Gå til innhold

Insulinfølsomhet, sulten etter måltid, Leangains


Lil Pimp

Anbefalte innlegg

Jeg spiser etter leangains metoden (16 timer faste)

i spiseperioden prøver jeg og få i meg 3 måltider.

men kun en time etter jeg har spist en ganske stort måltid kjenner jeg meg mere sulten en det jeg kan være i fasteperioden og det blir vansklig og ikke tenke på mat, jeg blir ikke dårlig, kan gå på trening uten å bli kvalm og slikt men føler meg bare sykt sulten.

Måltidene spiser jeg ca klokka 3, 6-7 og 10-11

Kommer dette av insulinfølsomhet?

Kan noen forklare noe mere rundt det?

JA JEG SPISER PF.. og jeg liker det! kom med anbefalinger om annet spisemønster etter at vi har funnet ut av spørsmålet mitt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

"Gradually, as we get leaner, we become more insulin sensitive. Little by little, as insulin sensitivity goes up, we get hungrier faster and more annoyingly so after breakfast, until we start wondering why we’re starving a mere 1-2 hours after a decently sized meal. "

http://www.leangains.com/2012/06/why-does-breakfast-make-me-hungry.html

kan noen forklare dette nærmere?

trodde man gikk leangains for å ikke gå rundt sulten!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er ikke en artikkel om hvorfor/hvorfor ikke gå på PF men hvorfor jeg blir sulten få timer etter et stort måltid.

Desuten så har ikke jeg mulighet til å trene mens jeg er i fasten min.

jeg kan svare med denne artikkelen her: http://www.leangains.com/2009/12/fasted-training-boosts-muscle-growth.html

Kan du fortelle mere om leptin og hvorfor du tror at dette er årsaken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skulle bare gjøre deg oppmerksom på at IF kanskje ikke er optimalt. anywho.. Hva er fettprosenten din?

Om fettprosenten din er lav så er det mulig at det er leptin som har skylden.

Leptin er et hormon som skilles ut av fettcellene dine og som styrer sultfølelse. Desto lavere fettprosent desto lavere leptin, og hjernen oppfatter lave leptinnivåer som at kroppen sulter og sultsignalet blir sterkere.

Om du derimot har normal til høyere fettprosent så er det nok en annen årsak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Som tidligere nevnt er det når leptinnivåene faller under det normale at de mest negative tilpasningene skjer, og det er heller regelen enn unntaket når fettprosenten begynner å bli lav. Når du reduserer kaloriene, karbohydratinntaket, eller begge deler under en diett, faller blodsukker og insulin raskt. Dette er bra, fordi det øker mobiliseringen av fettreservene. En økning av adrenalin og noradrenalin vil også øke mobiliseringen og forbrenningen av fett. Etter hvert som lagrene av glykogen i lever og muskulatur gradvis tømmes, blir fett brukt mer effektivt som energi av musklene. Når du har mer frie fettsyrer (FFA) flytende rundt i blodomløpet, spares glukose og aminosyrer (muskulatur). Cellene blir mer insulinresistente, som er bra på en diett når du vil ha minst mulig lagring av kaloriene. Dessverre følger også de tidligere nevnte negative tilpasningene med: reduksjonen av leptin og det medfølgende "kræsjet" av testosteron, veksthormon, tyroidehormon, og forbrenning, økningen av kortisol og sultfølelse, og en generell følelse av å være svak og utmattet. Proteinsyntesen reduseres, og sjansene øker for at muskulatur nedbrytes"

en artikkel om hormonet leptin: https://www.tn.no/drivkraft/artikler/leptin-det-magiske-hormonet

det står at man har en genrell følelse av å være svak og utmattet

men det er jeg ikke, jeg er bare sulten, føles det ut som..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger absolutt ikke føle seg svak og utmattet selv om leptinnivået er lavt. Det kommer nok sikkert også an på hvor lenge man går med lave leptinnivåer, men har ikke skjedd meg personlig enda under 2 konkurransedietter.

Har du vurdert et annet spisemønster?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle bare gjøre deg oppmerksom på at IF kanskje ikke er optimalt. anywho.. Hva er fettprosenten din?

Om fettprosenten din er lav så er det mulig at det er leptin som har skylden.

Leptin er et hormon som skilles ut av fettcellene dine og som styrer sultfølelse. Desto lavere fettprosent desto lavere leptin, og hjernen oppfatter lave leptinnivåer som at kroppen sulter og sultsignalet blir sterkere.

Om du derimot har normal til høyere fettprosent så er det nok en annen årsak.

Jeg har nok en lavere fettprosent. 15-20% tenker jeg.. men har lyst til å måle dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Trenger absolutt ikke føle seg svak og utmattet selv om leptinnivået er lavt. Det kommer nok sikkert også an på hvor lenge man går med lave leptinnivåer, men har ikke skjedd meg personlig enda under 2 konkurransedietter.

Har du vurdert et annet spisemønster?

syntes nå PF funker fjell det!

men får se etterhvert om det ikke blir bedre blir det kanskje biorytmedietten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du vurdert et annet spisemønster?

9. Myth: Fasted training sucks. You'll lose muscle and have no strength.

Truth

A large body of research on sports performance during Ramadan concludes that aerobic activities, such as 60 minutes of running, has a small yet significant negative impact on performance. A very large confounder here is dehydration, as Ramadan fasting involves fluid restriction. That said, anaerobic performance, such as weight training, is much less impacted.

