Gå til innhold

mark og bøy vs. alt annet


Ulrik

Anbefalte innlegg

Om målet mitt for underkropp er å bli sterk i mark og bøy med lite/0 hypertrofi er det egentlig noen grunner til å trene annet enn markvarianter og bøy varianter for å oppnå dette? (med unntak av tileggsøvelser for svake muskler osv og mobilitetsøvelser)

Jeg ahr fått inntrykket av at de fleste legger til så mange andre støtteøvelser som splittbøy, extentions, curls osv...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er ikke behov for mye annet da nei, utover som du sier selv; øvelser for svake/underutviklede deler osv.

Ihvertfall når du har et mål om å få minst mulig hypertrofi.

Hadde ikke det punktet med hypertrofi stått der derimot, så kunne eg anbefalt noe beinpress/beinspark/lårcurl osv. Ein større muskel er som oftest ein sterkere muskel, eller i det minste lettere å hente meir styrke utav :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det egentlig mulig å bli vesentlig sterkere i vanlig mark og bøy uten å få større ræv og lår?

Hvis du allerede har svære bein, så kan det jo være annerledes med tanke på videre hypertrofi. Men det handler vel mer om reps og volum, mens høy intensitet og 1-5 reps går mest på styrke. Min erfaring er at ren mark og bøy for styrke også har gitt meg vesentlig større ræv og lår (men utgangspunktet var dårlig, så det har nok også endel med det å gjøre).

Kan tenke meg støtteøvelsene er for å jobbe med svakheter og ikke nødvendigvis for å drive hypertrofi videre.

(beklager for at jeg svarer spørsmålet ditt med spørsmål, men det er fordi jeg ikke sitter med svaret selv, men synes det er en interessant problemstilling).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det egentlig mulig å bli vesentlig sterkere i vanlig mark og bøy uten å få større ræv og lår?

Hvis du allerede har svære bein, så kan det jo være annerledes med tanke på videre hypertrofi. Men det handler vel mer om reps og volum, mens høy intensitet og 1-5 reps går mest på styrke. Min erfaring er at ren mark og bøy for styrke også har gitt meg vesentlig større ræv og lår (men utgangspunktet var dårlig, så det har nok også endel med det å gjøre).

Kan tenke meg støtteøvelsene er for å jobbe med svakheter og ikke nødvendigvis for å drive hypertrofi videre.

(beklager for at jeg svarer spørsmålet ditt med spørsmål, men det er fordi jeg ikke sitter med svaret selv, men synes det er en interessant problemstilling).

Beina mine vokser tilnærma null av bøy og mark.

Maskiner derimot, da eksploderer de i størrelse.

Er veldig individuelt, noen kan se på ett bøy stativ, så blir de 20cm ekstra rundt låra :p

Noe større lår får du jo, men ved ren STYRKEtrening så kan du holde hypertrofien til ett minimum, gjerne da kombinert med ett lavt kalori inntak, se på de minste vektklassene i styrkeløft/vektløfting.

De kan øke mye i styrke, i forhold til hvor mye beina øker i størrelse :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var det jeg håpa på!

Skjønner at det vil gå raskere å øke styrken om volumet på muskelen også øker, men vil tro at for de fleste er styrkepotensiale til en muskel ganske stort fram til man har trent lavrep i noen år.

Da er det med andre ord heller ikke vits med 5+ reps på mark/bøy for uten om teknikkterping og mobilitet om målet kun er styrke, stemmer?

Takk for svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig tror jeg hypertrofi i forbindelse med rein styrketrening er litt individuelt. Man ser jo eksempler på vanlige, tynne stilker som drar 300kg i mark. Jeg tror heller ikke hypertrofi er noe "problem", med mindre du ligger i overskudd. Jeg personlig, øker ingen verdens ting om jeg ligger på vedlikehold, så jeg antar at hvis du trener hovedsaklig få reps og ikke blodbulker, så slipper du å legge så tilrette for hypertrofi (luksusproblem ... :rolleyes:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Personlig tror jeg hypertrofi i forbindelse med rein styrketrening er litt individuelt. Man ser jo eksempler på vanlige, tynne stilker som drar 300kg i mark. Jeg tror heller ikke hypertrofi er noe "problem", med mindre du ligger i overskudd. Jeg personlig, øker ingen verdens ting om jeg ligger på vedlikehold, så jeg antar at hvis du trener hovedsaklig få reps og ikke blodbulker, så slipper du å legge så tilrette for hypertrofi (luksusproblem ... :rolleyes:)

Jeg får generelt veldig lett muskelvekst om jeg gjør høyrep eller lavrap, om jeg ligger i underskudd, vedlikehold eller bulk. Og siden lav kv er praktisk innen kv-trening er det derfor key for meg å ikke sløse bort vekt på beina :p så om andre øvelser enn de jeg liker ikke fører til noe verdifult for styrkeøkning luker jeg ut de fleste.

Folk er ulike som du sier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Extensions er vel mest for rehabilitering når kneet krangler, hypertrofi ellers. Curls er en ren hypertrofiøvelse som ikke bruker hofta funksjonelt i bevegelsen. Rumensk markløft, good mornings, bulgarsk utfall osv. er gode øvelser for å trene ut ujevnheter og svake muskler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får generelt veldig lett muskelvekst om jeg gjør høyrep eller lavrap, om jeg ligger i underskudd, vedlikehold eller bulk. Og siden lav kv er praktisk innen kv-trening er det derfor key for meg å ikke sløse bort vekt på beina :p så om andre øvelser enn de jeg liker ikke fører til noe verdifult for styrkeøkning luker jeg ut de fleste.

Folk er ulike som du sier.

Spørsmålet blir jo også om det er hensiktsmessig for deg å trene mye bøy og mark?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Spørsmålet blir jo også om det er hensiktsmessig for deg å trene mye bøy og mark?

Om hensikten er å bli sterk i bøy og mark med minimum hypertrofi, hvorfor er det ikke det? (om vi eksluderer mobilitet og skevheter i muskalturen min som jeg jobber med på si...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om hensikten er å bli sterk i bøy og mark med minimum hypertrofi, hvorfor er det ikke det? (om vi eksluderer mobilitet og skevheter i muskalturen min som jeg jobber med på si...)

Men blir ikke det et oksymoron? Om du er skikkelig seriøs med kroppsvekttrening er det jo ikke hensiktsmessig å trene tung mark/bøy? Aner jo ikke hvor seriøs du er med det, men det er nå mine fem øre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men blir ikke det et oksymoron? Om du er skikkelig seriøs med kroppsvekttrening er det jo ikke hensiktsmessig å trene tung mark/bøy? Aner jo ikke hvor seriøs du er med det, men det er nå mine fem øre.

Med mindre man MÅ øke i muskelvekst er det ikke en motsetning. Det er fordelaktig å være sterk som en kjede i hele kroppen, spesielt korsryggen som marken er fin for.

Jeg kommer ikke til å bli så seriøs at 0.5kg her og der kommer til å gjøre at ejeg skipper mark og bøy som jeg liker så godt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med mindre man MÅ øke i muskelvekst er det ikke en motsetning. Det er fordelaktig å være sterk som en kjede i hele kroppen, spesielt korsryggen som marken er fin for.

Jeg kommer ikke til å bli så seriøs at 0.5kg her og der kommer til å gjøre at ejeg skipper mark og bøy som jeg liker så godt :)

Kjør på! Mindre volum, lavere frekvens og høyere intensitet vil jeg tro er det beste i ditt tilfelle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...