Gå til innhold

Interessert i å prøve ut Yoga i Oslo: Tips?


Jacob

Anbefalte innlegg

Hei,

Har fundert endel på å teste ut Yoga i tiden fremover. Jeg innser at det er mange typer yoga, mange skoler osv, og lurte i grunn på om noen kunne hjelpe meg å nøste litt :)

Åpenbart er det mange forskjellige typer yoga, alt fra ganske intensiv/fysisk krevende yoga, til svært rolig og nærmest utelukkende meditativ.

Jeg er ikke ute etter den førstnevnte, da jeg for det første er helt nybegynner ift yoga, og samtidig ikke vil utøve noe som potensielt forringer restitusjon ift styrketrening, som jeg prioriterer og trener 3-4 ganger i uka.

Jeg er mer ute etter å prøve meg på en litt roligere, "restituerende" form, som jeg kan bruke til å bearbeide både fysisk, men også psykisk stress :) Har såvidt begynt å sette meg inn i meditasjon i det siste, og vil gjerne at yogaen jeg utfører inkluderer et tydelig fokus på det meditative/stressreduserende aspektet ved treningen.

Dog vil jeg OGSÅ at det skal være en viss en grad av trening og bevegelse inn i bildet, og den gode bevegeligheten og mykheten som sies å følge av Yoga er goder som jeg gjerne kan tenke meg å høste (bla. av hensyn til styrketrening) :)

Så, kort oppsummert:

Yogastil:

1. NYBEGYNNER!

2. Restituerende og stress-reduserende (fysisk og psykisk)

3. Meditasjon

4. En viss/moderat innskudd av bevegelse/fysisk aktivitet. Ønsker gjerne å bli myk :) Men starter heller forsiktig for heller å øke vanskelighetsgrad etterhvert.

Skole:

Hvis noen Oslo-boere vet av noen skoler sentralt i Oslo som tilbyr gode lærere i et kurs a la det jeg beskriver over, så vil jeg gjerne høre om det :) Takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

En venn av meg går på yoga på Majorstuen som han anbefalte på det sterkeste! Nå husker jeg ikke hva det heter, men tror det skulle være passe stort. De har forskjellige retninger og instruktører så man selv velger hva man vil gå til. Fungerer litt som et treningssenter bare med yogatimer man velger seg med på tror jeg. Han brukte dette til å supplere for styrkeløft :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En venn av meg går på yoga på Majorstuen som han anbefalte på det sterkeste! Nå husker jeg ikke hva det heter, men tror det skulle være passe stort. De har forskjellige retninger og instruktører så man selv velger hva man vil gå til. Fungerer litt som et treningssenter bare med yogatimer man velger seg med på tror jeg. Han brukte dette til å supplere for styrkeløft :)

Ikke dumt! Kommer til å søke litt rundt på nett, men tenker ofte at personlige anbefalinger kan være vel så bra som nettsider osv, så hyggelig å høre litt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg lærte yoga og pilates her :)

http://www.balancestudio.no/

Veldig flinke folk :)

Ser fint ut, bare at eneste introkurset de holder går på tirsdag kveld, vet ikke om det funker så bra for min del.. (n)

Leela Yoga like ved Schous plass er kjempebra :)

Så også bra ut, og ser av loggen din at du går der selv :) Er det mest fokus på Yoga som aktiv treningsform, eller mer mot avspenning/meditasjon osv? :) Og blir det kanskje litt sent å slenge seg på det basic-kurset som går mandager..?

Vel, ikke prøvd yogaskole selv, men en av mine nærmeste naboer er en yogaskole: http://yoga.no/kurssteder/sporveisgata-oslo/

Ser faktisk at som helttidsstudent så koster det 800 kroner for 10 klipp yoga for nybegynnere.

Kanskje jeg skal prøve du ut selv :) (trenger å lære, å puste bedre :))

Kjenner det så absolutt igjen, ja takk til bedre pusting! :sick: Men den synes jeg virker spesielt lovende, kanskje mer i tråd med mine mål ift yoga, selv bor jeg heller ikke lange veien unna (Bizletttt), og 800 kr for et nybegynnerkurs var jo veldig overkommelig! :) Etter å ha søkt litt selv tror jeg faktisk det står mellom den og denne: http://www.osloyoga.no :)

Er hvertfall fortsatt veldig gira på å teste ut, så kommer nok til å lande på noe i løpet av uka, ettersom jeg ser det starter mange nye kursperioder i månedskiftet til april :) Kanskje jeg til og får blitt myk nok til å plukke opp ting fra bakken uten å få strekkskader i alt fra hamstrings til venstre øreflipp! Digg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke hjelpe deg med hvor du skal ta yoga, men jeg troor jeg var litt i samme situasjon som deg. Begynte på Stamina i år etter noen år på gym uten noe gruppetimer. Nærmest ved en tilfeldighet meldte jeg meg på ashtanga yoga og har vært der en gang i uka nå siden januar. Det er en litt fysisk form for yoga, med fokus på flyt i bevegelsene, balanse og styrke, i tillegg til mobilitet. Synes det har fungert bra på meg, og er mye mykere nå enn tidligere. Greit avbrekk og uttøyning som supplement til vanlig styrketrening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så også bra ut, og ser av loggen din at du går der selv :) Er det mest fokus på Yoga som aktiv treningsform, eller mer mot avspenning/meditasjon osv? :) Og blir det kanskje litt sent å slenge seg på det basic-kurset som går mandager..?

De har (som du ser) en utrolig variert timeplan, og selv velger jeg de roligere timene ettersom det er dette jeg trenger (samt at de er mer forenelige med styrkeløft). Dette fungerer imidlertid mer som et vanlig treningssenter, hvor man ikke følger ett enkelt kurs i x antall uker sånn man gjør en del andre steder. Det er derfor både nye og "gamle" på hver time, så det er ikke noe problem å bare dukke opp. Kan også nevne at det som regel er ca 50/50 damer/menn der, dersom du bryr deg om sånt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...