Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Trenger hjelp!!!

Min historie kort fortalt:

Skal ned 20 kg. Begynte å trene for 5 mnd siden. Fikk oppsatt et styrketreningsprogram av personlig trener på sats. Har fulgt dette 3 ganger i uken de siste 5 mnd. Har også prøvd å legge til en intervall økt i uka men ikke alltid fått mulighet til det. Har hovedsakelig prioritert styrketreningen.

Kostholdet er jeg relativt flink med. Prøver å få i meg godt med proteiner, bær, grønnsaker og riktig fett. Kuttet ut hvit mel og sukkerinntaket har gått drastisk ned. Noe grove knekkebrød, ris og fullkornspasta, speltlomper blir det. Men i veldig moderate mengder. Noen utskeielser i helgene blir det, og det ødelegger nok noe. Jobber med det. Men det jeg undrer meg over er at jeg ikke har gått ned et eneste gram på vekten!!!! Skjønner ingenting. Mitt kosthold og treningsopplegg har forandret seg totalt de siste månedene. Men ingen respons på vekten. Men det som heldigvis har skjedd er at jeg har gått ned to str. I klær og raser ned i cm. Kroppen har rett og slett forandret komposisjon. Raskere i ryggen, rompa har løftet seg og midjen blitt mye mye mindre.

Men hvorfor INGENTING på vekta! Jeg vil virkelig ikke veie så mye som jeg gjør. Og det er virkelig i henting som tilsier at min kropp nå skal veie så mye som den gjorde for 5 mnd siden. Det er uforståelig. Er det for lite kondisjon som gjør at vekta står stille? Og hvordan skal jeg komme meg ned i vekt? Er det kostholdet mitt som er fullstendig galt? Burde jeg bytte ut en av styrkeøktene med kondisjonstrening? Hjelp meg!!!!

Håper noen vil hjelpe en frustrert jente som ikke skjønner noe av denne vekta....

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/28451-styrketrening-og-vektnedgang/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har trent regelmessig i hele år, stort sett styrketrening, ikke skippet treninger osv. Vært flink på kostholdet stort sett hele tiden. Har kun gått ned 1 kilo :pompous:

Må bare innse at jeg må legge inn mer cardio dessverre, styrketreninga har ikke nok effekt på forbrenninga mi.. Sad but true.

Jeg har trent regelmessig i hele år, stort sett styrketrening, ikke skippet treninger osv. Vært flink på kostholdet stort sett hele tiden. Har kun gått ned 1 kilo :pompous:

Må bare innse at jeg må legge inn mer cardio dessverre, styrketreninga har ikke nok effekt på forbrenninga mi.. Sad but true.

Har tenkt det samme men jeg går heldigvis bra ned i cm, så må jo da ha mistet en del fett. Vil bare ha et resultat på vekta. Jeg er jo altfor overvektig... Er ikke snakk om noen få kg i mitt tilfelle.

Annonse

Har tenkt det samme men jeg går heldigvis bra ned i cm, så må jo da ha mistet en del fett. Vil bare ha et resultat på vekta. Jeg er jo altfor overvektig... Er ikke snakk om noen få kg i mitt tilfelle.

Åja, men hvis du går ned i cm, hva er da problemet?

Jeg veier det samme som deg på samme høyde (ca), har ikke gått ned i cm heller jeg da, men har økt veldig i styrke. Om jeg hadde gått ned i cm så hadde jeg blitt LYKKELIG ihvertfall, det er jo hvordan du ser ut som teller, ikke hva talletp å vekta er...

1. Det første som streifer meg er at du som nybegynner vil trekke noe vann til musklene i starten. Dette veier noe.

2. Kanskje du spiser litt for lite i ukedagene og derfor kompanserer med for stor utskeielse i helgene?

3. Er du konsistent med hvordan du veier deg? TIPS: Foreta den samme tidspunkt på samme dag hver uke f.eks hver fredags morgen.

Til slutt: At du har gått inn i cm-mål betyr så vanvittig mye mer enn hva vekta sier. Ikke tenk så mye på den. Du viser framgang og det er det viktigste!!!

lykke til videre! :)

1. Det første som streifer meg er at du som nybegynner vil trekke noe vann til musklene i starten. Dette veier noe.

2. Kanskje du spiser litt for lite i ukedagene og derfor kompanserer med for stor utskeielse i helgene?

3. Er du konsistent med hvordan du veier deg? TIPS: Foreta den samme tidspunkt på samme dag hver uke f.eks hver fredags morgen.

