Gå til innhold

Merkelige knesmerter


Odd Erling

Anbefalte innlegg

Hei!

Etter å ha gått rundt med smerter i kneet alt for lenge ordnet jeg meg en legetime og etter en kjapp prat der ble det klart jeg skulle på MR og ta bilder.

Bildene kom tilbake uten noe unormalt og jeg fikk en ukeskur med betennelsesdempende tabletter og beskjed om å utføre en øvelse som er veldig lik enbens leg raises som jeg skulle ta flere hundre av daglig, de er ment for å styrke quadriceps som legen mener er for svak. Jeg får ikke det til å stemme helt da jeg klarer å ta litt over hundre kilo i knebøy (ja, vet det ikke er mye, men det er heller ikke forferdelig lite) og bulgarske utfall med 30 kg i hver hånd.

Det som er merkelig er at smertene ikke er konsekvente, de kommer ikke av belastning eller vridninger og forekommer over, under og på begge sidene, de varierer i intensitet fra irriterende til krøpplende og forekommer oftest ved vanlig gange på flat mark eller ved sitting. Noen dager kjenner jeg ikke noe til smertene, men andre dager kan det være vondt for hvert steg jeg tar. Oftest kjennes det helt godt ut om morgenen før jeg står opp og kommer så gradvis utover dagen.

Har prøvd med forsiktig opptrening og grundig tøying av fram- og bakside av lår, og hofter i lengre perioder, men det har ikke hjulpet det slag.

Er det noen med litt peiling som skjønner seg på dette og kan komme med noen tips? For nå har jeg lest det jeg kommer over av knesmerter på nettet og det er ikke noe som passer helt med hva jeg opplever :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Enig med Groenhaug at nevrologi ihvertfall må utredes. Siden MR ikke viser noe (selv om det ikke er noe 100 % garanti) kan vi anta det ikke er noe strukturelt, så da må man se grundig på det funksjonelle, altså hvordan du belaster kneet ditt. Ville også sjekka quadsa dine litt for triggerpunkter, kommer en og annen rar knepasient som rett og slett bare har muskulære smerter. Hofte bør også sjekkes så vi kan være sikre på at den ikke lurer oss.

Sier egentlig bare det samme som madammen over meg, kom deg til en fysio eller noe du :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkt eller snakket noe med legen i forhold til nerver i klem? De kan gi sånne rare smerter.

Forøvrig tenker jeg videre at du burde komme deg til en fysio eller noen som driver litt mer med kroppen aktivt enn legen som sitter på et kontor og trykker på en pc.

Fikk ikke forklart så mye til legen da han hadde bestemt seg og ikke ville høre mer, han begynte da å forklare han var ortoped og kunne dette. Etter andre forsøk på å få en bedre forklaring fikk jeg forklart han også var psykolog og begynte å hinte mot at jeg innbilte meg det er verre enn det egentlig er... :mad:

Enig med Groenhaug at nevrologi ihvertfall må utredes. Siden MR ikke viser noe (selv om det ikke er noe 100 % garanti) kan vi anta det ikke er noe strukturelt, så da må man se grundig på det funksjonelle, altså hvordan du belaster kneet ditt. Ville også sjekka quadsa dine litt for triggerpunkter, kommer en og annen rar knepasient som rett og slett bare har muskulære smerter. Hofte bør også sjekkes så vi kan være sikre på at den ikke lurer oss.

Sier egentlig bare det samme som madammen over meg, kom deg til en fysio eller noe du :)

jaja, takk til dere begge! Får vel bare komme meg til fysioterapeut så de kan klø seg litt i hodet der å :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Hvor i/på kneet?

Ikke en spesifikk plass, men rundt hele kneskålen og litt opp mot låret.

Jeg var til fysio på tirsdag og etter litt undersøkelse fant han ut venstrefoten er litt lengre (ca 1 cm), skjevt bekken, utrolig stram hoftemuskulatur, noe stram quadriceps, liten hevelse og væskedannelse rundt kneet.

Jeg var der igjen i går og da var det assistert uttøying og litt belastningstesting, så nå har jeg fått beskjed om å tøye jevnlig i hofta og lår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det du beskriver er ganske vanlig. Smertene derimot er ikke så vanlig... Vanligvis når klienten har vondt over kneet har han ikke vondt under. Kan tyde på at du mangler brusk, at det er derfor det har blitt så sårt.

