Gå til innhold

Vil denne treningen gi resultater snart?


AnneKarin

Anbefalte innlegg

Jaja, det er meg igjen! :whistle:

Har mast litt her tidligere, mest om kosthold.

Men når det gjelder treningen så lurer jeg fælt! o_O

Jeg trener gjerne kettlebells på mandag,

tirsdags morgen er det spinning og styrke,

onsdags morgen også spinning og styrke,

så yoga eller 45min spinning på torsdag,

fredag; enten spinning eller slynge

og hvile på lørdag som regel,

søndag også egentlig- men var på 45min spinning i dag og det var morro :)

Jeg føler jeg går litt hardt ut i begynnelsen av uka, mandag, tirsdag og onsdag- men da er det så greie timer som jeg liker :p så er det litt mer sånn som jeg føler for resten av uka på en måte, kjenner det litt an på kroppen :)

(Men målet er å få trent 5-6ganger ca.)

MEN, er dette rette veien for å gå ned i vekt?

Treningen har økt gradvis, og jeg føler meg i mitt livs form. Føler ikke at jeg kjører kroppen min for hardt, enda, og har i bakhodet at jeg lett kan ta en gåtur i stedet for treningssenteret en dag, slik at jeg ikke blir lei

Kostholdet blir ganske greit fulgt opp ettersom jeg har Lifesum appen, passer på å fylle opp det som jeg skal, ligger på 1700kcal til dagen- så når jeg har trent så fyller jeg på slik som appen vil at jeg skal gjøre :p

162cm høy, såvidt nede 79.4kg.

NÅR vil jeg se resultater tenker dere?

Det er vel rett vei?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

En app skal ikke kunne fortelle deg sånt, fin til å holde oversikt - men thats it

Du spiser for lite og trener for mye. Kroppen tilpasser seg mye aktivitet og lite energi inn ved å kvitte seg med kroppsmasse som krever mer energi enn du tar inn, slik at kroppen klarer å vedlikeholde vekten. Mao vil du gå ned i vekt, og miste muskelmasse

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men de dagene jeg trener legger jeg det inn i denne appen, og da forteller appen meg at jeg må spise tilsvarende- så de dagene jeg trener spiser jeg mye mer. (rundt 2000kcal +++)

Det jeg forbrenner på trening, fyller jeg på. Spiser godt med proteiner også :)

Er ikke dette rett?

Jeg vil ikke ødelegge kroppen, og føler jeg har fått mye hjelp i appen fordi jeg var som mange andre i den tro at skal du slanke deg, må du spise sunt, lite og trene mye.

Nå har jeg kuttet ut det å spise lite, men trener og spiser sunt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er det den appen min sier også, med 1700kcal i løpet av dagen skal jeg gå ned 0,5 i uka, men ser det liksom ikke helt.

Men, får la tida komme til hjelp:rolleyes:

Hvordan har fremgangen vært de siste ukene?

1. Styrkemessig?

2. Kroppsmessig?

3. Kostholdsmessig - har du noe sug, stor matlyst, tanker om mat?

4. Hvordan føler du deg energimessig?

5. Hvordan føler du treningsmengden din selv er?

6. Føler du at du må trene x antall dager?

7. Føler du deg "restriktert" til gitte matvarer og reagerer negativt om du ikke har maten du ønsker tilgjengelig?

8. Har du tidligere hatt erfaringer med vektnedgang?

9. Har du tidligere erfart et restriktert forhold til mat?

10. Er trening gøy?

Mye trening

Lite mat

Du vil helt klart gå ned i vekt av å holde på sånn, så stopper det

En app skal ikke kunne fortelle deg sånt, fin til å holde oversikt - men thats it

Du spiser for lite og trener for mye. Kroppen tilpasser seg mye aktivitet og lite energi inn ved å kvitte seg med kroppsmasse som krever mer energi enn du tar inn, slik at kroppen klarer å vedlikeholde vekten. Mao vil du gå ned i vekt, og miste muskelmasse

Som alltid gir du altfor bastante og simple svar. Kan du utdype utsagnene dine? Hvert innlegg jeg leser fra din side er alltid bastant og gir et enkelt svar på kompliserte spørsmål noe som bare gir meg dunning-kruger assosiasjoner.

