Gå til innhold

America ! Fuck yeah !


Anbefalte innlegg

1. Må man være religiøs for å hjelpe fattige mennesker? Hvis du synes det er en overvekt av religiøse hjelpeorganisasjoner så skyldes det at de har mer penger...

2. Hva tror du barn synes om den katolske kirka?

3. Jepp (y)

Om du tenker på pedofili så er det vel ingenting som tilsier at det er flere av dem i religiøse samfunn. Pedofili er uavhengig religion.

Og hva sier det om ateister at de er mindre villige til å samle sammen ressurser til fattige? De har vel ikke mindre enn religiøse å rutte med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dessuten så er det vel ikke "en overvekt" av religiøse hjelpeorganisasjoner, i alle fall ikke om man ser på de store verdensomspennende organisasjonene og i små lokale "shelters" etc. Så er ikke sikker på om det holder mål å si. Dessuten handler det ikke om religion vs ateist, ateist er ikke en tro. Da må man evt se på det som religiøse opp mot human etiske i form av hvilke verdier de er tuftet på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Om du tenker på pedofili så er det vel ingenting som tilsier at det er flere av dem i religiøse samfunn. Pedofili er uavhengig religion.

2. Og hva sier det om ateister at de er mindre villige til å samle sammen ressurser til fattige? De har vel ikke mindre enn religiøse å rutte med.

1. Vi kan vel være enig om at det er større forekomst av pedofili blant katolske prester enn blant befolkningen generelt?

2. Hvor i all verden har du det fra? :confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Vi kan vel være enig om at det er litt større forekomst av pedofili blant katolske prester enn blant befolkningen generelt?

2. Hvor i all verden har du det fra? :confused:

1. Hvor er bevisene for at det er sånn?

2. Det var ikke en egen mening, tror kanskje jeg halvveis misforstod det du skrev. Leser litt for fort og hopper over ord her og der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kanskje tråden burde gå tilbake til å handle om gærne amerikanere igjen? :unsure:

Tråden handler om gærne alt mulig. Er bare så lett å komme over amerikanere pga hvor overveldende mye av de vi kommer over i media :)

Og selvfølgelig ikke gærne eller alt mulig, tråden er åpen:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Hvor er bevisene for at det er sånn?

Tja, vi kan begynne her:

Catholic sex abuse cases - Wikipedia, the free encyclopedia

"The 4,392 priests who were accused amount to approximately 4% of the 109,694 priests in active ministry during that time."

Håper virkelig ikke at det er 4 % pedofile i samfunnet ellers...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, vi kan begynne her:

Catholic sex abuse cases - Wikipedia, the free encyclopedia

"The 4,392 priests who were accused amount to approximately 4% of the 109,694 priests in active ministry during that time."

Håper virkelig ikke at det er 4 % pedofile i samfunnet ellers...

Tror det er et stort mørketall der.... dessverre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, vi kan begynne her:

Catholic sex abuse cases - Wikipedia, the free encyclopedia

"The 4,392 priests who were accused amount to approximately 4% of the 109,694 priests in active ministry during that time."

Håper virkelig ikke at det er 4 % pedofile i samfunnet ellers...

Det er umulig å si hvor mange pedofile som finnes i samfunnet ellers siden de aller fleste ikke er åpen om det. Derfor blir det umulig å sammenligne med trossamfunn. Det finnes ikke nok faktiske data, det man opererer med da blir egne inntrykk og synsing.

Prøver ikke å si at det ikke er pedofile i den katolske kirke. Poenget mitt her er det finnes ingen beviser som sier at det er en sammenheng mellom å være religiøs og pedofil. Er det religion som avgjør din seksuelle legning?

Bare for å avspore litt der, så er pedofili godtatt som seksuell legning blant mange sexologer og psykologer, psykiatere. Men siden jeg ikke husker kilden til det skal jeg ikke være altfor bastant på den påstanden.

Poenget mitt var: Du har ikke noe som beviser sammenhengen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, vi kan begynne her:

Catholic sex abuse cases - Wikipedia, the free encyclopedia

"The 4,392 priests who were accused amount to approximately 4% of the 109,694 priests in active ministry during that time."

Håper virkelig ikke at det er 4 % pedofile i samfunnet ellers...

Dette beviser bare at det er 4392 pedofile av 109694 prester. Ikke noe annet i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det beviser at det kun er 4392 av 109694 som er TATT! De resternde er bare ikke dømt ENDA! Alle prester er tvilsomme, 7 års utdannelse for å tolke en bok, bitch please.

Det er jo ikke poenget i det hele tatt... Poenget er at det beviser ikke at det er flere pedofile i katolske/kristne menigheter enn ellers i samfunnet. Det er ikke en sammeheng mellom religion og pedofili. Pedofil kan du være uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ikke poenget i det hele tatt... Poenget er at det beviser ikke at det er flere pedofile i katolske/kristne menigheter enn ellers i samfunnet. Det er ikke en sammeheng mellom religion og pedofili. Pedofil kan du være uansett.

