Gå til innhold

Gode løpesko


krokoline

Anbefalte innlegg

(Håper dette blir lag ut på riktig plass!)

Har et par Lunarglide fra Nike som jeg vil bytte ut. Etter at jeg har løpt et stykke så kjennes det ut som om de "klyper" meg over akillessenen. Blir skikkelig stramt, og så blir jeg så irritert at jeg føler ikke jeg greier å yte så mye jeg vil på øktene.

Det er i hovedsak til langkjøring på tredemølle jeg trenger sko. Satt meg et lite ønske/mål om å klare mila på under en time før det blir høst! Tror jeg trår helt normalt (det fins ingen steder her i området jeg kan sjekke det) og har litt brede føtter.

Budsjettet for skokjøp ligger på opp til 2000,- :) Noen gode ideer til hvilken sko jeg vil ha best utbytte av?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Lunarglide 5 er egentlig et par sko som er ganske mildt formet bak mot askillesen, forrige modell hadde derimot mye mer myk stoff mot askillesen. Jeg kan ihvertfall nevne at Nike Flyknit Lunar 2 er formet slik som en tett sokk rundt foten, så hvis du fikk vondt av (ganske milde) Lunarglide kan du fint glemme å se på den, for den kommer seriøst til å skjære av askillesen din.

Siden du ikke kan sjekke ordentlig hvordan du trår, hvordan FØLER du at du trår? Og hva slags "strike" har du? Hæl, midt- eller forfot? Det enkleste er å prøve på skoene selv, men hvis du har mer informasjon om løpestilen er det lettere å anbefale modell til deg.

Med et budsjett på 2k kan du nok kjøpe alt som er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lunarglide+ 4 jeg har hatt, og de er IKKE myke øverst i hælen. Stoffet rundt er mykt, ja, men det virker som det er en slags bøyd plate som legger seg rundt senen.

Jeg føler jeg trår ganske normalt både når jeg går og løper. Landet veldig mye på hælen før når jeg løp, og det gjorde de vonde skoene enda vondere, så jeg har jobbet litt med å lande mer midt på foten bare for å kunne løpe lengre uten så vondt. Nå er jeg vel på noe midt mellom midt- og hæl når jeg løper. Hva er det beste, egentlig? Tror jeg leste et sted at man skal lande midt på og "rulle" fremover med foten? :p

Trenger jo ikke bruke opp alle de 2000 kronene, men jeg har såpass til rådighet OM det skulle vise seg at skoene blir dyre ;) Kan jeg klare meg med rimelige sko så er jo det bare konge!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg leste et sted at man skal lande midt på og "rulle" fremover med foten? :p

Tja, dette kan irriterere akilles og legg. Da får leggen aldri hvilt. Vanligste med ordinære løpesko er å lande på hælen og rulle frem. Om man løper på fremfoten bruker man foten som en støtdemper. Lande frempå, spre tær, dempe og så vidt putte hælen i bakken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, dette kan irriterere akilles og legg. Da får leggen aldri hvilt. Vanligste med ordinære løpesko er å lande på hælen og rulle frem. Om man løper på fremfoten bruker man foten som en støtdemper. Lande frempå, spre tær, dempe og så vidt putte hælen i bakken.

Skjønner ikke hvordan det kan være effektivt å lande foran på foten for så å sette ned hælen? Det blir jo en bevegelse bakover, som også blir som å bremse?

(Helt greit for min del å ta dette i tråden, selv om det egentlig ikke er det jeg er ute etter svar på i utgangspunktet. Vet noen av linker med lesestoff som kan hjelpe meg så sier jeg ikke neitakk!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skjønner ikke hvordan det kan være effektivt å lande foran på foten for så å sette ned hælen? Det blir jo en bevegelse bakover, som også blir som å bremse?

(Helt greit for min del å ta dette i tråden, selv om det egentlig ikke er det jeg er ute etter svar på i utgangspunktet. Vet noen av linker med lesestoff som kan hjelpe meg så sier jeg ikke neitakk!)

Blir ikke bremsing nei. Tenk på det som en fallende bevegelse. Frem med hofte, bryst og fall fremover. Så kommer beina etter. Litt vansklig å forklare. Søk på Eric Orton på youtube. Han forklarer dette ganske greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(Håper dette blir lag ut på riktig plass!)

Har et par Lunarglide fra Nike som jeg vil bytte ut. Etter at jeg har løpt et stykke så kjennes det ut som om de "klyper" meg over akillessenen. Blir skikkelig stramt, og så blir jeg så irritert at jeg føler ikke jeg greier å yte så mye jeg vil på øktene.

Det er i hovedsak til langkjøring på tredemølle jeg trenger sko. Satt meg et lite ønske/mål om å klare mila på under en time før det blir høst! Tror jeg trår helt normalt (det fins ingen steder her i området jeg kan sjekke det) og har litt brede føtter.

Budsjettet for skokjøp ligger på opp til 2000,- :) Noen gode ideer til hvilken sko jeg vil ha best utbytte av?

