Gå til innhold

Insulinfølsomhet, sulten etter måltid, Leangains


Lil Pimp

Anbefalte innlegg

Men siden du vil anbefale et annet spisemønster.. hva anbefaler du? det må være lett og følge, å man skal ikke kunne trenge å bruke 1 time på å veie all maten og regne seg til hvor mye macro og kalorier du får i deg.

Grunnen til at jeg spiser PF er fordi jeg slipper å bruke mye tid på mat

jeg slipper å stå opp ekstra tidlig for å lage og spise frokost

jeg slipper å stelle istand lunsj kvelden før eller på morgenen

Deilig og kunne gå rundt med full fokus gjennom dagen

Deilig og ikke bli grinete/kvalm/vondt i magen, fordi det er 4 timer siden sist jeg fikk i meg mat.

Det er også en enkel måte å være sikker på at jeg ikke spiser for mye.

PF er det beste som noen gang har hendt meg og jeg tviler sterkt på at jeg kommer til å slutte med dette med det første..

Fullt forståelig at det er pes å bruke mye tid på mat og at det da er lettere å spise etter PF. Og så lenge man trives med det og det funker så er jo det bra. :)

Personlig så foretrekker jeg biorytme, men kan skjønne at det kan bli litt styr med matlaging etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg vil helst ikke legge så mye tanker, energi og tid til og regne ut macroene til hvert eneste måltid..

Jeg føler ikke det er nødvendig da jeg ikke skal konkurrere..

Jeg bor aleine for første gang så maten blir veldig enkel..

men jeg prøver å spise sunt:

spiser tunfisk med (vanilje)ris

lavkarbobrød (mye proteiner) med 50% fiske burgere+ egg

(ellers spiser jeg lite brød)

går mye i kyllingfilet med WOK grønsaker

mye kjøtt med frossen grønnsaker (kokte)

proteinpannekaker i ny og ne

havregrynsgrøt med melk og proteinpulver (kanskje med banan/peanøttsmør/sukrin gold)

eggerøre

kyllingpølse med egg blir det noen ganger.

spiser ikke fjordland og slike ferdigretter

men hender jeg spiser pytt i panne ferdigrett eller pasta carbonara (sjeldent)

spiser lite pasta, poteter og fersk salat(lettere å koke frossene grønnsaker)

proteinshake.. men ikke så ofte, burde kanskje bli flinkere med det?

prøver å spise proteinrikt men karbo og fett gidder jeg ikke se så mye på for å være ærlig.

Årsaker til sult er flere og kan være et sammensatt problem.

Kan du vise til hvordan du setter sammen måltider over en normal dag du merker mest sultfølelse?

Grunnen til at jeg spiser PF er fordi jeg slipper å bruke mye tid på mat

jeg slipper å stå opp ekstra tidlig for å lage og spise frokost

jeg slipper å stelle istand lunsj kvelden før eller på morgenen

Deilig og kunne gå rundt med full fokus gjennom dagen

Deilig og ikke bli grinete/kvalm/vondt i magen, fordi det er 4 timer siden sist jeg fikk i meg mat.

Det er også en enkel måte å være sikker på at jeg ikke spiser for mye.

PF er det beste som noen gang har hendt meg og jeg tviler sterkt på at jeg kommer til å slutte med dette med det første..

Fint at du trives! Lite spørsmål: Når prøvde du sist et annet spisemønster med samme dedikasjon? Hva følte du var forskjellig fra den måten å spise på, kontra denne måten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men siden du vil anbefale et annet spisemønster.. hva anbefaler du? det må være lett og følge, å man skal ikke kunne trenge å bruke 1 time på å veie all maten og regne seg til hvor mye macro og kalorier du får i deg.

Så du veier ikke maten nå?

I så fall er det jo bare å fortsette med å ikke veie maten.

Er ikke slik at PF er magisk og at man slipper å tenkte på makro/næringsinntak, mens man på tradisjonelle dietter må veie alt på grammet.

