Gå til innhold

Stepping up my game: Tips til sterkere bein?

psychgeek

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Har du en 1,25kgs skive på hver side av stanga så blir det 2,5kg ;) Du bør ha et sett á 0,25 + 0,50 + 0,75 + 1,00kg for å kunne øke med mindre enn 2,5kg. Da kan riktignok øke med 0,5kg hvis du vil det. På skulderpress kan det være aktuelt etter hvert, spesielt hvis man ligger på kaloriunderskudd. Fås kjøpt på eBay for 500 spenn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville kanskje gjort det noe annerledes enn det Eminantor mener, men alle er forskjellige, kanskje hans metode fungerer bedre enn det jeg gjør. Jeg ville kjørt 20 reps med stanga, men ikke raske, alle skal utføres med god teknikk. 40kg, x10, 50kg x 5, 60kg x 3, 70kg x 3, 80kg x 1, 90kg x 1, 95 x 1 og 100kg.

ved den metoden der har du løftet hele 1710 kg( ca) FØR du kommer deg opp til maksen din. Har man for mange oppvarmingssett stjeler dette overskudd som kunne ha gått til persing. Jeg ville heller foreslått noe ala... 5x20- 5x40 4x60 2x80 1x 90 og 1 x 100. da løfter man "bare " 690 kg før persesettet, dvs at på din fremgangsmåte løfter du to og en halv gang mer enn mitt oppsett.

jeg tror min variant vil gjøre det mulig å bøye tungt med langt mer energireserver igjen på tanken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du en 1,25kgs skive på hver side av stanga så blir det 2,5kg ;) Du bør ha et sett á 0,25 + 0,50 + 0,75 + 1,00kg for å kunne øke med mindre enn 2,5kg. Da kan riktignok øke med 0,5kg hvis du vil det. På skulderpress kan det være aktuelt etter hvert, spesielt hvis man ligger på kaloriunderskudd. Fås kjøpt på eBay for 500 spenn.

Akkurat, ja. Det er jo noe å tenke på. Kanskje jeg har økt for raskt, sluntret med teknikken og dermed ikke blitt sterkere....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ved den metoden der har du løftet hele 1710 kg( ca) FØR du kommer deg opp til maksen din. Har man for mange oppvarmingssett stjeler dette overskudd som kunne ha gått til persing. Jeg ville heller foreslått noe ala... 5x20- 5x40 4x60 2x80 1x 90 og 1 x 100. da løfter man "bare " 690 kg før persesettet, dvs at på din fremgangsmåte løfter du to og en halv gang mer enn mitt oppsett.

jeg tror min variant vil gjøre det mulig å bøye tungt med langt mer energireserver igjen på tanken.

Med andre ord, pyramide med færre reps på oppvarmingen? Det er helt sikkert lurt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du vet, når du går opp mot maks, så spiller det ikke så stor rolle. Du utfordrer jo nervesystemets evne til å aktivere flere fibre. Det er en av grunnene til at jeg løfter flere kilo, og går saktere opp, det er lettere til å få "revet" med nervene på den måten. Om 100 kilo er ca maks, så kan det hoppet fra 60 - 80 føles rimelig tungt, det er lettere å gå veien om 70 kg. Du har uansett nok ATP til å utføre disse løftene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du vet, når du går opp mot maks, så spiller det ikke så stor rolle. Du utfordrer jo nervesystemets evne til å aktivere flere fibre. Det er en av grunnene til at jeg løfter flere kilo, og går saktere opp, det er lettere til å få "revet" med nervene på den måten. Om 100 kilo er ca maks, så kan det hoppet fra 60 - 80 føles rimelig tungt, det er lettere å gå veien om 70 kg. Du har uansett nok ATP til å utføre disse løftene.

Klart det spiller noen rolle hvordan du varmer opp. Unødvendig mye volum under oppvarming er ikke hensiktsmessig. Du er ikke ute etter noen treningseffekt med volumet, du skal teste maks styrke. Oppvarmingen bør skje med lettere vekter slik at man får varmet opp kroppen og bevegelsen. Etter noen lette sett med flere reps er det helt straight å gå for single oppover til maksløftet ditt.

Denne er et greit utgangspunkt: T-Nation - How to warm up for a one rep max

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klart det spiller noen rolle hvordan du varmer opp. Unødvendig mye volum under oppvarming er ikke hensiktsmessig. Du er ikke ute etter noen treningseffekt med volumet, du skal teste maks styrke. Oppvarmingen bør skje med lettere vekter slik at man får varmet opp kroppen og bevegelsen. Etter noen lette sett med flere reps er det helt straight å gå for single oppover til maksløftet ditt.

Denne er et greit utgangspunkt: T-Nation - How to warm up for a one rep max

Jeg sa vel ikke at det ikke spilte noen rolle hvordan man varmet opp. Min måte å varme opp på for et maks løft er slikt vi lærte å gjøre det på idretthøgskolen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke lest igjennom alle svarene du har fått her, men vil bare komme med et lite tips.

Jeg har slitt litt med økning selv (har riktignok økt, men trolig veldig lite i forhold til det jeg burde), men har nå oppdaget viktigheten av riktig pusteteknikk! Hadde ordentlig fokus på det forrige helg, og satte ny "pers", så jeg gleder meg til denne helga for å se hvordan det går nå!

For alt jeg vet har du kanskje full kontroll på pusteteknikken din fra før altså, men tipser deg i tilfellet ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...