Gå til innhold

Trenger tips til å legge om kosthold


Marna

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Det finnes vel ingen magisk oppskrift, man må nok bare bestemme seg. De første dagene/ukene er kanskje harde, men etterhvert vil du oppleve at sunn mat både smaker og føles bedre enn usunn mat. For meg var det også viktig å unne seg noe godt i blandt (for eksempel på lørdagskvelden) for å ha noe å se frem til. Å ha et mål om å aldri spise noe usunt er et ganske urealistisk mål. Sett deg små mål om gangen og kutt ned litt for litt, ikke prøv på en livsendring over natta. Tilslutt blir det en vanesak :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv å starte med en dag i uka hvor du lager maten selv/ikke kjøper ferdigvarer/halvfabrikata, og jobb deg oppover over tid?

Prøv å f.eks spare colaen til helga,eller prøv å bestem deg for at du bare skal ha ett glass,istedenfor hele flaska.

Ellers kan du kanskje prøve å lage mindre porsjoner med middag,og få ned kalorimengdene derifra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare så det er sagt: er slank og ikke ute etter å gå ned i vekt. Vil bare ha et sunnere kosthold :) Hvor kjøper dere sukrin og andre matvarer dere bruker? Del gjerne gode tips med meg her :)

Sukrin har jeg alltid kjøpt på helsekosten (life, sunkost osv), men for et par uker siden la jeg inn en bestilling hos iherb, mye billigere i lengden. På iherb finner du absolutt alt fra krydder, grov pasta, proteinrike frokostblandinger, stevia dråper (søtningsmiddel), sukrin, sukkerfritt godteri osv.. Og alt veldig veldig billig! Men det er en del på iherb man burde vite før man bestiller for å unngå toll osv så om det er aktuelt må du bare si ifra så kan jeg forklare deg. (hvis ikke står det flere steder på nettet)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du må spise slik at du ikke føler du går glipp av noe - altså finne mat som DU liker smaken av, og som i tilllegg er sunnere enn det du pleier. Hamburger f.eks: lag den selv med karbonadedeig+egg+krydder, grovt brød som polarbrød, eller liknende. Og søtpotet-pommes istedenfor ferdige/frosne "fries". Samme med pizza: havregrynsbunn (eller andre typer, det finnes jo blomkålbunn tom!) og topping av "rene" proteinkilder, og evt en lettere ost.

Dette gjelder vel alt - lag det selv, da vet du hva det inneholder og du vil ikke savne drittmaten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må spise slik at du ikke føler du går glipp av noe - altså finne mat som DU liker smaken av, og som i tilllegg er sunnere enn det du pleier. Hamburger f.eks: lag den selv med karbonadedeig+egg+krydder, grovt brød som polarbrød, eller liknende. Og søtpotet-pommes istedenfor ferdige/frosne "fries". Samme med pizza: havregrynsbunn (eller andre typer, det finnes jo blomkålbunn tom!) og topping av "rene" proteinkilder, og evt en lettere ost.

Dette gjelder vel alt - lag det selv, da vet du hva det inneholder og du vil ikke savne drittmaten.

Søtpotetfries :love:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...