å jogge lenge før jeg gir opp. Har forstått det slikt at det er cardio som er best for å gå ned i vekt men jeg føler jeg ikke klarer det enda fordi jeg er for tung.

Jeg har litt peiling på mat og vet ca hva jeg skal spise men når det kommer til brussuget er jeg helt forferdelig. Jeg drikker mye brus men har lyst å prøve å vende meg til vann. Maten er jeg usikker på hva jeg kan lage eller spise. Jeg vet at man må være i kaloriunderskudd for å gå ned.

Jeg håper jeg kan komme ned til 85 kg før 1 juli om det hadde vært mulig.

Så mine spørsmål er:

Hvordan kan jeg få forbrennet mye fett?

Er 20 kilo et realistisk mål på 2 måneder?

Hvordan kan jeg forbrenne mest fett?

Kan jeg klare det uten cardio?

Har dere noen dietter der man mister mye fett og ikke bare vann?

Noe som hjelper mot brus suget og er pepsi max okey å drikke?

Er takknemlig for all info og hjelp jeg kan få.

Hilsen Andreas.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei! Flott at du har lyst til å gjøre en endring med kroppen din.

Når det kommer til å gå ned 20 kg på 2 måneder så er det ikke umulig, men det kreves mye arbeid og et godt kosthold. Det kan selvfølgelig gå uten cardio, men trur det vill ta lengre tid. Har du prøvd sykling for eksempel? eller svømming? Jeg hater også å løpe, men sykle og svømme syntes jeg er ganske greit å gjøre. Det handler om å finne noe man liker å holde på med.

Det med brusen din, så må du bare bestemme deg. Er virkelig den brusen nødvendig, kan du kutte ned brus til en dag i uka, eller kan du spise ett eple eller drikke vann istedenfor. Det handler om viljestyrke, og vite hva du har lyst til.

Tren godt, spis godt og sundt. likevel må du lytte til kroppen din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar. Hvor mye anbefaler du når det kommer til sykling? Sykling tror jeg ikke kommer til å bli et problem og jeg kan klare meg bedre der enn på løpinga. Hvor mange km/mil bør jeg ha i uka for å nå målet mitt? Martinsen

Setter pris på mer hjelp og flere svar :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva pleier du å spise i løpet av en dag? Hvor mye brus går det i? Du er ikke _nødt_til å løpe; det er mange muligheter der,fra gåturer til sykling,svømming, hundelufting, alle ting som gjør at du beveger deg, er ålreite.

Du MÅ ikke ende opp med blodsmak i munnen etter hver økt. Det er mange som har brent seg ved å starte for hardt,for så å ha møtt veggen fordi de ikke orket mere.

Hvis du drikker hovedsaklig sukkerholdig brus,kan Pepsi max være et bedre valg, ja.

Ti kilo i måneden høres i mine øyne veldig veldig mye ut veldig fort,jeg ville anbefalt deg å ha litt lengre tidshorisont slik at det vil bli lettere å gjennomføre.

Hvis du velger å se på dette som en kortvarig greie,og går tilbake til sofaen og colaen når sommeren er over, da et det ikke urimelig at kiloene kryper på tilbake. Hvis du vil veie noenogåtti i lang tid,må du behandle det som det;)

Heia heia! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er flott at du vil endre livsstilen og kutte ut brus, spise bedre og bli mer aktiv :) Men ikke sett deg for høye mål med en gang. 20 kg er realistisk, men tidsrammen din er veldig kort.

Kardio er absolutt en fin måte å brenne fett på. På en km jogging kan du lett brenne ca. 100 kcal. Det er 500 kcal på 30 min, altså et helt middagsmåltid eller en stor melkesjokolade. Sykling vil også brenne fett, men det krever ikke like mye energi så du må kjøre tyngre og hardere og lengre for å oppnå samme resultat, men ikke noe problem å erstatte sykling med jogging.

Om dette er noe du virkelig vil så kutter du brusen. Om du skulle ha et svakt øyeblikk så ty til Pepsi Max så slipper du sukkeret. I tillegg er det viktig at du spiser nok så du har energi og overskudd til å fungere og trene hardt med et moderat underskudd så du går ned i fettprosent. Pass på at underskuddet ikke er for stort for da vil du fort gå på en smell og brenne bort unødvendig mye muskelmasse.

Du er 16 år så du er i voksealder noe som vil gjøre at du absolutt kan få gode resultater da forbrenningen er ekstra høy når du er i vekst.

Spis proteinrik mat som kylling, karbonadedeig, egg etc, godt fett fra kokosolje, nøtter, avokado etc og trege karbs med lav GI som havregrøt, søtpotet, fullkornsris/pasta.

Kostholdet har er 70% av livsstilsendringen. Spiser du ikke rett så vil treningen ikke hjelpe deg, enten om det er for lite eller for mye mat du feiler med. Med det mener jeg at om du spiser mer enn du forbrenner så vil du fortsette å legge på deg, spise du i 0 så vil du ligge stabil og med for stort underskudd så vil du møte veggen og gå på en smell. Finn den gyldne balansen mellom kosthold og trening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...