Gå til innhold

Stepping up my game: Tips til sterkere bein?

psychgeek

Anbefalte innlegg

Jeg trener x-press (http://fitnessbloggen.no/x-press/), du veit: "for deg som vil ha muskler", og det kan jeg i grunnen tenke meg. Jeg føler det går knall i alle øvelser, sett bort fra bein, noe som blir spesielt tydelig i knebøy, hvor jeg knapt har økt på tiden jeg har trent (som begynner å bli noen måneder nå). Har fått hjelp med teknikk hos PT (men har ikke råd til å fortsette å kjøpe timer hos ham), men jeg blir pokker meg ikke sterkere (i denne øvelsen).

What can be done? Egen leg day? Flere variasjoner av knebøy? What?

(Har byttet ut step up med hip thrust i programmet nylig).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

x-press går ut på periodisering: tung dag (4-6 x 4), medium (8-10 x 4), lett (12-15 x 3).

Så det jeg gjør, er først å ta bare stanga x 10 for å varme opp, strecher litt (dynamisk oppvarming), legger på 10 på stanga for å varme opp ytterligere, deretter øker jeg opp til maks, eks på tung:

(oppvarming) 20/10, 30/10 (sett) 45/6, 50/6, 60/4, 60/4.

Jeg har som mål å klare 80 i knebøy med god teknikk som et slags førstemål, men enhver økning er velkommen akkurat nå. Det jeg opplever, er at teknikken sitter fint på 40 kg, men alt over det, så sliter jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville gjort som følgende: finne ut hva som er din maks på 1 løft (1RM). Deretter tar du 80 % av den vekta, og kjører 3x3 cirka 5 dager i uka i 4 uker. Ta deretter 5 dagers hvile fra ALL bentrening, og så tester du på nytt 1 RM. Er du ikke blitt sterkere da, kan du kalle meg en dust på alle offentlige forum ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ville gjort som følgende: finne ut hva som er din maks på 1 løft (1RM). Deretter tar du 80 % av den vekta, og kjører 3x3 cirka 5 dager i uka i 4 uker. Ta deretter 5 dagers hvile fra ALL bentrening, og så tester du på nytt 1 RM. Er du ikke blitt sterkere da, kan du kalle meg en dust på alle offentlige forum ;)

og snyte deg for en C vitamin dose! :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

https://www.facebook.com/fitnessbloggen?sk=app_244501342227464 <--er denne kalkulatoren ok til å regne ut 1RM?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men man må vel jobbe seg oppover (pyramide) før man tar maks? Eller hva gjør dere?

Ville kanskje gjort det noe annerledes enn det Eminantor mener, men alle er forskjellige, kanskje hans metode fungerer bedre enn det jeg gjør. Jeg ville kjørt 20 reps med stanga, men ikke raske, alle skal utføres med god teknikk. 40kg, x10, 50kg x 5, 60kg x 3, 70kg x 3, 80kg x 1, 90kg x 1, 95 x 1 og 100kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ville kanskje gjort det noe annerledes enn det Eminantor mener, men alle er forskjellige, kanskje hans metode fungerer bedre enn det jeg gjør. Jeg ville kjørt 20 reps med stanga, men ikke raske, alle skal utføres med god teknikk. 40kg, x10, 50kg x 5, 60kg x 3, 70kg x 3, 80kg x 1, 90kg x 1, 95 x 1 og 100kg.

ja tror nok begge fungerer eg:) bare at eg mangler C vitamin da ;D HEHEHE :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knebøy + markløft er de øvelsene man kan gjøre mest og raskest framgang på siden de involverer masse store muskelgrupper, så det er litt merkelig at du ikke gjør framgang her samtidig som framgang på andre løft. Mangel på framgang kan ofte kokes ned til "for lite stimuli" eller "for mye stimuli". Hva er tilfellet for deg?

Om du har for tunge vekter på kan en reset gjøre nytte for seg (ta av ca. 10% av vektene og jobb deg opp igjen). Mangelfull teknikk kan også være en årsak, det blir tyngre å løfte når man ikke løfter så effektivt som man kan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knebøy + markløft er de øvelsene man kan gjøre mest og raskest framgang på siden de involverer masse store muskelgrupper, så det er litt merkelig at du ikke gjør framgang her samtidig som framgang på andre løft. Mangel på framgang kan ofte kokes ned til "for lite stimuli" eller "for mye stimuli". Hva er tilfellet for deg?

Om du har for tunge vekter på kan en reset gjøre nytte for seg (ta av ca. 10% av vektene og jobb deg opp igjen). Mangelfull teknikk kan også være en årsak, det blir tyngre å løfte når man ikke løfter så effektivt som man kan.

Det er veldig merkelig og veldig irriterende. Jeg prøver hele tiden å utfordre meg selv til å løfte så tungt jeg bare klarer, men opplever altså ikke at jeg klarer løftene når jeg legger på vekter på knebøy.

Litt usikker på hva jeg skal gjøre, for jeg har ikke 5 dager til rådighet for trening i løpet av en uke, slik jeg blir rådet til her..

Jeg trener fast tre økter i uka en stund nå, (minus noen uker rundt jul + influensa), så ville trodd at jeg får akkurat passe stimuli for å øke? Knebøy blir da trent 1-2 gang i uka, avhengig av programmet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig merkelig og veldig irriterende. Jeg prøver hele tiden å utfordre meg selv til å løfte så tungt jeg bare klarer, men opplever altså ikke at jeg klarer løftene når jeg legger på vekter på knebøy.

Litt usikker på hva jeg skal gjøre, for jeg har ikke 5 dager til rådighet for trening i løpet av en uke, slik jeg blir rådet til her..

Jeg trener fast tre økter i uka en stund nå, (minus noen uker rundt jul + influensa), så ville trodd at jeg får akkurat passe stimuli for å øke? Knebøy blir da trent 1-2 gang i uka, avhengig av programmet.

Nytt tips: Sjekk ut Starting Strength tråden. Der trenes det 3 ganger i uka. 1-2 er way to little etter min mening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nytt tips: Sjekk ut Starting Strength tråden. Der trenes det 3 ganger i uka. 1-2 er way to little etter min mening.

Synes du det? For jeg trener jo andre øvelser for bein de andre øktene, som markløft, hip thrust og bulgarske utfall, så jeg får jo trent beina 3 ganger i uka?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det burde ikke være nødvendig å trene 5 ganger i uka. Selv med 2 økter i uka bør det være mulig å øke jevnt og trutt. Kanskje det kan være på sin plass med mikroloading også på knebøy? Det kommer også an på hvor tunge vekter du løfter og hvor mye framgang du allerede har gjort. Samboeren min hadde mer hell med å øke 1,5kg istedenfor de vanlige 2,5kg i knebøy hver økt etter de første ukene med SS, og etter hvert 1kgs økninger. En liten reset (5-10%) og jobbe oppover i mindre intervaller kan gjøre godt for framgang over lengre tid. Slow and steady wins the race ;) Da må du riktignok ha tilgang på et sett med mikrovekter. Vel verdt en investering om ikke gymmen din har, IMHO. De kommer godt med til press og benkpress også (y)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...