Hva fikk du beskjed om "gå hjem og hvil" ? :p

Hvis hoftemusklene er så stramme som du sier, og du har gått med det lenge, kan dette muligens lage en del krøll. Men synes at smertene dine er såpass diffuse at det er vanskelig å svare noe fornuftig på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du beskriver er ganske vanlig. Smertene derimot er ikke så vanlig... Vanligvis når klienten har vondt over kneet har han ikke vondt under. Kan tyde på at du mangler brusk, at det er derfor det har blitt så sårt.

Hva fikk du beskjed om "gå hjem og hvil" ? :p

Hvis hoftemusklene er så stramme som du sier, og du har gått med det lenge, kan dette muligens lage en del krøll. Men synes at smertene dine er såpass diffuse at det er vanskelig å svare noe fornuftig på det.

Vil ikke nedslitt brusk vises på MR bildet?

Har merkelig nok ikke fått beskjed om å hvile og se om det blir bedre, legen bestemte seg for at jeg skulle ta en øvelse for lår, og fysioterapeuten skal være med på trening på tirsdag og vise noen øvelser for opptrening av hofta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Umulig å gi noe spesifikt råd uten å ha sett på deg... Blir så mye synsing da smertene dine ikke henger helt på greip for meg.

På generell basis kommer de fleste kneproblemer fra usentrerte knær. Siden MR var ok tilsier logikk at du har nettopp dette.

Hva man må strekke/stramme kommer an på tilstanden til vedkommende og man må ta noen kontroller på dette.

Hvis legen sier at du har svak quad så regner jeg med at du har posterior posterior pelvic tilt. Kan du kikke litt på Google og se om dette stemmer?

Det vanlige er å ha smerter over og inne i kneskåla, og noen ganger bak kneet for disse med denne diagnosen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis legen sier at du har svak quad så regner jeg med at du har posterior posterior pelvic tilt. Kan du kikke litt på Google og se om dette stemmer?

Det vanlige er å ha smerter over og inne i kneskåla, og noen ganger bak kneet for disse med denne diagnosen

Jeg har ikke posterior pelvic tilt, hoftestilingen er normal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde problemer med knærne sporadisk, noen gang under trening, andre ganger bare ved vanlig gange. Værre med flate sko, høye hæler og de var spesielt vonde ut over dagen etter mye belastning, men det behøvde ikke være trening, bare aktiv hverdag. Smertene var over, under, ved siden, forskjellig støtt og stadig.

Etter masse bildet og tester var det funksjonell undersøkelse og rehabilitering som har fiksa meg. Muskelubalanse, stramme muskler på insiden av lår, dårlig propriosepsjon og motorisk kontroll. Inaktive glutes, for sterke quads sammenliknet med hamstrings... Ganske komplekst, så er ikke så bitter over at det tok 3 år å finne ut av det. I dag er jeg MYE bedre. Kan trene normalt, sitte på huk og på knærne:)

Har du noen tidligere kneskader?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde problemer med knærne sporadisk, noen gang under trening, andre ganger bare ved vanlig gange. Værre med flate sko, høye hæler og de var spesielt vonde ut over dagen etter mye belastning, men det behøvde ikke være trening, bare aktiv hverdag. Smertene var over, under, ved siden, forskjellig støtt og stadig.

Etter masse bildet og tester var det funksjonell undersøkelse og rehabilitering som har fiksa meg. Muskelubalanse, stramme muskler på insiden av lår, dårlig propriosepsjon og motorisk kontroll. Inaktive glutes, for sterke quads sammenliknet med hamstrings... Ganske komplekst, så er ikke så bitter over at det tok 3 år å finne ut av det. I dag er jeg MYE bedre. Kan trene normalt, sitte på huk og på knærne:)

Har du noen tidligere kneskader?

Høres ut som mye det samme som med meg. Tidligere kneskader ja, Nike burde gi meg en sponsoravtale etter jeg snublet og slo kneet i en stein og fikk ett brukbart sår som ble betent og det ble ett lilla opp ned Nike merke. Så har jeg også spilt fotball i mine yngre dager og har garantert fått flere smeller i kneet enn jeg husker.

Håper virkelig det ikke tar like lang tid for bedring med meg og, tøyer og strekker som en helt og håper på det beste!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...