Personlig kjører jeg en semi-faste og er mest mulig fleksibel. Spiser en fet frokost når jeg er sulten og spiser neste måltid en god stund etterpå. Blir som regel frokost mellom 10-12.

Ellers synes jeg det var minst like mye stress å forholde meg til PF i forhold til andre dietter, særlig med tanke på at jeg måtte spise til mer fastlåste tider og at jeg synes det ble både tidkrevende (!) og slitsomt å forholde seg til monsterporsjoner. Gikk jo fort en halvtime å få ned kun "frukosten". Føler deg ikke akkurat mobil etterpå heller med 200 g ris og 400 g karbonadedeig i kroppen.

Men for å svare spesifikt på spørsmålet ditt, så vet ikke jeg. Har du prøvd med mer fett i kosten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som en liten apropos gikk meg på en smell når jeg fulgte periodisk faste til punkt og prikke. Det er mulig det var for ekstremt å faste helt til klokken 3 om dagen. Kanskje hadde jeg for lite fett i kostholdet (var forøvrig Berkhan selv som satte den opp) og kanskje sammenfalt det med andre problem, men jeg møtte i hvert fall veggen ganske hardt.

Så det er ikke sikkert det er for alle. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Årsaker til sult er flere og kan være et sammensatt problem.

Kan du vise til hvordan du setter sammen måltider over en normal dag du merker mest sultfølelse?

Fint at du trives! Lite spørsmål: Når prøvde du sist et annet spisemønster med samme dedikasjon? Hva følte du var forskjellig fra den måten å spise på, kontra denne måten?

Jeg har nok ikke gått så lenge på dette, slik at jeg klarer å kartlegge når jeg blir sulten og ikke..

men i helga kan jeg jo si at jeg spiste grove baguetter og egg til frokost.

Og etter trening ble det et stort måltid med fløtegratinerte poteter, grønnsaker og indrefilet og ytrefilet, sopp og løk.. Jeg spiste mye, til jeg ble mett, men det var så godt at jeg spiste enda mere (altså alt for mye)

vanligvis ville jeg ikke klart å gått etterpå men en halvtime etterpå ble jeg så sinnsykt sulten at jeg måtte spise igjen.. (2 polarbrød og 2 knekkebrød) også bar det til sengs en time senere

(dette var en helg jeg var hjemme da så blir litt annerledes spising da, men fortsatt faste i 16 timer)

Kan desverre ikke kartlegge noe enda, men jeg skal prøve å legge merke til dette fremover så kan jeg oppdatere deg.

først da jeg begynte med trening spise jeg brød til frokost, lunsj, etter trening og kvelds. og et stort middags måltid(vanlig norsk kost som mamma lager).

ble 1 brød om dagen ca.. Dette fungerte jo greit men jeg gikk ikke ned i vekt eller opp i vekt så jeg slanket bort litt fett og la på meg litt muskler (denne perioden var det mye kondisjonstrening og sirkeltrening som styrketrening, jeg gikk motocross linje)

Så fant jeg ut at jeg ville ta kostholdet til et nytt nivå, så jeg leste endel om kosthold også flyttet jeg for meg selv og bestemte for at lavkarbo var noe jeg ville prøve ut, det syntes jeg også fungerte bra, deilig og ha jevnt blodsukker gjennom hele dagen, men dette ble litt for dyrt for meg i lengden. prøvde det vel i ca 50 dager og var seriøs med det. ble også litt vanskelig og bare spise fett og proteiner syntes jeg.. men deilig og bli kvitt søtsuget!

så spiste jeg vanlig igjen med frokost og samme kosthold som nå bare med mye mer brød. også i helgene ble det potetgull og godteri

Så kom jeg over leangains og prøvde det før jul.. funket bra (men spiste mye godteri og potetgull og var ikke like flink med å spise til rigtige tider). Så fikk jeg ferie og reiste hjem til vanlig norsk kost

etter juleferien veide jeg 3.5 kg mere enn det jeg veide i november..

merket at jeg hadde lagt på meg endel fett..

