Gå til innhold

Tøying og oppvarming


Leonarfd

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

En muskel skal aldri tøyes før den er varm. Du kan lage en sammenligning til en klump tyggis. Når den er hard og kald kan den ikke strekkes særlig. Når den er varm og gjennomarbeidet derimot, kan den tøyes langt. Det er et poeng i å kjøre oppvarmingssett eller spesifikke mobilitetsøvelser før en bruker maks vekt i et sett. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg oppfordrer til stretching som del av oppvarming, den må bare komme etter at kroppen har blitt varm først! :)

Poenget var at jeg kjører det fulle stretchingprogrammet som er ment å øke den generelle mobiliteten i lengden, etter økta. Å småtøye litt i ulike muskelgrupper for å forberede dem for en styrkeøvelse, er bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest tobern

Jeg kjører minimum 20 min med div dynamisk oppvarmin å tøyer hams, glutes og lyske før jeg starter økta. INGEN har sagt til meg at det er feil. Teknikken blir x bedre for min del

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Du trener SS+ legger på de øvelsene som passer inn. Som f.eks dips.

Spis i underskudd(ca 200-500kcal minus per dag) og tren hardt. Ta gjerne litt kardio ved siden av :) Enten intervell 1-2x i uken eller noe gåturer i uken ;)

Du har som du selv sier, ikke mye muskler på kroppen. Så målet ditt burde være å senke fett% litt, samtidig som du faktisk øker muskelmassen. Og da bør du trene styrke!

Takk for svar! er usikker på om jeg faktiskt klarer dips, men det skal jeg prøve (y)

Og en stor takk til Cazorla for et langt og meget godt utfyllende svar! Jeg tenker jeg først prøver meg på SS og prøve å utføre de baseøvelsene. Hvis jeg finner det teknisk vanskelig og jeg ikke får det til skal jeg henvende meg til det treningsopplegget du ga meg der!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå synes jeg at det fremprovoseres en krangel uten at det finnes noen uenighet. Jeg kjenner til vektløftere på NM-nivå som bruker en pervers mengde tid på å forberede musklene for det bevegelsesmønsteret de skal igjennom i øvelsene. Det er ikke fordi de gjør noe feil, tvertimot, de vil ha hundre prosent uttelling på hovedøkten i en idrett der små marginer er avgjørende.

Selv driver jeg med det i en mer moderat mengde. Jeg varmer opp på tredemølle, kjører oppvarmingssett og tøyer dynamisk om jeg merker tett muskulatur. Proporsjonalt med hvor mye tid jeg bruker på selve økten, synes jeg det er et godt utgangspunkt. :)

Anders93: Bare hyggelig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå synes jeg at det fremprovoseres en krangel uten at det finnes noen uenighet. Jeg kjenner til vektløftere på NM-nivå som bruker en pervers mengde tid på å forberede musklene for det bevegelsesmønsteret de skal igjennom i øvelsene. Det er ikke fordi de gjør noe feil, tvertimot, de vil ha hundre prosent uttelling på hovedøkten i en idrett der små marginer er avgjørende.

Selv driver jeg med det i en mer moderat mengde. Jeg varmer opp på tredemølle, kjører oppvarmingssett og tøyer dynamisk om jeg merker tett muskulatur. Proporsjonalt med hvor mye tid jeg bruker på selve økten, synes jeg det er et godt utgangspunkt. :)

Anders93: Bare hyggelig!

Har du noe mening om dynamisk oppvarming? Bør man starte med kun dynamisk oppvarming eller gå på tredemølle + dynamisk oppvarming?:dry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser det slik at mye av den dynamiske oppvarmingen som praktiseres i dag, også tøyer muskelen rimelig langt. Da er det en fordel å ha varmet opp kjernen først ved hjelp av jogging. Den beste oppvarmingen er en blanding. Da jogger en for å trene lett kondisjon, for å øke blodvolumet i omløp, og varme opp leddene. Dynamisk oppvarming vil attpåtil tøye i leddene og forberede dem på høyere belastning. Om en har 20 minutter dynamisk oppvarming, vil jeg tro en blir varm. Da har joggingen blitt overflødig om en ser bort i fra de kardiovaskulære fordelene, samtidig som en muligens har overstrukket kalde ledd i de innledende bevegelsene. Så om jeg gjør begge deler, så jogger jeg først og varmer opp dynamisk deretter. :)

Eksempel:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser det slik at mye av den dynamiske oppvarmingen som praktiseres i dag, også tøyer muskelen rimelig langt. Da er det en fordel å ha varmet opp kjernen først ved hjelp av jogging. Den beste oppvarmingen er en blanding. Da jogger en for å trene lett kondisjon, for å øke blodvolumet i omløp, og varme opp leddene. Dynamisk oppvarming vil attpåtil tøye i leddene og forberede dem på høyere belastning. Om en har 20 minutter dynamisk oppvarming, vil jeg tro en blir varm. Da har joggingen blitt overflødig om en ser bort i fra de kardiovaskulære fordelene, samtidig som en muligens har overstrukket kalde ledd i de innledende bevegelsene. Så om jeg gjør begge deler, så jogger jeg først og varmer opp dynamisk deretter. :)

Eksempel:

Hjertelig! (y) Gleder meg til å prøve meg frem i morgen, og håper at jeg klarer å få til teknikken på benk, mark og knebøy, sånn at jeg ikke ser ut som en tulling på treningssenteret:banghead:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Då har me lært forskjellig. Blant anna Børge Fagerli anbefalar dynamisk tøying i staden for mølle. Eg starta før med tredemølle og/eller sykkel, men etter å ha lese litt rundt, så endra eg det. I dag kjører eg aldri noko form for kardio eller liknande som får opp kroppstemperaturen. All oppvarming er dynamisk oppvarming, dynamisk tøying av musklar som skal brukast og eigenmassasje.

