Gå til innhold

Starting Strength eller et annet treningsprogram? (Bilder)


Anders93

Anbefalte innlegg

En protein shake bør aldri være et alternativ til et vanlig måltid. Proteinene i mat er av høyere kvalitet enn hva du får fra pulver. En shake er bare en lettvint måte å få i seg protein rett etter trening, før et større måltid når en kommer hjem. :)

Er ikke det veldig avhengig av hva du spiser og hvilket proteinpulver du bruker? Jeg har ikke sett noe overbevisende informasjon om dette, annet enn "naturlig"-argumentet. Hvilke proteinkilder fra mat har like god aminosyresammensetning som proteinpulver av myse?

Jeg tar en proteinshake med myse framfor en middag med tofu som proteinkilde (tenker da kun på proteinkilden, grønnsaker kommer utenom). På samme måte som jeg heller spiser et kyllingbryst enn å drikke en proteinshake av erteprotein eller soyaprotein eller pulver fra en annen vegetabilsk kilde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mat har forsåvidt jeg har forstått høyere kompleksitet av di- og tri-peptid molekyler, som gjør at kroppen må bryte ned protein mer grundig og får utvunnet amino-syrene i et bedre tempo for utnyttelse. Kasein og myse er på samme måte sakteopptakelig protein, men er mer sjeldent enn whey proteinpulver som selges mest

Er ikke ernæringsfysiolog, så skal ikke stille meg 100% bak uttalelsen, men skal prøve å huske å sjekke opp i lærerverk. Mener at det var et ganske omfattende kapittel på akkurat det der. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yeah, jeg er langt fra noen ernæringsfysiolog selv. Men sånn i det store og hele har jeg vanskelig for å se at å drikke en proteinshake før leggetid skal gi noe voldsomt stort utslag sammenlignet med tilsvarende mengde protein fra mat når det gjelder Ola eller Kari Nordmann som løfter vekter på hobbybasis. For eliteutøvere så kanskje, litt. Jeg er født skeptisk :whistle:

For all del, spis mat. Mat er godt. Spis masse grønnsaker. Supplér med proteinpulver ved behov. Sånn sett er jeg mer opptatt av grønnsaker og fiber enn hvor proteinet kommer fra, så lenge det er protein av høy kvalitet. Om det blir et par-tre shakes i løpet av en dag har jeg enn så lenge ikke sett noe som skulle tilsi at det ikke er positivt eller at protein fra mat skal utgjøre noen merkbar forskjell.

Protein fra mat har så vidt jeg kan huske fra Alan Aragon større evne til å regulere blodsukkersvingninger enn protein fra pulver. Altså biff + ris er annerledes enn proteinshake + ris, da med tanke på blodsukker. Om det er noen andre forskjeller som er verdt å vite vet jeg ikke. Kanskje noen smarte ernæringsfysiologer på forumet kan opplyse oss?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tillegg får du satt i gang en større metabolsk prosess sånn at du også får tatt opp andre stoffer mer effektivt. Og kroppen trenger selvfølgelig påfyll av glukose etter trening, så måltid med karbohydrater og protein er også en fin ting. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

idag har jeg spist følgende:

Frokost: YT Smoothie (tom for havregryn :()

Lunsj: Kyllinglår med potetmos

TRENING

Middag: 400G kyllingkjøttdeig m/krydder

bør jeg da ta en proteinshake etterpå? eller har jeg fått i meg nok?o_O

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du regner ut hvor mye protein du har spist i løpet av dagen så blir det mye lettere å vite istedenfor å gjette ;) Last ned Myfitnesspal på telefonen din, der ligger det masse matvarer inne fra før. Eller du kan bare se på næringsinnholdet på matvarene du har spist. 400g kyllingkjøttdeig: Ca. 18g pr 100g. 20g x 4 = 80g protein,

Det er litt pes i begynnelsen, men etter hvert lærer du mer og husker sånn cirka næringsinnhold og kan anslå næringsinnhold du får i deg. Det er bare du som kan gjøre det, ta ansvar for kostholdet ditt. Det kan ta litt tid før du føler

Guesstimate protein:

Yt - 10g

Kyllinglår 40g

Middag 70 g

Da er du oppe i cirka 120g protein. Du kan ta utgangspunkt i cirka 2g protein pr. kg kroppsvekt. Hvis du veier over 60kg så kan godt ta en proteinshake i kveld ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Anbefaler deg å gjøre dette:

  1. Gå inn på Fitnessbloggen på facebook og bruk kalorikalkulatoren for å finne ut hvor mange kalorier du trenger hver dag. Trekk fra 500-1000 kcal siden du ønsker å slanke deg (kanskje 1000 hvis du skal rekke det til sommeren) :)
  2. Så går du inn på Mylog.no og registrerer ALT du spiser og drikker hver eneste dag. Målet er å oppnå det antall kalorier du kom frem til i punkt 1. (Eventuelt bruk Myfitnesspal som Tronaldo anbefaler).
  3. Andelen proteiner du skal få i deg er ca. 2 gram per kilo kroppsvekt (som Tronaldo sa). Så veier du 60 kg, så bør du få i deg rundt 120 gram. Dette vises på Mylog når du har lagt inn maten du har spist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igen!

Nå som uken nærmer seg slutten, har jeg selvfølgelig vært på vekta i dag, og så da at jeg hadde gått opp en kilo! :sorry:

Har trent styrke mandag og onsdag (og skal trene etterpå), men jeg tviler at det er muskler som har lagt seg på!

Jeg personlig mener at jeg ikke har spist for mye iht. hvor mange kcal jeg skal ha i meg, og jeg lurer på hva dere synes om styrketrening blandet med kardio?

Treningsforslag:

Mandag: Styrke

Tirsdag: Spinning

Onsdag: Styrke

Torsdag: Styrke

Fre-Søn: Res. (blir vanskelig for meg å trene i helgene, men har mulighet noen helger og enkelte fredager)

Dette er da mitt forslag, og har også et mål om å ha 500-700kcal til gode etter endt dag.

God eller dårlig plan?

(husk at det er vektreduksjon jeg ønsker)

Fortsatt fin dag, og god påske alle sammen! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vekten er din verste fiende, den hater deg, og på dårlige dager liker den å gå opp (om målet er å gå ned). Vektene er onde skapninger som ofte danner en allianse mot oss mennesker i hevn for å bli tråkket på i tide og utide med stinkende føtter :stinkyfeet:

Ok, poenget: Vekten varierer fra en tid til annet av mange forhold. Det du derimot burde gjøre er å måle med f.eks. et målebånd. Ditt fokus burde være på å gå ned i cm og ikke vekt. En person på 80kg kan se mye tynnere og sprekere ut enn en person på 70kg. Ta også bilder av deg selv, da det er lettere å se forandringer på disse enn i et speil.

Har du begynt på et fast treningsprogram? Har du fått hjelp til teknikken i øvelsene du var usikker på? Har du ordne på kostholdet i henhold til kcal og proteiner osv? Føler du deg trøtt og sliten eller sulten deler av dagene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...