Til slutt: At du har gått inn i cm-mål betyr så vanvittig mye mer enn hva vekta sier. Ikke tenk så mye på den. Du viser framgang og det er det viktigste!!!

lykke til videre! :)

Takk for et veldig bra svar. Nettopp slike tips og tanker jeg er ute etter...

Skjønner ikke at du bare kan være fornøyd med at du har gått inn mye i cm?(n) Hvorfor måå du tenke så mye på hva vekta sier, hvis du alllerede begynner å se mer fit ut?

Er fornøyd med å krympe inn, men synes det er veldig rart med vekten... Selvfølgelig er ikke vekta viktig hvis man krymper inn. Men jeg er nybegynner og ønsker virkelig å komme ned i normalvekt. Jeg er jo i kategorien fedme. Vil ha en sunn kropp. Ikke veie 90kg. Derfor undrer jeg meg veldig når vekta står bom stille etter en stooor livstilsendring. Ønsker bare noen innspill på hva det kan komme av. At jeg går ned i cm er jeg veldig fornøyd med.

Er fornøyd med å krympe inn, men synes det er veldig rart med vekten... Selvfølgelig er ikke vekta viktig hvis man krymper inn. Men jeg er nybegynner og ønsker virkelig å komme ned i normalvekt. Jeg er jo i kategorien fedme. Vil ha en sunn kropp. Ikke veie 90kg. Derfor undrer jeg meg veldig når vekta står bom stille etter en stooor livstilsendring. Ønsker bare noen innspill på hva det kan komme av. At jeg går ned i cm er jeg veldig fornøyd med.

Til syvende og sist er det hvor mange kilokalorier du inntar vs. hvor mange du forbrenner hver dag, uke, måned eller år som bestemmer om man legger på seg eller ikke. Nå sier ikke jeg at du skal starte å telle kaloriene, men et moderat underskudd er det beste.

Du kan gå ned opp til 1kg i uken uten å ta skade av det i starten. Få kontroll på veiingen som sagt og vær konsekvent med den. ALLTID vei deg på morgenen. Og vær så snill å ikke trå på vekta dagen etter eller mandag etter ei helg med for mye mat. Derfor passer fredags morgen fint i så måte.

I all hovedsak spis fornuftig å se til at du går ned litt i vekt uke etter uke. Med kombinasjon med styrketrening kan det ikke bli feil :)

Du trenger ikke nødvendigvis å bytte ut styrke med kardio. Men du må tydeligvis gjøre noe.

Er ganske "enkelt" slik jeg ser det for meg.

1. Være mer disiplinert i helgene med den usunne maten (er skummelt å telle kalorier på utskeielser.. Se denne artikkelen.
  2. Være mer lojal mot den intervalløkta du egentlig skal gjøre.
  3. Redusere mengdene noe på det sunne du spiser til hverdags. (selv om det er sunt, så er det fremdeles kalorier og totalinntaket ditt i løpet av uka er "for høyt" til å gå ned i vekt)

Du trenger ikke nødvendigvis å bytte ut styrke med kardio. Men du må tydeligvis gjøre noe.

Er ganske "enkelt" slik jeg ser det for meg.

1. Være mer disiplinert i helgene med den usunne maten (er skummelt å telle kalorier på utskeielser.. Se denne artikkelen.
  2. Være mer lojal mot den intervalløkta du egentlig skal gjøre.
  3. Redusere mengdene noe på det sunne du spiser til hverdags. (selv om det er sunt, så er det fremdeles kalorier og totalinntaket ditt i løpet av uka er "for høyt" til å gå ned i vekt)

Takk for svar. Veldig bra artikkel, jeg går garantert i denne Helge fellen til tider. Ikke vær helg men for ofte allikevel...

Jeg har ikke hatt lyst til å telle kalorier for dette skal være en livstilsendring og ikke en diett, men kanskje jeg rett og slett må gjøre det en periode for å få litt oversikt,

Er det noen som har en anelse hvor mange kalorier ca. Jeg bør ligge på når jeg er 170 cm, 90 kg og trener styrke 3 ganger i uken. Er ellers moderat i aktivitet. Har et arbeid med endel bevegelse, ikke stillesittende kontor.

Annonse

Takk for svar. Veldig bra artikkel, jeg går garantert i denne Helge fellen til tider. Ikke vær helg men for ofte allikevel...

