Gå til innhold

Pre workout å anbefale til en med lite energi?


andresen

Anbefalte innlegg

Har brukt Creatine Complete Extreme i et par uker nå og kan ikke si jeg kjenner så veldig mye forskjell uten om litt energi som kommer langsomt. Sliter ganske med energien og det har jeg gjort flere år. Matinntaket er bra og får i meg nok med mat, men energien går aldri opp.

Jeg oppnådde ikke den effekten jeg ønsket med Creatine Complete Extreme + den går ekstremt fort tom. Den ga meg ikke den pumpen som de fleste sa de fikk, og jeg vet det er forskjellig fra person til person. Er det noen som har tips til hva jeg kan gjøre eller ta for å få den pumpen og energien i treningen? Målet mitt er å øke muskelstyrken, gå ned i fettprosent og det er veldig viktig for meg å yte maksimalt på trening og presse meg selv til det fulleste.

Lest at man kan blande kreatin med forskjellige aminosyrer for å lage sin "egen pre workout", men da er spørsmålet: Hva kan jeg ta? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvordan er kostholdet ditt?

Har du evt tatt blodprøver for å sjekke vitaminer/mineraler/stoffskiftet?

Kostholdet mitt er ganske sunt. Spiser langsomme karbohydrater, proteiner og prøver å få i meg nok av det sunne fettet. Har ikke tatt noen blodprøver på en god stund for å sjekke det så det kan jo være kjekt å gjøre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kostholdet mitt er ganske sunt. Spiser langsomme karbohydrater, proteiner og prøver å få i meg nok av det sunne fettet. Har ikke tatt noen blodprøver på en god stund for å sjekke det så det kan jo være kjekt å gjøre!

Jeg har også et ganske sunt kosthold.

Jeg tror det ikke før jeg får se det, list opp kostholdet ditt så kan det hende det er noe å justere på likevel :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har også et ganske sunt kosthold.

Jeg tror det ikke før jeg får se det, list opp kostholdet ditt så kan det hende det er noe å justere på likevel :)

okei, da setter jeg bare opp en liste om hva som er typisk at jeg spiser daglig

Spiser hver 3 time ca og går mye i frukt innimellom måltidene

frokost: En bolle med havregrøt (er usikker på målingene der) men er en god bolle

mellommåltid: yoghurt, frukt og mandler

lunsj: ca 4 knekkebrød med kyllingpålegg ( jeg spiser ikke brød pga jeg får vondt i magen) + skyr

lunsjen spiser jeg ca 1 time før trening

etter trening tar jeg en shake for å få i meg den næringen raskt før jeg spiser middag når jeg kommer hjem fra treningen.

Middag: Kylling med grønnsaker, salat og søtpotet

Kvelds: Her er det veldig variert men går i enten knekkebrød og frukt eller frukt blandet med yoghurt og nøtter

Vet at det er mye som kan bedres i kostholdet mitt, og har vurdert å skaffe meg hjelp til en matplan for da er det mye lettere å spise helt korrekt og nok :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

okei, da setter jeg bare opp en liste om hva som er typisk at jeg spiser daglig

Spiser hver 3 time ca og går mye i frukt innimellom måltidene

frokost: En bolle med havregrøt (er usikker på målingene der) men er en god bolle

mellommåltid: yoghurt, frukt og mandler

lunsj: ca 4 knekkebrød med kyllingpålegg ( jeg spiser ikke brød pga jeg får vondt i magen) + skyr

lunsjen spiser jeg ca 1 time før trening

etter trening tar jeg en shake for å få i meg den næringen raskt før jeg spiser middag når jeg kommer hjem fra treningen.

Middag: Kylling med grønnsaker, salat og søtpotet

Kvelds: Her er det veldig variert men går i enten knekkebrød og frukt eller frukt blandet med yoghurt og nøtter

Vet at det er mye som kan bedres i kostholdet mitt, og har vurdert å skaffe meg hjelp til en matplan for da er det mye lettere å spise helt korrekt og nok :)

Frokost: mellomraske karb

Mellom: sukker, litt protein og umettet fett

Lunsj: mellomraske karb og noe tregt protein

Etter trening: raske protein (og karb?)