Høres ut som at det er hælkappen på skoene dine som irriterer akilles, eller slimposen ved overgangen til knokkelen. Står litt om plager og akilles her. Hvilke sko du bør ha er ikke så lett å svare på uten å se deg løpe.

Generelt så vil mye av pronasjonsproblematikken bedres om man lander forfot eller mellomfot, men det igjen er mer belastning på akilles.

Ønsker du likevel å lære deg forfot-/mellomfotteknikk anbefales det at man kjøper sko med dropp fra 4mm og ned. Det gjør det lettere å lande lenger frem på foten. Generelt så er det rask frekvens og korte steg som gjelder, sånn at isettet kommer under hoften. Det vil eliminere mye av stemmet (bremsebevegelsen) som man har om du lander med hæl først og benet foran hofte. Det er dette stemmet som ofte kan gi plager oppover i knær og hofte, siden du jo får kraftige støt opp igjennom for hvert steg du tar.

Angående det med hælkappe, det kan være en ide nå i starten å legge inn et innlegg under hælen, slik at det irriterte området får litt bedre plass og går fri av hælkappen. Ellers så vet jeg at G-sport har en kampanje der du kan kjøpe sko og teste disse i 30 dager, og om du ikke er fornøyd så kan de byttes i andre typer sko. Det gir deg muligheten til å teste ut litt ulike typer mht hva akilles og fot liker i alle fall.

Håper dette var litt til hjelp. Om ting ikke roer seg, så anbefaler jeg deg virkelig å ta turen til en fysio. Akillestrøbbel er en kjip ting å bli kvitt om det får satt seg skikkelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke vondt til vanlig, så tror ikke det er noe akilles-trøbbel sånn sett. Det bare blir inn i F trangt.. Kun en halvtime inn i økta at det begynner å presse, og når jeg tar av skoene så merker jeg ingenting til det.

Ingen linker til hva jeg burde se etter av skomodeller? Er kun en eneste sportsbutikk her så jeg kommer nok til å handle på nett ... Det er skikkelig lite utvalg her i byen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er umulig å si noe om skomodell så lenge vi ikke har sett verken fot eller løpesteg. Tror du treffer mer blink ved å gå til en skobutikk med dårlig utvalg hvor du kan prøve litt ulike typer (og de sikkert i det minste hare en speilkasse) enn å handle helt random på nett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har hatt en nøytral sko til nå, har du sjekket om du pronerer? Pronering har vel ikke noe å gjøre med vond akilles, men du kan med dette bruke eliminerings-metoden og fjerne mange sko du IKKE skal kjøpe...Slå du dette sammen med forfot/tradisjonell/midtfot løping kan du fjerne enda en del :) Hvis du tenker langkjøring/mengdetreningssko kan du også eliminere ut alle lettvektsmodellene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Symptomene dine tyder uansett på at det er hælkappen på skoene som er for trange, så du må evt finne en modell med lavere eller mykere kappe. Hva som passer deg avgjøres jo av hvordan foten din ser ut. Så en sko som jeg synes er god, vil ikke nødvendigvis være god for deg.

Om du likevel vil ha en link til en sko, jeg løper selv i denne for tiden. 4mm dropp, så fin til å lære forfotløping og god nok demping til lengre turer, selv om du er nybegynner. Myk og fin, samtidig som den støtter der den skal (for min del).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva betyr drop? Det er bare en hel masse ord overalt nå jeg ikke forstår bæret av. Skal sjekke om jeg får tak i et innlegg til hælen for å se om det gjør skoen bedre, så får jeg vente med kjøp av sko til jeg kommer meg til en større by. Lover ikke godt siden det er snart 2 år siden jeg sist fikk mulighet til å reise noe sted ... :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(...) bruke eliminerings-metoden og fjerne mange sko du IKKE skal kjøpe...Slå du dette sammen med forfot/tradisjonell/midtfot løping kan du fjerne enda en del :) Hvis du tenker langkjøring/mengdetreningssko kan du også eliminere ut alle lettvektsmodellene :)

Er det ikke bra med lette sko på langkjøring? Blir man ikke fortere sliten i beina av tyngre sko? Eller er lettvekt et begrep som betyr noe helt annet enn vekt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lettvekt er ofte sko med mindre demping og krever litt mer løpserfaring. Om du starter med sånne sko er du mer utsatt for skader. Dropp er forskjellen mellom sålen foran og bak på skoen, jo større dropp, jo mer oppbygd er skoen og jo vanskeligere er det å lande langt fremme på foten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har hatt en nøytral sko til nå, har du sjekket om du pronerer? Pronering har vel ikke noe å gjøre med vond akilles, men du kan med dette bruke eliminerings-metoden og fjerne mange sko du IKKE skal kjøpe...Slå du dette sammen med forfot/tradisjonell/midtfot løping kan du fjerne enda en del :) Hvis du tenker langkjøring/mengdetreningssko kan du også eliminere ut alle lettvektsmodellene :)

Nike Lunarglide er nesten så langt unna en nøytral sko du kan komme. Good try.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...