Dei som skriv om tøying ein kan gjere når som helst i løpet av dagen, skriv heller ingenting om at du må få opp pulsen først. Du blir jo varm og av dynamisk oppvarming, spesielt ved bruk av beina, men ikkje like mykje som du typisk vil bli av å jogge. I tillegg til dynamisk oppvarming har du sjølvsagt oppvarmingssett før du kjem til arbeidssett.

Jeg anser det som lite produktivt å jogge litt på tredemølla før du skal trene, enten det er styrketrening eller sportslige aktiviteter det er snakk om. Det er viktig å øke kjernetemperaturen, men det er enda viktigere å bruke og aktivere ledd og muskler gjennom hele sitt bevegelsesområde.

http://myrevolution.no/s/dynamisk-oppvarming-for-bedre-treningsøkter/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at jeg kjører tredemølle framfor ren dynamisk oppvarming, er fordi oppvarmingssettene mine indirekte fungerer som dynamisk oppvarming, om enn ikke på et like høyt nivå. Å bare jogge i seg selv har sine fordeler, men forbereder selvfølgelig svært få muskler på en tung belastning.

Jeg kan ikke være så veldig krass imot Børge Fagerli som er en dyktig mann, og som jeg deler mange meninger med. For å rent isolert sett varme musklene opp til styrkeløft, fungerer nok dynamisk oppbarming best. Det er av andre grunner jeg foretrekker tredemøllen, blant annet at det gir meg muligheten til å få trent en minimumsmengde kondisjon, og at det lar meg gjøre litt mer aggressiv dynamisk oppvarming med tøy og strekk enn hva som ellers er tilfellet.

Jeg føler at dynamisk oppvarming uten tredemølle først, enten forutsetter at du bruker øvelser som ikke strekker så mye, eller at du først gjør øvelser som får opp pulsen uten å aktivere leddene i særlig grad. Da spør jeg meg selv, hvorfor ikke bare løpe på tredemølle for å oppnå dette best og kjøre øvelser etterpå som krever litt fleksibilitet?

Tror ikke han sier at å løpe på tredemølle er en uting, men at det alene ikke hjelper særlig på tunge løft. Der er jeg i grunn enig i. :)

Kan hende jeg etter hvert klarer å lage en dynamisk oppvarming med en rimelig overgang fra puls og varmegenerende øvelser til strekkende øvelser. Selv om det ikke er helt i tråd med egne ambisjoner, hadde det vært interessant. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppvarming på tredemølle eller sykkel er i stor grad bruk av beina. Det fungerer bra fordi det er store musklar som er i gang. Som oppvarming til knebøy, markløft og anna, så vil eg før ta fleire oppvarmingsrepetisjonar med knebøy utan vekt, goblet squat med lette vekter eller liknande, enn å sykle. Då får ein i gang musklane over heile området. Det vil ha ein positiv effekt før løftene, samt at du får opp temperaturen når store musklar jobbar. I praksis færre repetisjonar enn du får på tredemølle, men du får brukt heile bevegelsesområdet.

Kombinert med dynamisk oppvarming av overkropp, så kan ein fint klare å få opp kroppstemperaturen.

Det fine med dynamisk oppvarming, er at ein varmar opp mange forskjellige musklar i kroppen. På ei tredemølle, så er det kun beina som får jobbe. Ved bruk av strikk, kroppsvekt og liknande til dynamisk oppvarming, så får ein strekt på kroppen på ein anna måten enn under eit løft. I benkpress skal du vere tight og ikkje flytte vekta lengre enn nødvendig. Med dynamisk oppvarming der du strekker og tøyer heile overkroppen, så vil ein varme opp bryst og armar, men kanskje like viktig, rygg og skuldre, som skal støtte opp under benkpress.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg benytter meg av dynamisk oppvarming, men bruker sjeldent mer enn 10 minutter tilsammen. Jeg ser ikke noe poeng i bruke veldig lang tid på oppvarming så fremt man ikke har problemer med spesielle områder som krever ekstra fokus. På gymmen ser jeg folk som holder på i godt over en halvtime med ymse øvelser á la Kelly Starrett før de begynner å løfte. Da snakker vi mye tid til oppvarming. Ain't nobody got time for that osv.

Så for min del, kort oppsummert: Dynamisk oppvarming i 5-10 minutter, inkl. foam roller og lacrosseball på problemområder, deretter 2-3 sett med tom stang før jeg gradvis legger på vekt. Ikke for mye, ikke for lite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv blitt trent av PT på evo og styrkeklubb. Er vanlig med stretching som en del av oppvarming, uten stretching så mister jeg 10-20% av vekt i øvelser.

I så fall er du så stram at du ikke har mobiliteten til å utføre en øvelse i nærheten av korrekt. Det som skjer da er at musklene ikke fyrer skikkelig. Slike klienter bør fokusere på mobilitet i første omgang og ikke å bli sterkere i styrkeløft.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...