1. Hva om denne personen de andre 22.5 timene om dagen sitter helt stille?

- Kontorjobb / lav aktivitetsjobb

- Tilbringer generelt lite tid i aktivitet foruten noe trening

2. Ja, personen trener mye. Det er ikke nødvendigvis av betydning. Intensitet, varighet og generelt velvære ila dagen må tas til etteretning.

Med en standard BMR på ca 1520 og "forventet" aktivitet på ganske lavt nivå om vi sier en jevnt over lav aktivitet:

Daglig behov ca 2280-2400 kcal (forutsatt lav aktivitet utenom trening).

1 kg fettmasse kan levere opp mot 60 kcal - 20 kg fett kan levere fint et underskudd over 1000 kcal. Det er ingenting som tilsier at det "vil stoppe opp" (per dags dato, men dette har veldig mange variabler som må bli tatt hensyn til). Det kan skjære seg gitt at hun senker lavere og øker aktivitetsnivået mer eller ikke hører på kroppen, men uttalelsene du kommer med er direkte feil.

Et simpelt svar på et komplisert spørsmål med uendelig variabler fungerer ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk! Her var det mye å hente :)

1. Styrkemessig? Myyyye sterkere! :D

2. Kroppsmessig? Litt strammere :p

3. Kostholdsmessig - har du noe sug, stor matlyst, tanker om mat? Ikke mye sug nei, i ny og ned, men sjeldent :D

4. Hvordan føler du deg energimessig? SUPERmasse energi! KAn ikke vente til å komme på trening og gi alt noen ganger! :D

5. Hvordan føler du treningsmengden din selv er? Jeg synes det er bra mengde, for jeg varierer litt, men frykter kanskje jeg ikke er flink nok til å tenke restitusjon... En til to dager i uka er kanskje lite, men varierer jo som sagt treningen veldig! :)

6. Føler du at du må trene x antall dager? Setter meg mål FØR uka begynner eneste, men kjenner an på formen, er jeg litt sliten så tar jeg en tur eller kun en spinningsøkt ... Eller slik som nå, er syk- to dager uten trening så langt :) Men setter meg som sagt noen mål før uka :)

7. Føler du deg "restriktert" til gitte matvarer og reagerer negativt om du ikke har maten du ønsker tilgjengelig? Nei, faktisk ikke. Kan fint ta en brødskive selv om det i starten var fy :) Nå som jeg trener mer har jeg et mer avslappa forhold til maten egentlig... Nå uten trening prøver jeg å holde kaloriinntaket nede- da blir jeg mere obs.

8. Har du tidligere hatt erfaringer med vektnedgang? Nei, var på et sånn Easylife-kurs en gang i tida, men shake og supper var ikke noe for meg, ble dårlig. Eneste jeg lærte var å trene! Jeg ble automatisk medlem på treningssenteret da jeg var på kurset, så det åpnet øynene mine litt! Ikke farlig å gå på gruppetimer og spinning :)

9. Har du tidligere erfart et restriktert forhold til mat? Ja, det må jeg nok innrømme at jeg har hatt litt dårlig erfaring med "slanking" før som ikke har fungert, men det er mange år siden nå.

10. Er trening gøy? Kjempegøy!! :D Gleder meg (som regel) til hver gang! :D Hender jeg er litt trøtt og slik, men jeg kommer ut med SÅ mye energi og er så fornøyd fordi jeg faktisk gikk :D

Insensiteten på treningene varierer jo veldig, men svetten siler som regel hver gang. Selv om det ikke alltid er en pekepinn på om en gjør det bra eller ikke :p

Sitter veldig mye i ro ellers, SOM regel.