Begynte på leangains igjen, nå uten å spise godteri og potetgull osv i helge

Jeg så sinnsyk forbedning etter en uke (kan ha vært vann også)

men samma det, magerutene ble synlig igjen slik de var før juletider

så fortsatte jeg med leangains, men nå spiser jeg litt kos i helgene (det er veldig moderate mengder)

og føler dette er det jeg vil fortsette med!

For å svare på spørsmålet.. så er det vel vanskelig og sammenligne lavkarbo og leangains så har ikke dedikert meg til noen andre spisemønster, men har spist helt vanlig norsk kost hele livet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

uff! jeg lagde ikke denne artikkelen slik at folk kan kritisere spisemønsteret mitt! PF er fantastisk <3 jeg elsker det!

eneste jeg lurer på er hvorfor jeg plutselig, etter 2-3 uker begynte å bli skikkelig sulten etter svære måltider, det plager meg ikke spesielt fordi jeg blir ikke kvalm eller grinete.. jeg bare lurer på hvorfor?

Og ja det kan godt hende det er så enkelt som at jeg burde spist mere proteiner?

jeg vet ikke.. noen forslag? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

IF var ikke ment som et redskap for å ikke gå sulten hele tiden, men som en mer fleksibel tilnærming når det gjelder spisemønster. Berkhan ville motbevise den teorien (broscience) om at man måtte spise hver 2. time for å oppnå gode resultater (spesielt i forhold til muskelbygging) og at hvis man ikke spiste iløpet av 3 timer så ville man gå katabolsk og miste all muskelmassen. Når dette er sagt, i tillegg til det som er nevnt før (Leptin nivåer og alt det der..), så vil det finnes mennesker som enten har bra insulinfølsomhet eller dårlig insulinfølsomhet. Dette behøver ikke nødvendigvis å være noe bekymringsfullt, med mindre man lider av Diabetes og annen stoffskifteproblematikk. Det er bare genetisk bestemt hos noen.

Spørsmålet mitt er hvordan føler du deg etter å ha spist et karbohydratrikt måltid? Er energinivået veldig svingende? Føler deg slapp? Har man i utgangspunktet dårlig insulinfølsomhet, kan for eks en reduksjon av karbohydratinntak og en økning av fettinntak (Ja du må spise fett fatisk ;), eller Lavkarbo om du vil kalle det, hjelpe mot denne sultfølelsen. Har man derimot god insulinfølsomhet vil man klare seg fint med et kosthold med høyt karbohydratinntak. Men dette er bare retningslinjer og hvis du vil være 100 % sikker om din insulinfølsomhet (eller resistens) så burde du ta en blodanalyse hos din fastlege.

Btw! det er ikke uvanlig med vektøkning etter å ha gått lavkarbo til å plutselig øke ditt karbohydratinntak. Glykogenlagrene i muskulaturen fylles og dermed går man opp i vekt.

Ellers blir jeg litt bekymret over ditt forhold til mat og synlige mageruter og jeg tenker om kanskje denne tråden burde modereres. But that's another story.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

uff! jeg lagde ikke denne artikkelen slik at folk kan kritisere spisemønsteret mitt! PF er fantastisk <3 jeg elsker det!

eneste jeg lurer på er hvorfor jeg plutselig, etter 2-3 uker begynte å bli skikkelig sulten etter svære måltider, det plager meg ikke spesielt fordi jeg blir ikke kvalm eller grinete.. jeg bare lurer på hvorfor?

Og ja det kan godt hende det er så enkelt som at jeg burde spist mere proteiner?

jeg vet ikke.. noen forslag? :)

Tror ikke det er så mange her som bryr seg om du spiser 3 eller 10 måltid per dag. :)

Om det ikke er et problem at du blir skikkelig sulten, så er det jo ikke et problem. Men om det er et problem, kan det jo være at andre spisemønster passer bedre. Det er jo det som er poenget når folk sier at du kanskje bør prøve noe annet og at det finnes en mellomting mellom PF og 10 måltid per dag.

