Gå til innhold

Fedmegen?


Anbefalte innlegg

Stadig flere artikler rundt forskning på et "fedmegen" blir publisert .

Senest denne av vg: http://www.vg.no/nyheter/utenriks/artikkel.php?artid=10122270

Har tidligere også lest artikler på blant annet forskning.no om ulike hypoteser om gener som ikke bare fysisk, men psykisk påvirker hva/hvordan vi spiser, avhengighet til sukker/fett og liknende. Hva tenker dere om dette? Finnes det medfødte fysiske og psykiske faktorer som gjør noen feite og andre ikke (vet at er noen få prosents v befolkningen som har sykdommer etc, men snakker i et større perspektiv med tanke på hvor mange det evnt påvirker), eller er denne søken mer for å forsøke å forklare fedmebølgen med noe annet enn individers dårlige valg/mangel på vilje til sunnere livsstil osv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Epigenetikk er et relativt nytt felt og et veldig spennende hvor genuttrykket kan bli påvirket av diverse miljøfaktorer rundt oss. Holder på å skrive et blogginnlegg om dette nå da jeg har lyst å sette "blekk på papiret" rundt utsagnet på folkemunne: "Spis mindre og beveg deg mer." (Som jeg er heller lite begeistret for.)

La oss ta ikke-vestlige innvandre som vi ble presentert for under praksis. Mange av disse har vært underernært store deler av sitt liv og har andre geografiske forutsetninger for et kosthold (f.eks mindre raffinerte karbohydrater i midt-asia takket være andre genuttrykk.) Førstegradslektninger som foreldre og til og med besteforeldre kan være "programmert" til et liv med lite mat. Når dem kommer hit og plutselig skal tilpasse seg vårt vestlige samfunn hvor energirik/næringsfattig mat er i overflod samt fritt tilgjengelig, så kan dette øke risikoen for en uheldig kroppssammensetning og risikoen for metabolsk syndrom er økt hos dne populasjonsgruppen. Barna kan videre arve disse egenskapene og både høy/lav fødselsvekt er assosiert med denne "uheldige" predisponeringen. Sosioøkomisk status ser ut til å være en faktor og et problem er å nå ut til mange av disse. Noen frisklivsentraler i Oslo har nå helsebrosyjer på somalisk, polsk, pakistansk etc. I storbyer så stiger insidensen for disse.

I den moderne verden så er det i tillegg en god del andre miljøfaktorer som påvirker ; Mange medikamenter, røyk, søvn og lignende er assosiert med en endret appetittreguleringen som igjen kan påvirke genuttrykket negativt. Maten vi spiser påvirker genomet vårt og antageligvis kommuniserer tarmbakteriene våre veldig mye i et kompleks nettverk som påvirker hormoner rundt langtids/korttids regulering av appetitt. Fiber f.eks er sett i en positiv sammenheng mens sukker er sett i en negativ sammenheng.

Den moderne livstilen har en påvirkning, men en av hovedårsakene til dagens fedmeepidemi tror jeg personlig skyldes denne overfloden av relative energitette matvarer og klisjeaktig mindre fysisk aktivitet. Dette blandet med en smule "lykke uvitenhet" med tvetydig informasjon ifra media som gjør denne målgruppen enda mer forvirret. Dette igjen kan legge forutsetningene for en endring av livstil temmelig vanskelig for mange.

Feltet er som sagt uhyre interessant men fortsatt lite kartlagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mye spennende informasjon!

Men likefullt føler jeg ikke at det går helt inn på spørsmålet om noen er født med gener som gjør at en blir feit (vet det er en veldig enkel formulering fra min side, beklager). Du sier noe om at genuttrykket endrer seg, men en blir jo født med ett sett gener, det endrer seg vel ikke? Vet at miljø kan påvirke hvordan de arvede genene evnt gjør seg gjeldende eller ikke iløpet ag livet, men selve genene endrer seg vel ikke?

Når det kommer til gener, forbrenning osv, er det virkelig fysisk mulig som noen påstår at "de legger på seg uansett" hva de spiser og trener? At deres gener gjør det "fysisk umulig" å være slank etc?

Videre - det er jo virkelig noen jeg føler kan "spise absolutt alt de vil" uten å legge på seg, er det evnt genene som gjør dette og? Og er det nærmest fysisk umulig for deres kropper å lagre fettet, vet du om det er gjort forsøk p det?