However, more relevant and telling studies, which don't involve fluid restriction, show that strength and lower intensity endurance training is unaffected - even after 3.5 days of fasting. New research on fasted training supports this. If you read my review of that study, you'll see that the only parameter the fed group did better on was improvements in V02max, which is likely explained by the fact that the carbs allowed them to train at a higher intensity. However, note the other interesting results obtained in the fasted group. Also note that a review I did of another fasted endurance training study showed no negative effect of fasting on endurance or VO2max (quite the contary in fact). This can be explained by the lower intensity.

In conclusion, training in the fasted state does not affect your performance during weight training, which is what most people reading this are interested in. However, training in a completely fasted state is still not something I recommend for optimal progress. Research is quite clear on the benefits of pre-workout and post-workout protein intake for maximizing protein synthesis. For this reason, I suggest supplementing with 10 g BCAA prior to fasted training.

Fasted+Training+Andreaz+Engstrom.jpg

Another weak and frail physique. No wonder. Andreaz does most of his training fasted. Also worth mentioning,Richard Nikoley trained almost exclusively fasted (and basically doubled his deadlift, while losing fat).

Read more about pre-workout protein and fasted training here: "Pre-workout Protein Boosts Metabolism" and "Fasted Training Boosts Muscle Growth?".

Also read: Early Morning Fasted Training

Specific protocols for fasted training are covered in "The Leangains Guide".

Origin

It's actually intuitive that a big pre-workout meal would help with performance, so it's not surprising that people have their doubts about training on an empty stomach.

6. Myth: Fasting causes muscle loss.

Truth

This myth hinges on people's belief it's important to have a steady stream of amino acids available to not lose muscle. As I explained earlier, protein is absorbed at a very slow rate. After a large high-protein meal, amino acids trickle into your blood stream for several hours.

No studies have looked at this in a context that is relevant to most of us. For example, by examining amino acid appearance in the blood and tissue utilization of amino acids after a large steak, veggies and followed up with some cottage cheese with berries for dessert. That's easily 100 grams of protein and a typical meal for those that follow the Leangains approach. We are left to draw our own conclusions based on what we know; that a modest amount of casein, consumed as a liquid on an empty stomach is still releasing amino acids after 7 hours. With this in mind it's no stretch to assume that 100 grams of protein as part of a mixed meal at the end of the day would still be releasing aminos for 16-24 hours.

Few studies has examined the effects of regular fasting on muscle retention and compared it to a control diet. None of them are relevant to how most people fast and some are marred by flaws in study design and methodology. Like this study which showed increased muscle gain and fat loss, with no weight training or change in calorie intake, just by changing meal frequency. While I would love to cite that study as proof for the benefits of intermittent fasting, body composition was measured by BIA, which is notoriously imprecise.

Only in prolonged fasting does protein catabolism become an issue. This happens when stored liver glycogen becomes depleted. In order to maintain blood glucose, conversion of amino acids into glucose must occur (DNG: de novo glucogenesis). This happens gradually and if amino acids are not available from food, protein must be taken from bodily stores such as muscle. Cahill looked at the contribution of amino acids to DNG after a 100 gram glucose load. He found that amino acids from muscle contributed 50% to glucose maintenance after 16 hours and almost 100% after 28 hours (when stored liver glycogen was fully depleted). Obviously, for someone who eats a high protein meal before fasting, this is a moot point as you will have plenty of aminos available from food during the fast.

Origin

An example of severe exaggeration of physiological and scientific fact, not relevant to anyone who's not undergoing prolonged fasting or starvation.

http://www.leangains.com/search?q=hunger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva type mat spiser du? Hvordan er macroene? Jeg føler meg mer mett og tilfredsstilt etter jeg sluttet og spise noe halvfabrikat, kornprodukter og sukker. Spiser også etter Leangains (med et snev av biorytme, siden kona er klient hos Børge:)

Jeg vil helst ikke legge så mye tanker, energi og tid til og regne ut macroene til hvert eneste måltid..

Jeg føler ikke det er nødvendig da jeg ikke skal konkurrere..

Jeg bor aleine for første gang så maten blir veldig enkel..

men jeg prøver å spise sunt:

spiser tunfisk med (vanilje)ris

lavkarbobrød (mye proteiner) med 50% fiske burgere+ egg

(ellers spiser jeg lite brød)

går mye i kyllingfilet med WOK grønsaker

mye kjøtt med frossen grønnsaker (kokte)

proteinpannekaker i ny og ne

havregrynsgrøt med melk og proteinpulver (kanskje med banan/peanøttsmør/sukrin gold)

eggerøre

kyllingpølse med egg blir det noen ganger.

spiser ikke fjordland og slike ferdigretter

men hender jeg spiser pytt i panne ferdigrett eller pasta carbonara (sjeldent)

spiser lite pasta, poteter og fersk salat(lettere å koke frossene grønnsaker)

proteinshake.. men ikke så ofte, burde kanskje bli flinkere med det?

prøver å spise proteinrikt men karbo og fett gidder jeg ikke se så mye på for å være ærlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er vel en av de som ikke er enige med Berkhan :cat:

Men siden du vil anbefale et annet spisemønster.. hva anbefaler du? det må være lett og følge, å man skal ikke kunne trenge å bruke 1 time på å veie all maten og regne seg til hvor mye macro og kalorier du får i deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at jeg spiser PF er fordi jeg slipper å bruke mye tid på mat

jeg slipper å stå opp ekstra tidlig for å lage og spise frokost

jeg slipper å stelle istand lunsj kvelden før eller på morgenen

Deilig og kunne gå rundt med full fokus gjennom dagen

Deilig og ikke bli grinete/kvalm/vondt i magen, fordi det er 4 timer siden sist jeg fikk i meg mat.

Det er også en enkel måte å være sikker på at jeg ikke spiser for mye.

PF er det beste som noen gang har hendt meg og jeg tviler sterkt på at jeg kommer til å slutte med dette med det første..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...