Har kontorjobb - men er i permisjon. Så det blir jo lek, kos, herjing, bytte og stell og kanskje en trilletur. Men vil abselutt ikke si at jeg lever et aktivt liv sånn akkurat nå. Mye vind og dårlig vær gir lite trilleturer også.. Var mer i sommer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. :)

2. Har du faste målinger og eventuelt bilder for evaluering (for din egen del, trenger ikke å deles). Hvor lenge har du vært i underskuddsfase?

3. Det er positivt. :)

4. Det er veldig positivt :)

5. Klarer du å prestere som du ønsker med den treningsmengden du har per dags dato?

6. Føler du deg ofte "syk" / er du ofte syk?

7. Fint, men en brødskive i ny og ne kan bety både at du "begrenser" det til en brødskive eller at du tillater div matvarer. Har du matvarer du ikke spiser av div grunner? I såfall hvorfor og hva?

8. Fint! Ingenting farlig med spinning og gruppetimer. Det må sees i lys av mål og treningsglede.

9. Det er fint :)

10. Good! Om du "ikke" dro på trening hadde du fått dårlig samvittighet da? Hadde du valgt å spise annerledes? Hadde du trent ekstra hardt neste økt? Eller gått en ekstra tur i stedet?

Kommentar:

Som tenkt så har du lavt aktivitetsnivå, men vanskelig å si "resultatmessig" at du ligger riktig om du ikke er konsis med målinger. F.eks centimetermåling hver 2 uke og formbilder hver 6 uke f.eks. Det blir mye synsing uten faktisk tall, men svarene dine lover bra på treningsglede og energi!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. :)

2. Har du faste målinger og eventuelt bilder for evaluering (for din egen del, trenger ikke å deles). Hvor lenge har du vært i underskuddsfase? Har tatt ett bilde av tidligere, tar mål rundt midjen med en snor (har ikke måleband) Har holdt på siden oktober, gått ned 5kg, gikk opp igjen i jula (valgte å kose meg og ikke tenke på slanking i sin form- men heller litt moderasjon, trente også i romjula så jeg følte jula ikke kunne vært bedre :D )

Så har ikke holdt på så lenge nå etter jul, men vekta viser litt fremgang da... Men seint.

3. Det er positivt. :)

4. Det er veldig positivt :)

5. Klarer du å prestere som du ønsker med den treningsmengden du har per dags dato? Ja, det syns jeg! :) Sist fredag var litt tøff eneste, da var jeg meget sliten og lei etter en litt tøff uke. Men fri lørdag, og søndag var jeg på 45min spinning igjen og var i topp form igjen :D

6. Føler du deg ofte "syk" / er du ofte syk? Nesten aldri! :D Og når jeg er det varer det svært kort, så regner med hva enn jeg har nå går fort over. Er visst slik at en fort blir smittet av de små .. Men svært svært sjeldent syk :) Som regel alltid i form, sjelden skader også! Føler meg i mitt livs form sånnsett.

7. Fint, men en brødskive i ny og ne kan bety både at du "begrenser" det til en brødskive eller at du tillater div matvarer. Har du matvarer du ikke spiser av div grunner? I såfall hvorfor og hva? Prøver å ikke spise "ferdig"pakker med saus, gryteretter (men det skjer det også altså!) og slike ting. Men kommer ikke på noe eksakt akkurat nå, men VET med meg selv at jeg sier "neitakk" til enkelte ting fordi det ikke er sunt.

Godteri selvsagt, det er fy fy! Har litt mørk sjokolade jeg koser meg med en rute og to når jeg får suget, og det uten dårlig samvittighet- for det er sjeldent :)

All ferdigmat er litt fy fy, men skjer det, så begrenser jeg meg. (f.eks da jeg og gubben var på resturant aka date)) :p

Åsså drikker jeg nesten KUN vann! Der er jeg kanskje litt nazi, gidder ikke drikke kalorier, så kaffe, kakao, juice og sånne ting er kun til kos. Melk drikker jeg også litt lite av- da ekstra lett. Aner ikke om den er bedre eller dårligere, men har drukke den siden jeg ble gravid da :)

