Gå til innhold

America ! Fuck yeah !


Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg anbefaler på det sterkeste disse dokumentarseriene med Brian Cox. Mind blown på alle tre. Seriøst tre av de beste dokumentarseriene jeg har sett noensinne. Must see for enhver som liker å nerde seg med kosmos-greier (y)

Wonders of the Solar System

Wonders of the Universe

Wonders of Life

(Nedlasting krever registrering på mvgroup.org. Docu galore.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jester
Jeg anbefaler på det sterkeste disse dokumentarseriene med Brian Cox. Mind blown på alle tre. Seriøst tre av de beste dokumentarseriene jeg har sett noensinne. Must see for enhver som liker å nerde seg med kosmos-greier (y)

Wonders of the Solar System

Wonders of the Universe

Wonders of Life

(Nedlasting krever registrering på mvgroup.org. Docu galore.)

Håper det kommer flere, Brian Cox er en utmerket formidler samt holder det på et nivå så alle kan skjønne. Virker også oppriktig interessert i å formidle dette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Jester

What motivated you to be a part of this project?

-It's very simple sir. Pretending to know things that you don’t know, family, freedom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stusser litt på hvorfor aktivistiske ateister nesten alltid fokuserer på hvite kristne folk i USA, til tross for at det jo overveldende er folk i Sør-Amerika, Afrika, Midt-Østen, India, og Indonesia som er mest religiøse. Vet at dette er 'USA-tråden' (selv om det er blitt en mer generell ateisttråd nå), men dette USA-fokuset gjelder stort sett i alle tråder med kritikk av religion virker det som.

Dersom religion i seg selv er irrasjonelt, så er det irrasjonelt uavhengig av rase og type religion, så hvorfor rakkes det ikke mer ned på overtroiske afrikanere, buddhister, etc.? Antar at det er en 'politisk korrekhetsfaktor' som gjør det veldig trygt å kritisere hvite kristne kontra øvrige, og at det er sterk kulturell påvirkning fra amerikanske 'ateistkomikere' som de dere stadig lenker til her (Stewart, Oliver, etc.). ;)

jki5mzo1weomrxvyhpcsxa.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Jester
Stusser litt på hvorfor aktivistiske ateister nesten alltid fokuserer på hvite kristne folk i USA, til tross for at det jo overveldende er folk i Sør-Amerika, Afrika, Midt-Østen, India, og Indonesia som er mest religiøse. Vet at dette er 'USA-tråden' (selv om det er blitt en mer generell ateisttråd nå), men dette USA-fokuset gjelder stort sett i alle tråder med kritikk av religion virker det som.

Dersom religion i seg selv er irrasjonelt, så er det irrasjonelt uavhengig av rase og type religion, så hvorfor rakker dere ikke mer ned på overtroiske afrikanere, buddhister, etc.? Antar at det er en 'politisk korrekhetsfaktor' som gjør det veldig trygt å kritisere hvite kristne kontra øvrige, og at det er sterk kulturell påvirkning fra amerikanske 'ateistkomikere' som de dere stadig lenker til her. ;)

jki5mzo1weomrxvyhpcsxa.png

Mye fordi det ikke akkurat kommer masse idiotiske youtubeklipp og artikkler fra de kantene. Tråden er egentlig bare å "diskutere" hva en anser som dumheter som popper opp på sosiale medier m.m og da er det jo ofte fra USA brorparten av disse kommer, naturligvis. Men om du blar tilbake er det mye fra Midtøsten også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingenting jeg er mer imot enn den type religionspåvirkning som foregår i Afrika. F.eks brenning av hekser, dødsstraff for å forlate Islam, straff for homofili osv.osv. Men som eirich skriver, så er ikke dette like mye oppe i medier vi frekventerer.

