Gå til innhold

Høyt kolesterol!


May-Linn Vorland

Anbefalte innlegg

Går det an og få høyt kolesterol i sener?

Altså at det mettede fettet lagrer seg i senene, høres kanskje litt dumt ut men jeg lurer....?(n)

Så lurer jeg på en ting til:

<< Hvordan får man det vekk, hvor langt tid i så tilfelle eller går det an og få det helt vekk? >>

Verker man i senene ved forhøyet kolesterolverdier?

Jeg har fått påvist høyt kolesterol:

Tryglyseride: 47 mg / dl.

HDL: 117 mg / dl.

LDL: 102 mg / dl.

Er dette veldig høyt eller er dette bare lett forhøyet kolesterol? :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fysisk umulig å få høyt kolesterol i senene (edit; som direkte følge av lagring av mettet fett). Kolesterol finnes i blodet og kommer enten fra matvarer eller er dannet i leveren. Hvorfor er det målt i mg/dl og ikke mmol/l? I følge mine antakeligvis gale beregninger har du totalkolesterol på 5,6 mmol/l, noe som er innenfor (6.1 som referanseverdi). HDL er 3 og dermed lett forhøyet (2.7 er grenseverdien). HDL kan med fordel senkes til fordel for økning av LDL. Matvarer som er "godt" for kolesterolet er fiberrike matvarer som grønnsaker og frukt, grove kornvarer (spesielt havregryn) og godt med væske. Inntaket umettet og flerumettet fett (nøtter, olivenolje, avokado) bør velges fremfor mettet fett (spesielt fra rødt kjøtt, mettet fett fra meieriprodukter har vist seg å være mindre potent). Det er uansett ikke særlig forhøyet, men det er likevel alltid positivt å gjøre kostholdsintervensjoner om man er i en risikosone :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fysisk umulig å få høyt kolesterol i senene.

Kolesterolavleringer i sener er et hyppig funn ved høye kolesterolverdier. Må bare nevnes når man kommer med så bastante påstander, selv om det neppe er tilfelle her. Det er derimot mer sannsynlig at hun tar statiner som kan forårsake muskeverk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kolesterolavleringer i sener er et hyppig funn ved høye kolesterolverdier. Må bare nevnes når man kommer med så bastante påstander, selv om det neppe er tilfelle her. Det er derimot mer sannsynlig at hun tar statiner som kan forårsake muskeverk.

Enig i at det kanskje var bastant, det er riktignok fysisk mulig, men det er langt utenfor denne konteksten. Mettet fett lagrer seg ikke automatisk som kolesterol i senene, og jeg så ingen grunn til å greie ut om mekanisme bak eventuelle kolesterolavleiringer, da det virket som om hun spurte etter om mettet fett lagret seg i senene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fysisk umulig å få høyt kolesterol i senene. Kolesterol finnes i blodet og kommer enten fra matvarer eller er dannet i leveren. Hvorfor er det målt i mg/dl og ikke mmol/l? I følge mine antakeligvis gale beregninger har du totalkolesterol på 5,6, noe som er innenfor. HDL er 3 og dermed lett forhøyet (2.7 er grenseverdien).

Ok, før jeg gikk og testet meg hadde jeg høyere en dette ( tror jeg da ) siden da hadde jeg hevelser i beina og over håndleddet og trykk i brystet noe som har gått vekk etter at jeg begynne og sette havre og mer fiber i kosten :)

Jeg testet meg i utland derfor har de andre måleapparater der, jeg fatet i 9 timer før jeg tok blodprøven ;)

Jeg er ikke overvektig eller spiser usunt mat, trener regelmessig kondisjonstrening er 171 cm høy er 56 - 57 kg.

Ps! Har slitt med en anoreksi bulimi i noen år og psykisk stress påkjenninger for noen mnd siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Aha! Har ikke opplevd annet enn mmol/l her til lands de siste årene, skjønner du :) Du ligger helt i grenseland, så det kan også skyldes måltider du har spist dagen før eller liknende. Om du er i tvil kan du alltids ta en oppfølgingsprøve hos fastlegen din om et halvt års tid. Hevelsene høres mer ut som ødemer med tanke på plasseringen. Har du fått sjekket kreatinin, estimert GFR, urinstoff, urinsyre eller annet på nyrefunksjon? Sjekket blodtrykk?

Statiner er legemidler som senker produksjonen av kolesterol.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aha! Har ikke opplevd annet enn mmol/l her til lands de siste årene, skjønner du :) Du ligger helt i grenseland, så det kan også skyldes måltider du har spist dagen før eller liknende. Om du er i tvil kan du alltids ta en oppfølgingsprøve hos fastlegen din om et halvt års tid. Hevelsene høres mer ut som ødemer med tanke på plasseringen. Har du fått sjekket kreatinin, estimert GFR eller annet på nyrefunksjon? Blodtrykk?

