Gå til innhold

Betennelse i hofta


trenings123

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Annonse

Nei har ikke fått det konstatert. Har en vennine som har hatt hofteleddsbetennelse før, og symptomene er veldig like. Det er bare en liten betennelse, og planlegger å ta det med ro så det går over. Dersom det ikke gjør det, så tenker jeg meg en tur til legen.

Ok. For å lære deg litt om anatomi er en betennelse "ikke værre" enn en stram muskel, eller - en j***vli stram muskel.

Anbefaler deg på det sterkeste å IKKE være inaktiv(mao sitte = forkorte muskelen ytterligere), men bruk massasjerulle og tøy hofteleddsbøyeren, samt tren setemuskulaturen. Eller du kan unne deg en time på pinebenken (massør)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for råd! da skal jeg gjøre det:) Har fått vondt av å løpe + knebøy / bulgarsk utfall osv, er det dumt å da utføre disse øvelsene?

Alle øvelsene du nevner involverer fleksjon av hofteledd = forkorte ytterligere.

Du trenger ikke slutte med de(eller jo - løping), men ta forbehold om at du må få opp bevegeligheten i hofteleddet ditt som første pri. Ved forkortet hoftebøyerene vil du heller ikke kunne utføre øvelsene med riktig teknikk eller fullt ROM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke løpe?

Har du noen tips til øvelser jeg kan utføre for å få opp bevegeligheten i hofteleddet? Jeg tøyer og masserer hofta ganske ofte.

Jeg vil ikke anbefale løping med en betennelse i hofteleddsbøyeren

Hvis du hadde tøyd og massert "tilstrekkelig" hadde du vært bukt med betennelsen. Ved en betent muskel er det riiiiiiiimelig vondt å massere og tøye - så jeg anbefaler virkelig en massør da de færreste orker å utføre like mye smerte på seg selv som faktisk må til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for råd! da skal jeg gjøre det:) Har fått vondt av å løpe + knebøy / bulgarsk utfall osv, er det dumt å da utføre disse øvelsene?

Hvis du får vondt av disse øvelsene så må du finne roten til problemet. Jeg sliter selv med lysken og hofteleddsbøyeren, grunnen er enkel, jeg har en tendens til å vippe litt innover med venstre kne. I tillegg har jeg dårlig beveglighet i storetåleddet.

Dette er ikke nødvendigvis det samme for deg, poenget med mitt eksempel at hvis du ikke finner roten til problemet så vil smerten komme tilbake.

Bestill time til fysio, naprapat, eller liggendene terapeut. De finner roten og hjelper deg med løse problemet.

Hold deg unna øvelser som trigger, men jobb med bevegeligheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har et lass av egenerfaring med det, og det beste rådet jeg kan gi deg er å ikke forsøke å fikse det selv.. stikk til en osteopat eller manuellterapeut som kan sakene sine, så finner du ut av hvorfor det er slik, og du får løst opp i det før det blir værre.

jeg har gått med en fucka hofteleddsbøyer i 10 mnd som jeg har forsøkt å fikse med tøying og rulling og med å ikke gjøre øvelser som gjør det værre, dvs ikke kunnet gjøre noen form for beintrening fordi det er så forbanna vondt. og det har ikke blitt bedre av å la det være heller, først nå når jeg endelig har kommet meg til noen som har ordentlig peiling, at det begynner å se lysere ut for min beintrening hvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

google er bra. søk på

- piriformis streching

- psoas streching.

Dette er to muskler som spiller stor rolle på hofteleddsbøyeren.

Mobilitet i hofte og aktivisering av "rumpa" er viktig.

Gå til en Osteopat, de har som regel peiling!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...