Gå til innhold

Vurdering av knebøyteknikk (film)


OhMickey

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Synes ikke det var så værst teknikk egentlig. Du har tydeligvis kontroll selv på hva du må jobbe med i forhold til bekkentilt, og noe svai rygg i sluttposisjon. Når du går ned synes jeg ryggen er bra. Litt knesprang får du også når hoftemobiliteten utfordres og knærne vandrer fremover. Dette igjen går jo på mobiliteten din. Har sett mye værre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten at jeg har så mye peiling, så kan det kanskje se ut som du har litt vel bred beinstilling?

Det vil gjøre at du ikke kommer så dypt, og vil gjøre bekkentilt mer uttrykt.

Vil også anbefale deg å skifte grep. Få alle fingrene på samme side av stangen, og klem vektstangen på plass på skulderbladene. Ikke la den hvile på nakken eller i håndflatene.

dsc_43601.jpg

Rett grep og stangplassering vil forbedre vektfordelingen voldsomt, og gjøre det lettere å sette seg bakpå helene istedet for å tippe fremover som du gjør litt nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar :D ! Skal prøve å skifte grep neste gang.

Driver med en del mobilitetsøvelser og dynamisk oppvarming, og føler teknikken har bedret seg veldig. Er naturlig ganske svai i ryggen, men vet ikke helt hvordan jeg skal kunne få en strakere rygg? Noen tips til kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar :D ! Skal prøve å skifte grep neste gang.

Driver med en del mobilitetsøvelser og dynamisk oppvarming, og føler teknikken har bedret seg veldig. Er naturlig ganske svai i ryggen, men vet ikke helt hvordan jeg skal kunne få en strakere rygg? Noen tips til kanskje?

Opplever selv at det er flere elementer til det å ha strak rygg. Noe av det viktigste å få plass virker å være riktig stangplassering. Det fører til at vektfordeling og løftebane blir mer korrekt.

I tillegg er det viktig å bruke kjernemuskulaturen for det den er god til for å kunne holde på spennet i ryggen: stram det du har av magemuskler.

Pust godt mellom repetisjonene og spenn opp for hver gang du går ned :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opplever selv at det er flere elementer til det å ha strak rygg. Noe av det viktigste å få plass virker å være riktig stangplassering. Det fører til at vektfordeling og løftebane blir mer korrekt.

I tillegg er det viktig å bruke kjernemuskulaturen for det den er god til for å kunne holde på spennet i ryggen: stram det du har av magemuskler.

Pust godt mellom repetisjonene og spenn opp for hver gang du går ned :)

Skal forsøke annen stangplassering og grep, også filme pånytt. Så får jeg se hvordan ryggen blir da :) Forsøker å spenne opp så godt jeg greier. Trener litt kjernemuskulatur, men kunne sikkert trent det mer, men hater å trene kjerne :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Synes ikke det var så værst teknikk egentlig. Du har tydeligvis kontroll selv på hva du må jobbe med i forhold til bekkentilt, og noe svai rygg i sluttposisjon. Når du går ned synes jeg ryggen er bra. Litt knesprang får du også når hoftemobiliteten utfordres og knærne vandrer fremover. Dette igjen går jo på mobiliteten din. Har sett mye værre!

Ja sant, knærne kommer litt over tærne. Har litt uheldig genetiske lange lårbein og slite med, så knebøy har jeg slitt med lenge. Du har ikke tilfeldigvis ett par gode mobilitetsøvelser for hoftemobilitet å brife med?

Gjør fra før av følgende som oppvarming:

Samt tøyer hamstrings før økta. Merker at kanskje hamstrings er litt stiv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså; jeg kan ingenting om fysisk fostring, men det er da vitterlig sånn at hvis man har lange lårbein, så MÅ jo knærne frem over tærne, om man skal nå korrekt dybde? Hvor ellers skulle man gjort av de?

Lurt på dette selv! Mener jeg ikke kommer lengre bak, siden tyngdepunktet da blir feil, og jeg tipper bakover. (ikke til å anbefale)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aah. Så jeg bør presse knærne enda mer utover?