Middag: Protein, fiber, og mellomraske karb

Kvelds: samme som lunsj og mm

Tror jeg oppsummerte ganske greit hvorfor du føler deg energiløs :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får ca 7 timer søvn hver natt og vet det er for lite. Har en ganske stressende hverdag med skole og masse prøver der. Takk for tips til pwo :)

7 timer søvn i døgnet er ikke nødvendigvis for lite. For mange, særlig voksne, friske mennesker, vil det være nok. Hva som er nok er høyst individuelt, og varierer etter alder osv. Å føle seg slapp og trøtt må heller ikke nødvendigvis bero på mangel på søvn. For noen er det et tegn på at de sover litt for mye. Hva det kommer av i ditt tilfelle er dog umulig å svare på. For meg er 7 timer akkurat passe. For unge® i vekst og utvikling kan det være litt for lite.

Mitt tips: ikke seg deg helt blind på antall timer søvn. Kvaliteten er minst like viktig. 6,5 timer sammenhengende søvn er bedre enn 7,5 timer med lett søvn og flere oppvåkninger.

Og i tillegg: hvordan er du i leggesituasjonen? Hvordan er stressnivået? Føler du uro? Anspent? Bruker du lang tid på å sovne? Alt dette, og mer til, påvirker søvnkvaliteten. Om dette er et betydelig problem for deg bør du gå til fastlegen med temaet. For noen (inkl. meg) var det så enkelt som å få skrevet ut melatonin. Jeg vil dra det så langt som å si at det snudde livet på hodet i positiv forstand.

Jeg har hatt søvnvansker over mange år så jeg vet hva jeg snakker om. PWO synes som en kortsiktig og lite hensiktsmessig løsning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frokost: mellomraske karb

Mellom: sukker, litt protein og umettet fett

Lunsj: mellomraske karb og noe tregt protein

Etter trening: raske protein (og karb?)

Middag: Protein, fiber, og mellomraske karb

Kvelds: samme som lunsj og mm

Tror jeg oppsummerte ganske greit hvorfor du føler deg energiløs :)

har du noen tips til hva jeg kan gjøre annerledes da? Måltider jeg kan erstatte med annet f.eks

er forresten den yoghurten fra yoplait som heter 0%, er den så ille og full av sukker egentlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer søvn i døgnet er ikke nødvendigvis for lite. For mange, særlig voksne, friske mennesker, vil det være nok. Hva som er nok er høyst individuelt, og varierer etter alder osv. For meg er 7 timer akkurat passe. For unge® i vekst og utvikling kan det være litt for lite.

Mitt tips: ikke seg deg helt blind på antall timer søvn. Kvaliteten er minst like viktig. 6,5 timer sammenhengende søvn er bedre enn 7,5 timer med lett søvn og flere oppvåkninger.

Og i tillegg: hvordan er du i leggesituasjonen? Hvordan er stressnivået? Føler du uro? Anspent? Bruker du lang tid på å sovne? Alt dette, og mer til, påvirker søvnkvaliteten. Om dette er et betydelig problem for deg bør du gå til fastlegen med temaet. For noen (inkl. meg) var det så enkelt å få skrevet ut melatonin. Jeg vil dra det så langt som å si at det snudde livet på hodet i positiv forstand.

Jeg har hatt søvnvansker over mange år så jeg vet hva jeg snakker om.

Jeg er ganske sliten når jeg legger meg men klarer likevel ïkke å sovne før en god stund etter. Jeg er en relativt stresset person pga skolen og føler jeg ikke kan slappe ordentlig av for da blir jeg ganske sliten og tar lang tid for meg å hente meg inn igjen. Er litt urolig og anspent ja.

Så bra at du fikk hjelp med dette, kanskje jeg skal teste det ut selv? Prøver å tenke meg at dette er bare en fase og at det går over, men når det har vart såpass lenge må jeg nesten få gjort noe med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ganske sliten når jeg legger meg men klarer likevel ïkke å sovne før en god stund etter. Jeg er en relativt stresset person pga skolen og føler jeg ikke kan slappe ordentlig av for da blir jeg ganske sliten og tar lang tid for meg å hente meg inn igjen. Er litt urolig og anspent ja.

