Gå til innhold

Rectus femoris irritasjon


magun

Anbefalte innlegg

Var hos fysioterapeut for noen dager siden og fikk beskjed om at jeg hadde kronisk irritasjon i rectus femoris. Han sa det var kronisk fordi jeg har hatt det i rundt et år.

Lurer egentlig bare på om det er noen som har hatt dette og hvor lang tid det tok å bli kvitt det?

Har fått én øvelse jeg skal gjøre ca hver dag i tillegg til hard massasje i muskelen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg regner med at irritasjonen oppsto da jeg løp en 1500 meter test i mai i fjord. Har i hvert fall hatt vondt siden da. Men irritasjonen min ligger i slutten av muskelen helt oppe i hofta, og ikke over kneet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med tanke på at M.Rectus Femoris er ein muskel som i stor grad har til oppgåve å opprettholde gravitasjonsfeltet, gjer muskelen lett å fascilitere, noko som ofte fører til at den blir overaktivert. Av erfaring så har denne muskelen lett for å bli stiv hos både hos svært inaktive og svært aktive individer.

M.Rectus femoris er jo ein to-ledds muskel, noko som gjer at den blir utsatt for store krefter. Ein muskel som det er fort gjort å irritere!

Eg ville nok ha jobba med KROPPSHOLDNING. Ikkje tenk for isolert på problemet. Kroppen er eit integrert system. Aktivering av sete, lats, midtre og nedre trapezius, bakside skuldre. Har du prøvd lett stretching for muskelen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trener mye styrke, og vil si at jeg har en rett og bra kroppsholdning. Har trent hele kroppen styrkemessig en god stund, men kan tenke meg at mer fokus på beintrening er noe?

Har prøvd å stretche litt, og det har faktisk hjulpet på smertene, men fysioen sa at dette var strengt forbudt da den bare vil bli mer irritert. Er litt rart egentlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå er jeg en lekmann når det kommer til anatomi og fysisk fostring; hvordan kan en muskel opprettholde et gravitasjonsfelt?

Dette hørtes veldig sci-fi ut for meg.

Til trådstarter ; kan det hende at en skumrulle eller en rumbleroller kan være grei å investere i for massasjen sin del?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, kan vel være greit å ha i hvert fall. Massasjen innebærer å ta tak i muskelen oppe i hofta og dra som om man skulle spilt på en gitar, men tviler ikke på at en skumrulle ville ha vært bra for å myke opp litt.

Grunnen til at jeg spør er fordi jeg dro fra fysioterapeuten og var veldig usikker på om dette ville fungere. Har vanskelig for å tro at én øvelse og litt massasje annenhver dag vil fikse problemet. Har heller troen på generell styrketrening i bein, da rectus femoris er en av de fire musklene i låret, og å styrke denne kan vel ikke være noe annet enn positivt.

Vil dere evt anbefale å gå til spesialist?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal ligge på gulvet på magen med for eksempel en pute under hofta, feste treningsstrikk rundt foten, ta tak i håndtakene med henda, dra strikken fram foran hodet og strekke ut armene, holde igjen med benet og sakte slippe mer og mer til ankelen nesten rører rumpa/ryggen. Blir vel som en omvendt liggende leg extension.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vanlig problem, fordi folk sitter så voldsomt mye i dag.

Lett å fikse på.

http://media3.onsugar.com/files/2013/07/29/788/n/1922729/877d12a429decb15_quad-stretch-lunge.xxxlarge/i/Kneeling-Quad-Stretch.jpg

Gjør dette hver dag.

e: Grunnen til at det blir kronisk er at folk går rundt med smertene uten å gjøre noe med det!

Jo lengre du har hatt det, jo hardere og lenger må du jobbe med rehabilitering for å bli kvitt faenskapet ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt stort fokus på knebøy i det siste (økt i kg ganske greit), opplevde svake smerter (kjentes ut som det "svidde") i den samme muskelen når jeg løftet kneet når jeg gikk (slik som deg). Er det det samme som deg? (bare kanskje litt mildere)

Mye mulig det, men har ikke hatt noe problemer tilknyttet knebøy. For meg føles det ut som om ting ikke er på plass i hofta, eller at en bitteliten muskel mangler. Vanskelig å beskrive, hehe.

Uansett, sikkert verdt å sjekke ut hvis du får vondt av å løfte kneet. Jeg trente og løp med smertene i et år, og det blir ikke akkurat bedre av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanlig problem, fordi folk sitter så voldsomt mye i dag.

Lett å fikse på.

http://media3.onsugar.com/files/2013/07/29/788/n/1922729/877d12a429decb15_quad-stretch-lunge.xxxlarge/i/Kneeling-Quad-Stretch.jpg

Gjør dette hver dag.

e: Grunnen til at det blir kronisk er at folk går rundt med smertene uten å gjøre noe med det!

Jo lengre du har hatt det, jo hardere og lenger må du jobbe med rehabilitering for å bli kvitt faenskapet ;)

Sikter du til hofteleddsbøyeren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er riktig når man har løse ledd, da skal man ikke strekke. Men da får man andre symptomer. Strekk!!! Ikke tenk no pain no gain, strekk mildt og lengre tid. Ett par minutter. Garanterer deg at det fungerer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forøvrig er det veldig vanlig at denne blir stram, og ikke særlig normalt at den er for løs (løse ledd som nevnt ovenfor). Skjønner ikke hva din fysioterapaut snakker om, men regner med at du ikke har hatt noe som helst positivt resultat?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...