Gå til innhold

Mødre og proteinpulver


Slofs

Anbefalte innlegg

Har bodd i utlandet et år og kom nettopp hjem, og bor da hos mor for en periode. Har drevet med styrketrening en god stund, og bruker proteinpulver og måtte selvfølgelig bestille nye kosttilskudd når jeg kom hjem. Hjemme er det typ "norsk sunn mat" som gjelder, og mamma har den typiske skepsisen til dette med proteinpulver. Det er jo ikke noe stor problemstilling jeg kommer med her, for jeg er jo voksen og kan gjøre akkurat det jeg vil, men det irriterer meg litt når mamma rynker på nesen og ikke gidder å høre på argumentene mine en gang om hvorfor man bruker proteinpulver. Er det noen som har en grei "mødre"-forklaring på hva som er bra med dette, hvorfor man bruker det, og hvorfor det ikke er farlig selv om det er kunstige tilsetningstoffer i det? Og også kanskje en grei forklaring på hvorfor man burde spise mer protein enn det helsemyndighetene anbefaler?

Mødre ass. Neida.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

- Det er vel det jeg har lest her inne, og på diverse andre forum. Har egentlig ikke noe bedre svar enn det.

- Jeg får i meg mellom 100-140g protein hver dag (veier rundt 65kg). Hvis jeg har skjønt riktig trenger man fra 1.5-2 g per kilo kroppsvekt. Hovedgrunnen til at jeg bruker pulver er at det er billigere enn mange andre proteinkilder.

- At man trenger mer protein når man trener styrke, at det er kvalitetsprotein, og at det er som sagt over er billigere enn andre kilder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, tenkte meg noen ville komme med noe sånt. Nå er vel en av hovedgrunnene som sagt over at det er en billig kilde til protein. Gadd ikke kjøpe proteinpulver i starten når jeg begynte å trene styrke, men ble litt lei av å spise rema 1000 tunfisk hele tiden. Skikkelig mat er dyrt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Støtter deg jeg, når man bor hjemme hos foreldre er det fort gjort å bli kontrolert. Man får ikke spise noe "anerledes" en det som blir tilberedt, da er det fint med en proteinshake som øker proteinintaket.

Og å diskutere med foreldre går ikke, de har rett uansett, så bare ta proteinshaken og kos deg med den, 5 minutt med krangling om kostilskudd om dagen er sunt for forholdet deres :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har heldigvis en stefar som i sin yngre alder brukte mye tid på sport og med hans forbruk av tilskudd fikk han proppet litt kunnskap i mor så hun klappet igjen :)

Mødre bryr seg bare litt for mye enkelte ganger, sett deg godt inn i fordelene, protein typene og hva det er laget av, så klarer du nok å overbevise henne kjapt. :)

Helsemyndighetene anbefaler inntak etter aktivitet på Ola Normanns nivå, når man trener styrke trenger kroppen mer proteiner for å bygge muskler optimalt (det burde hun skjønne) så med mindre mamma vil lage indrefilet fire ganger om dagen og piske eggehvite til deg som du kan spise etter trening så burde det gå bra :)

Du kan også fortelle henne at protein direkte etter trening har vist seg til å være positivt både for vekst og for å forebygge skader - da kan du fortelle henne at det er litt lettere å ha en shake i bagen enn et halvt kilo oksekjøtt som kjapt blir tørt og dårlig :)

Proteinpulver hjelper ikke for stort mer enn at det er mye lettere en mat, men det er mye lettere og det krever mye tid og ikke minst mat, derav penger for å kompensere.

I tillegg når du spiser vanlig middag er det vanskelig å lage retter som har like mye protein som pulveret, du vil også få mye mer karbs og fett som kan skape en større ubalanse.

Min samboer var akkurat lik, faktisk mye verre da alt av tilskuddet mitt forsvant en dag...

Da jeg gav opp å overbevisningen og gikk med på å kun spise vanlig mat, så tok det ikke lang tid før det neste irritasjonsmomentet var at kjøleskapet var lastet med flere titalls multipacks med egg fra kiwi...

Sist, men ikke minst - så er ikke proteinpulver noe som er kjemisk fremstilt... Det er laget av naturlige råvarer, for folk som ikke har peiling liker jeg å sammenligne det med jus fra konsentrat. Dem fjerner all veske, holder på næringen og når du skal kjøpe det i butikken så tilsetter dem vann!

Samme prinsippet som proteinpulver, man samler næring, tar ut all fuktighet og det selges samme måte som konsentrert jus, bare uten veske!

Det er billigere, holder seg lengre, næringsinnholdet er tilpasset behov og det er enklere!

Eneste årsak til å være motstander av proteinpulver er mangel på kunnskap, eller bare et generelt fobi. Det er et tilskudd, ikke kost erstatter, men det skal mye rein mat til for å kompensere menge protein og ikke minst er det vanskelig å få en tilsvarende fordeling av fett/karb/prot med mat!

Om hun ikke tror deg så gi hun utfordringen, så får du se.

Lag mat i en uke som kan gi deg like mye næring som vanlig kost med proteinpulver som tilskudd!

Isåfall blir det veldig ensformig, og da vil du nok gå glipp av mye sunnheter du får i deg gjennom mindre proteinrik mat! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for langt og fint svar :)

Understreket det også veldig at det var et tilskudd, og ikke en erstatter for vanlig mat. Skal si den juice-sammenligningen, den var bra!

Tror forøvrig det mor reagerte mest på var at det lukter så søtt, haha. Hadde en halv dunk igjen med vaniljeproteinpulver fra Australia som jeg nektet å la bli igjen, så pakket det i en plastpose. Mamma sa det stinket vanilje i hele gangen når jeg åpnet kofferten o_O og at det selvfølgelig så nogenlunde suspekt ut med poser med hvitt pulver...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svigermoren min er en artig skrue… Ba meg om å få samboeren min til å slutte med proteinpulver fordi det umulig kan være bra, men selv har hun levd på de der pulver-diettene i ukesvis fordi hun nekter å innse at å drikke hver dag og spise ute hver dag ikke er bra. Forstå det den som kan :huh:

Du kan jo si det at protein er "kroppens byggestener" og når du trener er det nødvendig med et høyere inntak. Så i stede for å sette til livs 1kg biff hver dag drikker du heller en shake i tillegg til vanlig kosthold. Dersom det er whey protein du har så kan du jo også si det i bunn og grunn er melk som er behandlet på en litt annen måte.

Lykke til! Vet mødre (og i mitt tilfelle svigermødre) kan være litt krevende å forklare ting til når de først får noe for seg :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva du putter i gapet- er vel din sak:-)

Om din mor ikke hadde reagert for at du trykker i deg noe hun tror er farlig for deg, så hadde jeg begynt å lure om hun bryr seg om ungene sine i det hele tatt, om du så er 15 eller 35 ;)

Dem fleste velger nok å prøve å fortelle mor fakta, enn å bare gi blaffen og la hun tro at du propper i deg masse skumle preparater :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...