Vanskelig å se fra siden, men ja, om du ikke gjør det fra før. Men det avhenger litt av hvor bredt man står (som også er litt vanskelig å se fra siden)

Om du f.eks pauser filmen på 0:23 så ser du at knærne er "utenfor hælen" og ikke framfor. Hofta er åpen og han sitter mellom beina og ikke oppå de. Samt aktivt presser knær ut på tur opp og ned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Står i skulderbredde-ish. Sto breiere før, men Roger mente jeg bør stå en del smalere.

Skal forsøke å se om knærne kan nå enda lengre ut :barefoot:

Høres ut som en grei bredde, du ser egentlig selv hvordan det blir av å bare prøve hjemme på stuegulvet :)

Prøv å sitt sånn her, bruk albuene til å presse ut knærne, og se deg i speilet. Om du står for smalt går det ikke uten at det blir vondt i ankelen og at du ikke får ut knærne, står du for bredt vil du ikke få de over hæl. Midt i mellom sal gullhår...

screenshot2014-01-21at104710pm.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes ikke det var så værst teknikk egentlig. Du har tydeligvis kontroll selv på hva du må jobbe med i forhold til bekkentilt, og noe svai rygg i sluttposisjon. Når du går ned synes jeg ryggen er bra. Litt knesprang får du også når hoftemobiliteten utfordres og knærne vandrer fremover. Dette igjen går jo på mobiliteten din. Har sett mye værre!

Det er ikke nødvendigvis hoftemobilitet som er problem ved buttwink og knevandring. Hvis man får knærne fram og ut til den stillingen de likevel ender opp i i bunnposisjon så kan dette hjelpe. Hvis man lar knærne vandre framover gjennom hele bevegelsen så blir det et mindre effektivt løft, da knærne MÅ komme framover i bunnen av bøyen. Det fører til at hamstrings mister litt av spennet og det napper i hofta. Ved tunge vekter kan man få interessente senebetennelser i hoftebøyerne og på oversiden av kneskåla. Så få knærne fram og ut ca. halvveis eller 2/3 ned i bevegelsen og HOLD DE DER. Ikke la de skli framover. Dette krever at du tenker på dette bevisst slik at du aktivt holder knærne ut gjennom hele bevegelsen.

Altså; jeg kan ingenting om fysisk fostring, men det er da vitterlig sånn at hvis man har lange lårbein, så MÅ jo knærne frem over tærne, om man skal nå korrekt dybde? Hvor ellers skulle man gjort av de?

Ja, det er ikke noe problem i seg selv at knærne går fram over tærne så fremt dette ikke er overdrevet. Som du sier så vil dette være avhengig av kroppsform. "Knær over tær" er en misforståelse som ikke tar hensyn til ulike individers kroppsform. Det er også avhengig av bøyteknikk. Ved høystangbøy vil knærne naturlig komme litt lenger fram enn ved lavstangbøy. Ved frontbøy så vil de komme enda lenger fram. Eirich har også rett i at knærne må gå ut til siden. Så ja takk, begge deler :)

Er naturlig ganske svai i ryggen, men vet ikke helt hvordan jeg skal kunne få en strakere rygg? Noen tips til kanskje?

Stram magen! Jenter har lettere for overekstensjon i ryggen enn gutter. Da er det spesielt viktig at du skviser magemusklene/korsryggen MAX før du begynner bevegelsen slik at du stiver av ryggraden din. Hold de stramme gjennom hele bevegelsen. Hvis du filmer fra 3/4 profil så blir det lettere å se hvordan knærne beveger seg. Filming rett fra siden er også nyttig, veldig lett å se om stangbanen går rett opp og ned.