8. Fint! Ingenting farlig med spinning og gruppetimer. Det må sees i lys av mål og treningsglede.

9. Det er fint :)

10. Good! Om du "ikke" dro på trening hadde du fått dårlig samvittighet da? Hadde du valgt å spise annerledes? Hadde du trent ekstra hardt neste økt? Eller gått en ekstra tur i stedet? Hvis jeg ikke trener spiser jeg anderledes for å gå i underskudd- så når jeg ikke forbruker mere så spiser jeg mindre- men orker ikke gå sulten- så blir mye grønnsaker og salat for det kan jeg spise MYE av og det metter :D Det fant jeg fort ut av :p hehe....

Jeg prøver å få gått en tur eller slik de dagene jeg ikke er på trening, i dag har vi gått en tur en hau med mødre og barnevogn. Men ikke alltid det skjer heller, men da prøver jeg å få gjort masse husarbeid og bli litt sliten.

Men hopper og spretter mye hjemme da, for er ikke før kvelden jeg sitter i sofaen og slapper av- selv om jeg ikke helt kan sette fingeren på alt jeg gjør i løpet av en dag :p

Kommentar:

Som tenkt så har du lavt aktivitetsnivå, men vanskelig å si "resultatmessig" at du ligger riktig om du ikke er konsis med målinger. F.eks centimetermåling hver 2 uke og formbilder hver 6 uke f.eks. Det blir mye synsing uten faktisk tall, men svarene dine lover bra på treningsglede og energi!

Tusen takk for svar! :D

Prøver å overtale meg selv om at ting tar tid, jeg har skrevet MASSE om dette i bloggen min, men alikevel så mister jeg i ny og ned troa litt når jeg hopper på vekta- og jeg prøver å ikke hoppe på den. For innbiller meg jo at med all treningen så vil jo NOE possetivt skje...

Men måtte bare høre her, om jeg kanskje gjorde noe helt feil- og at jeg rett og slett ikke ville gå ned i vekt/ få resultater omtrent eller slik. Er jo svært redd for å spise for lite/ for mye også! Så den appen, ALLE mobber meg fordi jeg bruker den, men den gir meg et lite innblikk i hva jeg får i meg. Den vil jo aldri gi 100% korrekte verdier, men sånn ca. Og jeg hadde nok kjørt kroppen min i grøfta uten..

Men da skal jeg fortsette å trene slik som jeg føler for, spise noenlunde likt og ikke minst skaffe meg et målebånd! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(øhm- så nesten ut som om jeg mente å si jeg hadde gått opp 5kg i jula, men neida :p ikke SÅ mye da)

Tidligere 84

28.okt Uke 44: 82,6

03.nov Uke 45: 81,1

11.nov Uke 46: 80

18.nov Uke 47: 79,6

23.nov Uke 48: 79,2

03.des Uke 49: 79,2

01.jan Uke 1: 81,4

13.jan Uke 2: 80

16.jan Uke 3: 79,6

25.jan Uke 4: 79,4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar! :D

Prøver å overtale meg selv om at ting tar tid, jeg har skrevet MASSE om dette i bloggen min, men alikevel så mister jeg i ny og ned troa litt når jeg hopper på vekta- og jeg prøver å ikke hoppe på den. For innbiller meg jo at med all treningen så vil jo NOE possetivt skje...

Men måtte bare høre her, om jeg kanskje gjorde noe helt feil- og at jeg rett og slett ikke ville gå ned i vekt/ få resultater omtrent eller slik. Er jo svært redd for å spise for lite/ for mye også! Så den appen, ALLE mobber meg fordi jeg bruker den, men den gir meg et lite innblikk i hva jeg får i meg. Den vil jo aldri gi 100% korrekte verdier, men sånn ca. Og jeg hadde nok kjørt kroppen min i grøfta uten..

