Gå til innhold

Lett, men intens trening og forbrenning?


Bikini

Anbefalte innlegg

Jeg fant frem et par av Fitnessmagazine sine treningsvideoer fra 2000 tallet en gang, de varer 17 minutter hver og inneholder utfall, knebøy, spensthopp, crunches, push-ups og glute bridge. Ingen vekter. Alt dette non-stop, altså ingen pauser, hun bare kjører på i 8-gangere. Jeg har jo da vært sjokkerende støl i 4 dager til ende og tenker nå å holde på med disse noen uker som et avbrekk fra det vanlig program som jeg er drittlei og ikke kommer noe videre med.

Det jeg lurer på er hvor mange kalorier man omtrent kan forbrenne på noe sånt? Treningsappen min foreslår 140 kal på en halvtime - er det sannsynlig? Jeg er altså HELT utkjaset etter dette, skjelver i armer og bein og blir småkvalm. Jeg tenker at dette må da forbrenne mye bedre enn å labbe rundt på gymmet og kjøre 3x10 her og der (som jeg nok gjør noen ganger ja...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du forbrenner nok mer kalorier av å hoppe og sprette konstant i 17min enn å kuke rundt på gymet og prestere tilfeldig i tilfeldige øvelser - som selvsagt er nøkkelen til å stagnere

Er målet ditt mer treningen å forbrenne kalorier eller er det noe annet? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var på en wod igår som baserte seg på kroppsvekt. Boxjumps, squats, dips, pushups, mountainclimber, og hantler på renegade row og utfall med armene over hodet. Den kjennes godt i rumpa og mellom skuldrene idag så det funker sikkert bra å følge et sånt program.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En subjektiv oppfatning av at man er sliten/støl er ikke et bevis for at treningen er fornuftig eller gir framgang over tid. Høyt volum uten å ha opparbeidet tilstrekkelig arbeidskapasitet er en fin måte å bli støl på. Vanligvis er det heller et tegn på at man har gjort noe som kroppen ikke er vant til og dermed ikke tilpasset seg til. Men det kjennes jo veldig godt/vondt da ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, enig med alle. Tenker mest at når psyken ikke er til stede til å gjøre en ordentlig løftejobb, så kan det vel være et greit alternativ med litt tempo-pes uten vekter, om så bare for å bryte rutine. Men hva kan man forbrenne på noe sånt er det jeg lurer på? Det er jo ikke akkurat som cross-fit, men det føles "mer" ut enn feks styrketrening i sal eller bodypump o.l. Vet ikke helt hva man kan sammelikne med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener slik trening kan være et fint supplement til tyngre styrketrening i passe mengder. Men kommer selvsagt an på målet med treningen. Aner ikke hva det forbrenner, men er det så viktig da?

Jeg ville personlig kjørt kardio trening for forbrenningen, ikke via styrketrening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...