Så bra at du fikk hjelp med dette, kanskje jeg skal teste det ut selv? Prøver å tenke meg at dette er bare en fase og at det går over, men når det har vart såpass lenge må jeg nesten få gjort noe med det.

Søvnvansker kan potensielt ha betydelige effekter på livskvaliteten. Ikke nøl med å gå til fastlegen med dette. Det er mer enn god nok grunn. Melatonin er reseptbelagt, så legen må i så fall skrive det ut til deg om det vurderes som hensiktsmessig. Men du kan etterspørre det selv. Det er ikke gitt at du får tilbudet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har du noen tips til hva jeg kan gjøre annerledes da? Måltider jeg kan erstatte med annet f.eks

er forresten den yoghurten fra yoplait som heter 0%, er den så ille og full av sukker egentlig?

Det er flere faktorer rundt å føle seg energiløs, men energiinntaket kan være en årsak.

Som jeg så utifra kostholdet ditt er det lite protein og av karbkildene du har gir de lite metthetsfølelse og varig energi. I tillegg var det lite med fett

Hva er din høyde, alder og vekt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er flere faktorer rundt å føle seg energiløs, men energiinntaket kan være en årsak.

Som jeg så utifra kostholdet ditt er det lite protein og av karbkildene du har gir de lite metthetsfølelse og varig energi. I tillegg var det lite med fett

Hva er din høyde, alder og vekt?

Jeg er 164 cm, 17 år (18 dette året hvis det gjør noe forskjell) og har ikke veid meg på en stund men sist jeg veide meg for et par måneder siden veide jeg 54-55 kilo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 164 cm, 17 år (18 dette året hvis det gjør noe forskjell) og har ikke veid meg på en stund men sist jeg veide meg for et par måneder siden veide jeg 54-55 kilo.

Som tilleggsinformasjon der du sliter med innsovning pga stress, samt anspenthet i hverdagen - har du et anstrengt forhold til kostholdet?

Prøver ikke å si at du er spiseforstyrret på noen måte, men noen synes det er vanskelig med kosthold, matvarevalg etc og lager seg et stort stress som ikke behøver å være der som blir en stygg tilleggsbelastning.

Det kan være at man har flere mål og prøver å nå alle samtidig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som tilleggsinformasjon der du sliter med innsovning pga stress, samt anspenthet i hverdagen - har du et anstrengt forhold til kostholdet?

Prøver ikke å si at du er spiseforstyrret på noen måte, men noen synes det er vanskelig med kosthold, matvarevalg etc og lager seg et stort stress som ikke behøver å være der som blir en stygg tilleggsbelastning.

Det kan være at man har flere mål og prøver å nå alle samtidig

Har tidligere slitt med spiseforstyrrelser og er noen som har sagt at de tror det kan ha hatt en effekt på hvordan jeg føler meg i hverdagen.

Vil ikke si at jeg har et veldig anstrengt forhold til kostholdet, men jeg må passe på hva jeg får i meg for det er ikke alt jeg tåler. Reagerer veldig på hvetemel, poteter og pasta (ikke fullkorn), og svinekjøtt.

Jeg er ganske interessert i trening og kostholdet er viktig for meg og målet mitt er å få et ganske sunt og næringsrikt kosthold som jeg kan få nok energi av. Derfor jeg vurderer å ta en tur til kostholdsekspert for å få det på plass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har tidligere slitt med spiseforstyrrelser og er noen som har sagt at de tror det kan ha hatt en effekt på hvordan jeg føler meg i hverdagen.

Vil ikke si at jeg har et veldig anstrengt forhold til kostholdet, men jeg må passe på hva jeg får i meg for det er ikke alt jeg tåler. Reagerer veldig på hvetemel, poteter og pasta (ikke fullkorn), og svinekjøtt.

Jeg er ganske interessert i trening og kostholdet er viktig for meg og målet mitt er å få et ganske sunt og næringsrikt kosthold som jeg kan få nok energi av. Derfor jeg vurderer å ta en tur til kostholdsekspert for å få det på plass.

Mao er det ikke pwo som er problemet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...