Men da skal jeg fortsette å trene slik som jeg føler for, spise noenlunde likt og ikke minst skaffe meg et målebånd! :D

Ser jevnt over mer enn fint nok ut, med en fin tilnærming, men vær obs med at "mer" ikke alltid er bedre. Jeg ville fulgt nøye med og om du merker energien hopper ned hadde jeg, som du har gjort, tatt fri den dagen. Videre hadde jeg gradvis justert ned mengden trening i takt med hvordan du går ned i vekt og lagt noe mer fokus på styrke kontra kondisjon.

Heller langsiktig nedgang, enn kjapt og gale. Det handler om en endring for livet ikke for sommeren 2014 :-)

Noe mer enn det blir vanskelig å si uten å følge opp mer nøye over lengre tid. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(øhm- så nesten ut som om jeg mente å si jeg hadde gått opp 5kg i jula, men neida :p ikke SÅ mye da)

Tidligere 84

28.okt Uke 44: 82,6

03.nov Uke 45: 81,1

11.nov Uke 46: 80

18.nov Uke 47: 79,6

23.nov Uke 48: 79,2

03.des Uke 49: 79,2

01.jan Uke 1: 81,4

13.jan Uke 2: 80

16.jan Uke 3: 79,6

25.jan Uke 4: 79,4

Klar synkende trend her. Fortsett med det! Når det stopper opp / går saktere ikke øk treningsmengden! Da vil du brenne deg. Kutt ca 50 kcal per dag - totalt 350 kcal i uken. Det bør være nok, gitt lik aktivitet, men det blir et vanskelig spørsmål å besvare med flere ting å tenke på!

Husk også at tante rød kan gi "falsk" vektoppgang.

Så lenge det går slik som du viser ovenfor er du på riktig vei, men det er også "OK" at det stopper i 2-3 uker uten at det betyr at du gjør noe feil eller ikke går ned i vekt. Uten å gå for dypt er det et komplisert samspill.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Åja! Den (tante rød) har jeg ikke tenkt noe på nei!! Hmm... For de gangene jeg veier meg litt ofte- så ser jeg myyye opp og ned og rare ting på vekta altså. Er ikke overrasket lengre. Og må ofte dobbeltsjekke talla fordi vekta gjerne sier litt mye rart- Vi burde hatt en ny en da :rolleyes:

Da skal jeg også høre godt etter på kroppen :) Det skal jo gå seint ja, jeg er veldig for den, men alikevel kjenner jeg at tålmodigheten min ikke alltid er på topp dog. :roflmao:

Er jo en livsstilsendring, så vekta som endrer seg (skal) er jo egentlig bare et possetivt resultat av dette, selv om det var utgangspunktet til å begynne med.

Så det er jo ikke noe resultater jeg ventet å se sommeren 2014- men jeg blir som sagt fort utålmodig og redd for at jeg gjorde noe helt feil...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som alltid gir du altfor bastante og simple svar. Kan du utdype utsagnene dine? Hvert innlegg jeg leser fra din side er alltid bastant og gir et enkelt svar på kompliserte spørsmål noe som bare gir meg dunning-kruger assosiasjoner.

1. Hva om denne personen de andre 22.5 timene om dagen sitter helt stille?

- Kontorjobb / lav aktivitetsjobb

- Tilbringer generelt lite tid i aktivitet foruten noe trening

2. Ja, personen trener mye. Det er ikke nødvendigvis av betydning. Intensitet, varighet og generelt velvære ila dagen må tas til etteretning.

Med en standard BMR på ca 1520 og "forventet" aktivitet på ganske lavt nivå om vi sier en jevnt over lav aktivitet:

Daglig behov ca 2280-2400 kcal (forutsatt lav aktivitet utenom trening).

1 kg fettmasse kan levere opp mot 60 kcal - 20 kg fett kan levere fint et underskudd over 1000 kcal. Det er ingenting som tilsier at det "vil stoppe opp" (per dags dato, men dette har veldig mange variabler som må bli tatt hensyn til). Det kan skjære seg gitt at hun senker lavere og øker aktivitetsnivået mer eller ikke hører på kroppen, men uttalelsene du kommer med er direkte feil.

Et simpelt svar på et komplisert spørsmål med uendelig variabler fungerer ikke.