Du kan godt fokusere på å reise deg raskt etter at du snur i bunnen. Ikke bare reis deg opp, EKSPLODÉR OPP! KA-BOOOOOOM! Jo mer eksposiv du er, jo flere motorenheter rekrutterer du og dess bedre blir løftet. Lykke til (y)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke nødvendigvis hoftemobilitet som er problem ved buttwink og knevandring. Hvis man får knærne fram og ut til den stillingen de likevel ender opp i i bunnposisjon så kan dette hjelpe. Hvis man lar knærne vandre framover gjennom hele bevegelsen så blir det et mindre effektivt løft, da knærne MÅ komme framover i bunnen av bøyen. Det fører til at hamstrings mister litt av spennet og det napper i hofta. Ved tunge vekter kan man få interessente senebetennelser i hoftebøyerne og på oversiden av kneskåla. Så få knærne fram og ut ca. halvveis eller 2/3 ned i bevegelsen og HOLD DE DER. Ikke la de skli framover. Dette krever at du tenker på dette bevisst slik at du aktivt holder knærne ut gjennom hele bevegelsen.

Ja, det er ikke noe problem i seg selv at knærne går fram over tærne så fremt dette ikke er overdrevet. Som du sier så vil dette være avhengig av kroppsform. "Knær over tær" er en misforståelse som ikke tar hensyn til ulike individers kroppsform. Det er også avhengig av bøyteknikk. Ved høystangbøy vil knærne naturlig komme litt lenger fram enn ved lavstangbøy. Ved frontbøy så vil de komme enda lenger fram. Eirich har også rett i at knærne må gå ut til siden. Så ja takk, begge deler :)

Stram magen! Jenter har lettere for overekstensjon i ryggen enn gutter. Da er det spesielt viktig at du skviser magemusklene/korsryggen MAX før du begynner bevegelsen slik at du stiver av ryggraden din. Hold de stramme gjennom hele bevegelsen. Hvis du filmer fra 3/4 profil så blir det lettere å se hvordan knærne beveger seg. Filming rett fra siden er også nyttig, veldig lett å se om stangbanen går rett opp og ned.

Du kan godt fokusere på å reise deg raskt etter at du snur i bunnen. Ikke bare reis deg opp, EKSPLODÉR OPP! KA-BOOOOOOM! Jo mer eksposiv du er, jo flere motorenheter rekrutterer du og dess bedre blir løftet. Lykke til (y)

Thænks ;) Skal teste ut alt på morgendagens økt. Har slitt lenge med bøyen, men føler hvertfall jeg er på rett vei hvertfall. Men åpenbart fortsatt mye som må bedres..

Føler at jeg forsøker å være eksplosiv, uten at kroppen helt gjør det jeg ber den om, haha. Kanskje det blir enklere når styrken øker? Foreløbig øker styrken i bøy veldig sakte/ingenting, siden det kun går i teknikk-trening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare et lite innspill, om du ser på albuene dine så flagrer de bakover på tur opp. Om du hadde fokusert på å holde de framover igjennom hele løftet, så vil det kanskje være enklere å ikke svaie ryggen? Jeg føler ihvertfall at kroppen "sitter" mer under løftet etter at jeg ble bevisst på albuene mine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare et lite innspill, om du ser på albuene dine så flagrer de bakover på tur opp. Om du hadde fokusert på å holde de framover igjennom hele løftet, så vil det kanskje være enklere å ikke svaie ryggen? Jeg føler ihvertfall at kroppen "sitter" mer under løftet etter at jeg ble bevisst på albuene mine.

Edit: glemte å tagge deg, OhMickey :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thænks ;) Skal teste ut alt på morgendagens økt. Har slitt lenge med bøyen, men føler hvertfall jeg er på rett vei hvertfall. Men åpenbart fortsatt mye som må bedres..

Føler at jeg forsøker å være eksplosiv, uten at kroppen helt gjør det jeg ber den om, haha. Kanskje det blir enklere når styrken øker? Foreløbig øker styrken i bøy veldig sakte/ingenting, siden det kun går i teknikk-trening.

Det er slettes ikke mye som må bedres her, det er snakk om et par små detaljer :) Stram magen, få knærne ut og frem.

Sånn rent personlig så tror jeg ikke det er nødvendig å terpe masse på teknikk før man legger på vekt. Det er ikke nødvendig med en perfekt knebøy før du legger på vekt. Med såpass lite vekt på stanga så er skadepotensialet minimalt selv med dårlig teknikk. Det kan også være lettere å løfte med bedre teknikk når det blir mer vekt på stanga. Så ikke vær redd for å legge på vekter (y)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...