Men om du ønsker å fortsette har jeg alt sagt at jeg synes du bør vurdere mer fett i kostholdet. Noe mer enn 2 g protein per kroppsvekt er vel uansett 'bortkastet'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

IF var ikke ment som et redskap for å ikke gå sulten hele tiden, men som en mer fleksibel tilnærming når det gjelder spisemønster. Berkhan ville motbevise den teorien (broscience) om at man måtte spise hver 2. time for å oppnå gode resultater (spesielt i forhold til muskelbygging) og at hvis man ikke spiste iløpet av 3 timer så ville man gå katabolsk og miste all muskelmassen. Når dette er sagt, i tillegg til det som er nevnt før (Leptin nivåer og alt det der..), så vil det finnes mennesker som enten har bra insulinfølsomhet eller dårlig insulinfølsomhet. Dette behøver ikke nødvendigvis å være noe bekymringsfullt, med mindre man lider av Diabetes og annen stoffskifteproblematikk. Det er bare genetisk bestemt hos noen.

Spørsmålet mitt er hvordan føler du deg etter å ha spist et karbohydratrikt måltid? Er energinivået veldig svingende? Føler deg slapp? Har man i utgangspunktet dårlig insulinfølsomhet, kan for eks en reduksjon av karbohydratinntak og en økning av fettinntak (Ja du må spise fett fatisk ;), eller Lavkarbo om du vil kalle det, hjelpe mot denne sultfølelsen. Har man derimot god insulinfølsomhet vil man klare seg fint med et kosthold med høyt karbohydratinntak. Men dette er bare retningslinjer og hvis du vil være 100 % sikker om din insulinfølsomhet (eller resistens) så burde du ta en blodanalyse hos din fastlege.

Btw! det er ikke uvanlig med vektøkning etter å ha gått lavkarbo til å plutselig øke ditt karbohydratinntak. Glykogenlagrene i muskulaturen fylles og dermed går man opp i vekt.

Ellers blir jeg litt bekymret over ditt forhold til mat og synlige mageruter og jeg tenker om kanskje denne tråden burde modereres. But that's another story.

Jeg kan ikke si at jeg har lagt noe spesielt merke til at energinivået er svingende ved karb måltid.

men det kan sikkert ikke skade og å få litt mere fett inn i kostholdet mitt heller (å nei, jeg er ikke redd fett om du trodde det :) )

Hva mener du med mitt forhold til mat? :)

spiser jeg helt feil eller er det tankene mine om mat som bekymrer deg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke det er så mange her som bryr seg om du spiser 3 eller 10 måltid per dag. :)

Om det ikke er et problem at du blir skikkelig sulten, så er det jo ikke et problem. Men om det er et problem, kan det jo være at andre spisemønster passer bedre. Det er jo det som er poenget når folk sier at du kanskje bør prøve noe annet og at det finnes en mellomting mellom PF og 10 måltid per dag.

Men om du ønsker å fortsette har jeg alt sagt at jeg synes du bør vurdere mer fett i kostholdet. Noe mer enn 2 g protein per kroppsvekt er vel uansett 'bortkastet'.

Nei er ikke noe problem for meg, men jeg er nysjerrig på hvorfor, for jeg fant ingenting om det i disse artiklene på fitnessbloggen eller leangains..

skjønner poenget til de som anbefaler noe annet altså :) men hvorfor ikke bare finne ut av spørsmålet mitt først også kanskje anbefale noe annet spisemønster på bakgrunn av det? :)

Når første innlegget er om hvorfor du mister alle muskler på leangains, så var kanskje ikke spørsmålet mitt tydelig nok?

Ja skal prøve å få mer fett inn i kostholdet ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legg inn mer fett, gi det litt tid og se.

Har jo selv perioder hvor jeg er supersulten og umettelig, mens jeg i andre perioder sliter med å få inn dagsbehovet.

Er ikke noe jeg personlig orker å fundere så mye over utover det at livet i seg selv og kroppen vi lever i ikke er statisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...