Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg kjører en tresplitt tilsvarende

Dag 1 - Bein

Dag 2 - Bryst/skulder/tric.

Dag 3 - Rygg/biceps

Om jeg kjører denne syklusen uten noe pause mellom dagene, vil jeg få nok restitusjon etter markløften(Dag 3) til å starte på Bein(Dag 1) dagen etterpå? Eller burde jeg kjøre en dag pause mellom Dag 3 -> Dag 1 ? (Det er hve jeg gjør nå)

Takk for svar på forhånd, takk!

Mvh Tony

Fortsetter under...

Ikke noe problem og trene slle tre dagene etter hverandre i teorien.

Markløft på ben dagen.

Vil ikke det kanskje gå i veien for restitusjon av rygg-partiene, om jeg kjører markløft dagen etterpå?

I tillegg foretrekker jeg en baseøvelse per økt, jeg blir fort veldig utslitt, så vil ha mest mulig utnyttelse av kroppen når de kommer til benk, militærpress, mark og knebøy..

Annonse

Målet er vell midt mellom å få bedre styrke/bedre kropp. Kjører meg så hardt ut som mulig på hver økt.

Og der ligger problemet ditt ! Du må begrense volum/intensitet alt ettersom hvor ofte og hvor hardt du trener. Og kjøre deg helt ut hver økt er ikke å anbefale.

Jeg trener f.eks benk og knebøy 3-5 dager i uka i tillegg til markløft, chins og skulderpress, men intensitet og volum varieres

Ahh, kjører du bare baseøvelser altså? Vurderte å gå over på ett program som er mer rettet mot det, men ville da tro at det var mer rettet mot styrke enn volum(?).

Baseøvelse-programmer er som regel rettet mer mot styrke enn volum, men om du blir sterk først, vil du kunne trene mot muskelvolum med tyngre vekter enn om du går rett på volumproduksjon.

Mener jeg.

Og det er jo ikke sånn at styrkeforholdet ikke bygger noe volum overhodet heller, veldig få som tar dobbel kroppsvekt i knebøy eller markløft som har små bein/liten rygg;)

Jeg kjørte den splitten før og synes det fungerte jævlig bra. Og med en såpass lav frekvens (hver muskel hver 4. dag) så kan du selvsagt trene for full kamfer hver økt. Kanskje du må legge inn en random hviledag innimellom, men det kjenner du fort på kroppen. Jeg ville personlig gjort det slik:

Man: 1

Tirs: 2

Ons: 3

Tors: Fri

Fre: 1

Lør: 2

Søn: 3

Jeg kjørte den splitten før og synes det fungerte jævlig bra. Og med en såpass lav frekvens (hver muskel hver 4. dag) så kan du selvsagt trene for full kamfer hver økt. Kanskje du må legge inn en random hviledag innimellom, men det kjenner du fort på kroppen. Jeg ville personlig gjort det slik:

Man: 1

Tirs: 2

Ons: 3

Tors: Fri

Fre: 1

Lør: 2

Søn: 3

Ja, så da blir det egentlig 1 hviledag etter 2 runder med trening. Eller plassere den hvor jeg vil, en gang i uken. Stemmer det? :)

Annonse

Ja, så da blir det egentlig 1 hviledag etter 2 runder med trening. Eller plassere den hvor jeg vil, en gang i uken. Stemmer det? :)

Ja. Jeg tok den bare der det var mest hensiktsmessig, hvis det feks ikke passet med trening en dag i uka (feks hvis det var bursdag elns).

Velg baseøvelser og legg heller til et par støtteøvelser rundt dem, ikke omvendt, og utifra hva du skriver så virker det som du allerede har innført baseøvelser, og det er fornuftig.

Typisk treningsøkt;

benkpress 4 x 10

hantelpress 3 x 12

skrå hantelpress x 12

skulderpress

sidehev

fronthev

dips

franskpress

tri extension

I EN OG SAMME ØKT! Og da gjerne med lav frekvens som f.eks hver 4-5dag fordi en ikke klarer å løfte armene noe før, siden en brant seg ut til failure på hvert jævla sett.

Du ønsker gjerne å trigge signalet for muskelvekst så ofte som mulig, og da er gjerne en litt høyere frekvens en god ting, men da kan du ikke trene for full kamfer hver økt ;) Og med hyppigere treninger vil du automatisk få et høyere volum sett over en hel uke selv med bare 1-2 sett på hver øvelse. Og det er bevisst at f.eks 1-2 sett benk 6 dager på rad gir MYE større styrke/muskel-gainz iforhold til samme antall sett fordelt på 1-3 dager.

Du ønsker gjerne å trigge signalet for muskelvekst så ofte som mulig, og da er gjerne en litt høyere frekvens en god ting, men da kan du ikke trene for full kamfer hver økt ;) Og med hyppigere treninger vil du automatisk få et høyere volum sett over en hel uke selv med bare 1-2 sett på hver øvelse. Og det er bevisst at f.eks 1-2 sett benk 6 dager på rad gir MYE større styrke/muskel-gainz iforhold til samme antall sett fordelt på 1-3 dager.

Det var dette jeg tenkte meg, om jeg skulle danne nytt program med bare baseøvelser. Så kunne jeg kjørt meg 80% ut på treningen, og trent HELE kroppen annenhver dag. Det tilsvarer jo at jeg får trent 3-4 ganger i uken, som er omtrent dobbelt så mye som med en tresplitt.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...