Fra lenken:

So if we were to assume that Catholic Priests are no better than the average person (a claim which, by the way, negates the entire premise of the profession), we would expect to find around 0.08% would be child rapists. Of course, since the Church has been systematically covering up cases of child rape, we can't know for sure what the percentage is. We can, however, take the Catholic Churches own figures, using a report commissioned by the Church and authorised for publication by the Catholic Church. The report only includes Catholic Priests serving in the US between 1950 and 2002, only includes reports made to the Catholic Church (not reports made directly to police), and only includes those reports which were entered into official Church documents (and we know that many reports were never officially recorded).

The headline figure was that 4% of Catholic Priests had allegations of sexual abuse reported against them. However, the figure is actually much worse than the headline, since it is artifically decreased by Priests entering or leaving the order around the cut-off dates (eg, a Priest ordained in 2001 counts in the total number of Priests, but they only have a fraction of their career to count in the total number of sex offenses). If you take Priests who served their full career during the reporting period, ie those ordained in 1970 so that the entire 30 years of normal service is included within the reporting period, 10% of Catholic priests had allegations of child sexual abuse reported against them.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan gjerne gå på repeat her.

Det beviser ikke at det er flere pedofile i katolske/kristne menigheter enn ellers i samfunnet. Det er ikke en bevisbar sammeheng mellom religion og pedofili.

Jeg sier ikke at det ikke er pedofile i den katolske kirke og at det ikke er begått overgrep.

Gamlebyen, jeg får ikke åpna rapporten. Siden blir bare blank :confused: Edit: Ser også at jeg har prøvd tidligere å åpne en respons til den rapporten, får ikke opp den heller.

btw eirich, kupper jeg tråden din helt nå eller? :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sier ikke at det å være katolsk prest fører til at man blir en pedofil overgriper. MEN det er en høyere forekomst av overgrep i den katolske kirke enn i samfunnet ellers (i USA rundt 4% mot 0,08 %, John Jay-rapporten).

Så spørsmålet blir jo da, hvorfor?

Kan det være noe med sølibatet? Kan det være noe med at det historisk har vært mange med undertrykt seksualitet/'farlig' seksualitet som har gått inn i det katolske presteskapet som et forsøk å unnslippe sin egen seksualitet, og gjennom prestegjerningen hatt lett tilgang til ofre?

Det som er udiskutabelt er hvor forferdelig den katolske kirken har behandlet denne saken, der prester som har begått, eller blitt anklaget for, overgrep, har blitt flyttet på fra prestegjeld til prestegjeld av biskoper og erkebiskoper. Prester har sågar blir skjult i klostre og selve Vatikanet, fordi de har bedt kirken om tilgivelse og da er det liksom greit. Eller de overgrepene som har blitt begått i de irske og belgiske kirkene og dets tilhørende barnehjem, skoler og 'hjem for falne piker'... Og det er dette siste jeg reagerer veldig på. At kirken ikke har tatt ansvar, ikke har vist ansvar og har avvist ofre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mod:

Denne tråden er fritt til å diskutere slike ting, Så fremst alle partene gjør det innenfor rammer for god diskusjon. Det sekundet dette går fra diskusjon til skitkasting og personangrep eller barnslige kommentarer så er det over.

Så la oss diskutere disse tingene, da jeg i alle fall føler at diskusjon og belysning er viktig, selv på ubehagelige ting. Men kommentarer som går på "bitch please, retard svar, u mirin" og ellers ting vi finner på forumet er det veldig lite rom for her.

tilbake til tråden som deltaker:

Apropos den katolske kirken generelt så tror jeg at selv om som du sier Krembolle at det er vanskelig å si noe om det er flere pedofile eller ikke, så vil jeg argumentere for at uten å si noe om antall eller prosent, så vil jeg påstå at det miljøet nok er mindre sunt og kanskje kan påvirke over tid.

Avhold fra sex f.eks strider mot et fundamentalt menneskelig behov hva nærhet gjelder (ref. Maslovs behovspyramide f.eks) og videre strider mot en genetisk trang til å reprodusere. Denne undertrykkelsen tror jeg kan føre til, eller i alle fall være en katalysator for usunne og ulovlige holdninger og handlinger.

Som Stephen Fry påpeker: ".The only people who are obsessed with food are the anorektic and the morbidly obese, and that in erotic terms is the catholic church in a nutshell"

Utdrag fra et lengre poeng han har, men for langt for meg å skrive nå, se gjerne her:

(evt for de som ikke orker, selv om jeg virkelig anbefaler det, så er poenget der 5:40 uti, men bygger videre på det han sier før så se gjerne hele)

http://www.youtube.com/watch?v=qqB3F6N527U

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...