Spennende tema!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DNA-sekvensen endrer seg ikke nei, men genomet kan endre seg i takt med maten vi inntar. Har sett studier hvor bare noen dager overspising er sett i store aktivitet i endret genutrykk (Noen slår seg på og andre aktiviteres) som en respons. Dette antagelig for å beskytte oss best mulig mot miljøfaktorer som kan gi negativ helseutfall. Du kan legge litt skylden på sine foreldrene/besteforeldre for genetikken for å si det litt flåsete. :) Men ja, det har blitt isolert gener som er sett i sammenheng med det du spør etter. (Editerte inn noen videre artikler til deg.)

Det er mange som tilsynelatende kan "trykke i seg helt utrolige mengder sjokolade hele tiden" uten å legge på seg, men disse som regel har gode langtidsmekanismer som gjør at man er vektstabil over tid. Det er ganske så utrolig forbløffende hvor nøye denne er regulert over tiden. Vi har mange beskyttelsesmekanismer som skal sørge for at vi ikke blir verken for under- eller overvektige. Noen er født med veldig gode mekanismer "Kan spise hva jeg vil", mange med normale: "Balansert kost og trives med en litt høyere fettprosent" og disse med lav "Jeg la på meg av denne sjokoladebiten."

Dette forumet er jo gode eksempel på individuell nivå; Mange spør om tips for å gå opp i vekt og hater metthetsbesværet samtidig som mange spør om tips for å gå litt ned vekt og hater å gå rundt sulten hele tiden. Muligens vi har en "trivselsvekt" som varierer utifra denne genetiske betingelsene til disse miljøfaktorene. (http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3209643/)

Edit: Kan slå et slag for denne siden som tar for seg teamet videre :

http://www.friskogfunksjonell.no/overvekt-gener/

http://www.friskogfunksjonell.no/overvekt-forebygging/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette innlegget du mener, Aaandreaaa?

Jeg må innrømme at jeg blir litt provosert over hvor lett man tyr til enkle forklaringer på hvorfor noen er overvektig. Er man overvektig har man enten psykiske problemer, er lat eller kunnskapsløs. Ikke særlig hyggelig.

Vil bare skyte inn at man det finnes sterk evidens for genetiske variasjoner som ikke bare har med det metabolske eller fysiologiske aspektet av overvekt. Man har også funnet appetittrelaterte trekk som er påvirket av genetikk.

Spesielt fire trekk man har funnet i den overvektige populasjonen:

1) frådsing og tap av kontroll ved spising

2) manglende metthetsrespons

3) impulsivitet

4) motivasjon til å spise.

Disse er arvelige, korrelert med vekt hos unge, og predikerer vektøkning og overvektsrisiko.

(Kilde: Wilfley, Vannucci & White, Early intervention of eating and weight problems 2010)

Samtidig har man jo miljømessige utfordringer, feks "food deserts" i USA, dårlige spisevaner i oppveksten, osv.

'

For å sitere evolusjonspsykolog Ann Campbell: "evolusjonen har formet alle biologiske forskjeller mellom oss. Da virker det for fantastisk at evolusjonen har operert på kroppen generelt, men overhodet ikke har hatt noen effekt på vår hjerne, det absolutt dyreste organet vi har i kroppen." (hun sier det i forbindelse med kjønnsforskjeller, men er jo like gyldig i dette scenarioet).

I psykologien snakker man jo mye om medfødt svakhet/risiko, og det kommer stadig mer forskning som viser at dette gjelder fysiske og psykiske mekanismer knyttet til vekt og matregulering, samt treningseffekter. Dermed vil det for noen være en langt større utfordring å opprettholde en sunn vekt.

Heldigvis kan man ofte kompensere en god del med dette ved et fordelaktig miljø og gode livsvalg. Jeg tror det er lett å lage unnskyldninger for seg selv når man flere ganger har feilet i å snu om en usunn og farlig livsstil. Man burde heller bruke kunnskapen om eventuelle svakheter man måtte ha til å jobbe rundt dem fremfor å bruke dem som hvileputer mot å endre livsstilen. Jeg håper det kommer mer fokus på det psykiske arbeidet som trengt i forbindelse med vektnedgang. Det er jo ikke slik at man er doomed til å være en frådser selv om man har anlegg for dette.

Spennende tema!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvorfor var det veldig få overvektige på 50-80 tallet i Norge?

Jeg tror det handler om hva man spiser som liten. Finnes det forskning som har sett på barn som under oppveksten har spist et sunt kosthold, men som senere i livet sliter med å holde vekten dersom de tar seg en sjokoladeplate hver lørdag eller lignende?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...