Uten mening å kuppe tråden for trådstarter, som du forøvrig har gitt gode svar til - så synes jeg det er litt urettferdig med måten du svarer meg på.

For det første er det eneste som er bastant her, ditt utsagn om at jeg "alltid" gir korte og simple svar. Slik jeg leser første posten står det veldig lite informasjon annet enn høyde, alder, vekt, aktivitetsnivå og treningsmengde. Som du også ser svarte jeg noe mer utfyllende senere - uten å gå inn for å forsvare meg selv, det er ikke det som er meningen.

Hadde TS skrevet mer informasjon, så ville et annet svar vært aktuelt - men dette er jo et nettforum der hvem som helst kan både skrive og svare, uten noen som helst videre kompetanse.

Mao - det beste ville vel vært om jeg unnlot å svare i det hele tatt :thumbsup:

Det samme gjelder forøvrig i den andre tråden

Du og FastForm kommer jo greit unna ved å virke profesjonell i svarene, rakke ned på meg og får meg til å se dårlig ut,men er det så profesjonelt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten mening å kuppe tråden for trådstarter, som du forøvrig har gitt gode svar til - så synes jeg det er litt urettferdig med måten du svarer meg på.

For det første er det eneste som er bastant her, ditt utsagn om at jeg "alltid" gir korte og simple svar. Slik jeg leser første posten står det veldig lite informasjon annet enn høyde, alder, vekt, aktivitetsnivå og treningsmengde. Som du også ser svarte jeg noe mer utfyllende senere - uten å gå inn for å forsvare meg selv, det er ikke det som er meningen.

Hadde TS skrevet mer informasjon, så ville et annet svar vært aktuelt - men dette er jo et nettforum der hvem som helst kan både skrive og svare, uten noen som helst videre kompetanse.

Mao - det beste ville vel vært om jeg unnlot å svare i det hele tatt (y)

Det samme gjelder forøvrig i den andre tråden

Du og FastForm kommer jo greit unna ved å virke profesjonell i svarene, rakke ned på meg og får meg til å se dårlig ut,men er det så profesjonelt?

Har ikke noe med fast form å gjøre. Ingen av svarene på fitnessbloggen har noe med fast form å gjøre. Det er meg privat på alle punkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjører noe det samme.. men jeg trener opp til 7x per uke, går turer osv (trener ikke spinning, men endel på ellipsemaskin og MASSE styrke.. ) I starten så raste kiloene av.. lå mellom 1000-1500 kcal under.. skulle ha litt over 3000 og lå på ca 1500-2000 .. begynte på alt dette i september.

Det jeg la merke til (brukte også lifesum da) var at jeg kunne være samme vekt i lenger periode (1-2uker) for å så våkne en morgen og var 2kg lettere.. litt spesielt.

Fra september til nå ned 15 kg men nå er det mer stabilt.. nå vokser jeg og har gått ned 5 buksestørrelser siden starten. Stadig mer hull i beltene, men går ikke mye ned ,så nå er det mer musklene som kommer.. bygd mye muskler siden starten og ser helt annerledes ut.. muskelvekten som kommer bidrar nok endel for min del til at vektnedgangen stagnerer for jeg har ikke skeia ut noe som helst siden jeg begynte.

Spiser mye proteiner (3 shakes per dag) men bruker ikke lifesum lenger for nå har jeg vent meg til kostholdet og vet hva jeg skal ha i meg.

Nå vet jeg ikke hvor lenge du har holdt på men største endringene både med mer muskler og lavere vekt kom omtrent etter 1 mnd og utover.

./Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har holdt på mer eller mindre siden slutten av oktober.

Men det har vært jul i mellom der, en fest, en jobbtur og litt søtt i ny og ned. Men mer eller mindre holdt meg hele veien.

Du har virkelig gått ned da! :D

Jeg må si jeg synes det går seint altså, men så lenge jeg trener og ligger på 1750kcal til dagen så må det jo skje noe... Det går jo nedover, men akk så seint :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...