Gå til innhold

Anbefalte innlegg

En venninne, som tar mastergrad i toksikologi, oversendte meg denne artikkelen fra Folkehelseinstituttet der de tydelig anbefaler at kvinner i fruktbar alder ikke bør spise mer enn gjennomsnitt to måltider med fet fisk i uka. I det kostholdsoppsettet jeg nå følger har jeg et måltid med laks om dagen, noe som tilsvarer en vesentlig større ukentlig mengde enn anbefalt.

Med dagens nivå av dioksiner i fisk og sjømat har komiteen generelt ikke noen betenkeligheter med at voksne spiser 4 måltider eller mer fisk og annen sjømat per uke. Dette gjelder også kvinner i fruktbar alder.

Forutsetningen er at en spiser forskjellige typer fisk, og at fet fisk ikke overskrider en mengde som tilsvarer cirka 2 middagsmåltider per uke

Hva tenker kostholdsflinkiser her om dette? Therese BluebearFastform

Bør man følge anbefalingene fra FHI, eventuelt hvorfor ikke? Og hvaslags matvarer er det i såfall nærliggende å bytte laks/makrell/annen fet fisk ut med?

LINK TIL ARTIKKEL

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/28486-fet-fisk-og-fruktbarhet/
Del på andre sider

Fortsetter under...

En venninne, som tar mastergrad i toksikologi, oversendte meg denne artikkelen fra Folkehelseinstituttet der de tydelig anbefaler at kvinner i fruktbar alder ikke bør spise mer enn gjennomsnitt to måltider med fet fisk i uka. I det kostholdsoppsettet jeg nå følger har jeg et måltid med laks om dagen, noe som tilsvarer en vesentlig større ukentlig mengde enn anbefalt.

Hva tenker kostholdsflinkiser her om dette? Therese BluebearFastform VegardL

Bør man følge anbefalingene fra FHI, eventuelt hvorfor ikke? Og hvaslags matvarer er det i såfall nærliggende å bytte laks/makrell/annen fet fisk ut med?

LINK TIL ARTIKKEL

Tagger heller Vegard L her, jeg ;)

Sjæl så ville jeg fulgt anbefalingene fra FHI.

Ville fulgt anbefalingene om du har planer om å få barn hvertfall.

Karsinogene toksiner i større fiskeslag over 1 kg kan by på et problem ved overdrevent inntak over lengre tid. Vegard har noe mer oversikt over nøyaktige mengder enn meg på dette området, men jeg ser ingen hensikt for en normal, frisk person å innta overdrevent mye fet fisk.

Da kutter jeg ut å spise laks daglig, hvertfall. Da må jeg bare finne noe å bytte det ut med.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...