Jeg har ikke hatt lyst til å telle kalorier for dette skal være en livstilsendring og ikke en diett, men kanskje jeg rett og slett må gjøre det en periode for å få litt oversikt,

Er det noen som har en anelse hvor mange kalorier ca. Jeg bør ligge på når jeg er 170 cm, 90 kg og trener styrke 3 ganger i uken. Er ellers moderat i aktivitet. Har et arbeid med endel bevegelse, ikke stillesittende kontor.

Du trenger jo ikke nødvendigvis å telle kalorier, for hvis du bare gjør noe med ett eller flere av punktene jeg nevnte, så burde det hjelpe.. Men det kan være smart å bruke en uke og loggføre hvor mye og hva man spiser. Er ofte man får seg en liten overraskelse.. Du kan benytte deg av denne kalkorikalkulatoren for å finne å finne ditt kaloriforbruk som en guide.

Og siden du sier livsstil og ikke diett, så bør du være tøff nok til å si nei/stå imot et par av fristelsene som skjer i helga.. En livsstil er jo ikke noe en bare har 5 dager i uka..

Jeg slenger meg på dette med å holde fokus på hvordan kroppen ser ut og funker fremfor vekt. Mange av vekttabellene som oppgis som normer er basert på kvinner med veldig lav muskelmasse, og dermed etter min mening ikke nødvendigvis noe veldig godt mål å styre etter. Selv er jeg 168cm høy, rett under 80kg, bruker ca str 40 i klær, og føler meg i grunnen passe sunn og fit.

Jeg har det litt som deg! Disiplinert både i kosthold og styrketrening, men ingen cardio.

Siden 12. januar har jeg gått inn10 cm i midjen, 10 cm rundt magen, 6 cm rundt hofter og 6 cm rundt hvert lår. Ned kun 4 kg og vekta har stoppet på vippen mellom 69/70kg (er kun 160 høy).

Vet at man ikke skal tenke så mye på vekta hvis man ser og kjenner resultater, men... I feel your frustration!!!

Ut ifra råd her så skal jeg gå inn for å være mer disiplinert i helgene, lavere kaloriinnhold på hverdagen selv om det er sunn og riktig mat. Jeg må få til intervalløkten min, og skal veie meg på samme tidspunkt vær uke.

Håper dette hjelper. Takk for råd alle sammen.

Heisann :) ville bare legge ting en til her, siden jeg ikke kunne se noen andre hadde skrevet det.

Muskler veier ca 20% mer enn fett. Så det vil si at om du veier det samme i dag, og har gått ned "x antall størrelser og cm" , Så er du iallefall på veldig riktig vei.

I begynnelsen vil du nok øke mye i muskelmasse, om du ikke har trent før, så ser ikke på det som "rart" at vekta har stått stille. Det at den har stått stille, sier litt om hvor mye fett du faktisk har mistet allerede! :D Kjempegodt jobbet ;)

Kiloene vil begynne å gå ned etter hvert :) Spesielt når en begynner å ha blitt vant med styrkebiten, og bevisst går med kcal underskudd over tid :)

For å være pinlig nøyaktig her:

Veldig mange omtaler muskler som tyngre enn fett. Vel, det er en veldig unøyaktig påstand. Det blir det samme som å si at stein veier mer enn fjær... Vi har vel alle hørt lurespørsmålet: Hva faller raskest av 1kg fjær og 1kg stein? - Hvorpå mange gjetter stein. Nuvel.

Muskler har større massetetthet enn fett. Dvs. at samme vekt med muskler tar mindre plass enn samme vekt med fett siden muskelfibrene er mer "tettpakket" enn fett.

Grunnen til at jeg stresser dette er nettopp fordi trådstarter ikke skjønte hvorfor hun ikke hadde gått ned i vekt, men ned i omkrets i cm. Så til deg Susanna86 , fortsett slik og det vil gå deg godt! :D

fat-vs-muscle.jpg

har vel alle hørt lurespørsmålet: Hva faller raskest av 1kg fjær og 1kg stein? - Hvorpå mange gjetter stein. Nuvel.

Mener du 1 kg fjær faller like fort som 1 kg stein? Det vil forundre meg om 1 kg fjær ikke opptar større volum enn 1 kg stein. Med større volum, blir også kraften fra luftmotstanden større, som igjen reduserer fallhastigheten.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...