Det blir dermed et naturlig fokus på det vi faktisk hører om. Dette er selvfølgelig ikke heldig, men så blir det heller ikke gjort noen store forsøk på å balansere innleggene her på noen som helst måte. Jeg er enig i at religiøse afrikanere og arabere egentlig fortjener mer kritikk, siden deres posisjoner ofte er enda mer latterlige enn det som er vanlig i USA som er relativt moderat i verdensperspektiv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er litt nysgjerrig etter diskusjonen vi hadde tidligere ErikNM: Kan du definere hva du tror på? Siden du ikke identifiserer deg som hverken teist eller ikke-teist(ateist).

Har ansett meg selv som agnostiker (og har en ikke-religiøs livsstil), men om jeg husker rett mente noen av dere at 'agnostisk ateist' passet bedre, noe som er godt mulig. Årsaken til at jeg ikke har identifisert som ateist, er at jeg er helt åpen for at det kan finnes noe høyere, og at jeg egentlig håper at det gjør det. Deisme ligger 'nærmere hjertet' enn rendyrket ateisme/materialisme. Jeg godtar ingen av de etablerte religionene men, og har spesielt avsmak for jødedom, kristendom, og islam.

Kan sympatisere med mennesker som velger å leve religiøst, kanskje mest fordi jeg misliker materialisme og den type lavmåls kultur som kommer fra materialisme. Ser ikke på postmoderne vestlige samfunn som noe idéelt, men skal ikke gå noe mer inn på det ettersom det har mer å gjøre med ideologi. Uansett, sympatien min for mennesker som velger å leve religiøst avhenger helt av hvordan de har kommet frem til det; f.eks. har jeg sympati for en person som starter med utgangspunktet 'jeg tror det eksisterer noe høyere' og pragmatisk sett velger den religionen han har mest respekt for basert på sunne verdier, men ikke for en person som passivt har godtatt det som står i f.eks. bibelen hele livet uten å i det hele tatt vurdere alternativer. Uansett, den type religiøse person som er villig til å se barnet sitt dø i stedet for å bruke moderne medisin, har jeg forakt for.

Når det gjelder disse moraldebattene hvor folk argumenterer for at 'kun religion kan få gode mennesker til å gjøre onde ting' så er jeg igrunn uenig. Alle mennesker har gode og dårlige sider, og de er i stand til å gjøre hva vi ser på som groteske handlinger uavhengig av religion. De finner måter å rettferdiggjøre det på uansett. Mennesker er mennesker.

Foretrekker egentlig å ikke starte noen ny debatt på dette, for det har en tendens til å bli for tidkrevende, men nå har du iallfall svar på spørsmålet. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foretrekker egentlig å ikke starte noen ny debatt på dette, for det har en tendens til å bli for tidkrevende, men nå har du iallfall svar på spørsmålet. :)

Fikk egentlig ikke svar på spørsmålet, men det hadde jeg heller ikke forventet siden det ikke høres ut som du har definert hva du tror på for deg selv. Det eneste jeg ser er at du "håper" at det finnes "noe høyere". Dette er ikke en trosposisjon, og hvis det hadde vært det, så er det så vagt at jeg ikke ser noe grunn til å holde en slik posisjon.

Det er ellers minst 4 stråmenn for posisjoner avledet fra ateisme, men du mente kanskje posisjoner presentert i denne tråden. I så fall er det kanskje bare 2-3 stråmenn du argumenterer mot.

Jeg skal ikke presse mer på dette hvis det ikke er ønskelig:).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk egentlig ikke svar på spørsmålet, men det hadde jeg heller ikke forventet siden det ikke høres ut som du har definert hva du tror på for deg selv. Det eneste jeg ser er at du "håper" at det finnes "noe høyere". Dette er ikke en trosposisjon, og hvis det hadde vært det, så er det så vagt at jeg ikke ser noe grunn til å holde en slik posisjon.

Det er ellers minst 4 stråmenn for posisjoner avledet fra ateisme, men du mente kanskje posisjoner presentert i denne tråden. I så fall er det kanskje bare 2-3 stråmenn du argumenterer mot.

Jeg skal ikke presse mer på dette hvis det ikke er ønskelig:).

agnosticism :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...