Statiner er legemidler som senker produksjonen av kolesterol.

Ja skal til legen nå om noen dager, kanskje jeg skal ta det opp, da skal jeg måle kolesterol verdiene igjen, blodsukkeret, og nyrefusjonen tenker jeg ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Indiska ; Er også verdt å nevne at det er ønskelig å ha under <5 mmol/l, da verdier over dette øker risikoen for HKS. Tror også du skivebommer HDL og LDL. :)

Trådstarter: Man er litt usikker på hvilken markør som kan predikere eventuelle risikoer for HKS best men man bruker blant annet total-/HDL-kolesterol-ratio (<5). Dette må sees i sammenheng med andre markører, livstil etc. Som andre har påpekt kan man akkumulere kolesterol i blant annet sener; dette kalles http://snl.no/xantom. Ved dette så mistenker man ofte FHS (familiær hyperkolesteromi), dette kan bli påvist via en gentest(blodprøve.) Har du pratet med din fastlege angående dette? Da kartlegging av sykdomshistorikk i førstegradslekninger kan være ønskelig. Har noen i din nærmeste familie (først og fremst) en historikk av hyperkolesteromi, hjertekar-problemer eller lignende?

Uansett er noe dette du bør snakke med din fastlege om og eventuelt få videre utredning for dette. Å rådføre seg på internett anbefales på et generelt grunnlag ikke når det kommer til klinisk behandling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Indiska ; Er også verdt å nevne at det er ønskelig å ha under <5 mmol/l, da verdier over dette øker risikoen for HKS. Tror også du skivebommer HDL og LDL. :)

Trådstarter: Man er litt usikker på hvilken markør som kan predikere eventuelle risikoer for HKS best men man bruker blant annet total-/HDL-kolesterol-ratio (<5). Dette må sees i sammenheng med andre markører, livstil etc. Som andre har påpekt kan man akkumulere kolesterol i blant annet sener; dette kalles http://snl.no/xantom. Ved dette så mistenker man ofte FHS (familiær hyperkolesteromi), dette kan bli påvist via en gentest(blodprøve.) Har du pratet med din fastlege angående dette? Da kartlegging av sykdomshistorikk i førstegradslekninger kan være ønskelig. Har noen i din nærmeste familie (først og fremst) en historikk av hyperkolesteromi, hjertekar-problemer eller lignende?

Uansett er noe dette du bør snakke med din fastlege om og eventuelt få videre utredning for dette. Å rådføre seg på internett anbefales på et generelt grunnlag ikke når det kommer til klinisk behandling.

Ja begge sider faktisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis du blir satt på statiner, så husk at det finnes flere "typer" (les medisiner m statiner i). Noen med "interessante" bivirkninger...Den første jeg ble satt på førte til sterk stølhet og tildels kramper i de størse muskelgruppene. Morsomt for omgivelsene, da jeg gikk som en trane... En kollega av meg påstår også at de i USA blir kallt for "brainkillers", da de visstnok kan ha dårlig effekt på korttidshukommelsen, tror jeg det var ..husker ikke helt..;) (Dr google er ikke helt å stole på, men hvs du googler statiner så vil du se at det har vært en viss debatt i det medisinske miljøet også i Norge..) Men, i følge fastlegen min(en av de virkelig gode..), er statiner det eneste som hjelper( i mitt tilfele genetisk disponert) ...Damned if you do and damned if you don´t...Så det gjelder å være tålmodig å finne de med effekt uten bivirking..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 uker senere...
Indiska ; Er også verdt å nevne at det er ønskelig å ha under <5 mmol/l, da verdier over dette øker risikoen for HKS. Tror også du skivebommer HDL og LDL. :)

Trådstarter: Man er litt usikker på hvilken markør som kan predikere eventuelle risikoer for HKS best men man bruker blant annet total-/HDL-kolesterol-ratio (<5). Dette må sees i sammenheng med andre markører, livstil etc. Som andre har påpekt kan man akkumulere kolesterol i blant annet sener; dette kalles http://snl.no/xantom. Ved dette så mistenker man ofte FHS (familiær hyperkolesteromi), dette kan bli påvist via en gentest(blodprøve.) Har du pratet med din fastlege angående dette? Da kartlegging av sykdomshistorikk i førstegradslekninger kan være ønskelig. Har noen i din nærmeste familie (først og fremst) en historikk av hyperkolesteromi, hjertekar-problemer eller lignende?

Uansett er noe dette du bør snakke med din fastlege om og eventuelt få videre utredning for dette. Å rådføre seg på internett anbefales på et generelt grunnlag ikke når det kommer til klinisk behandling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kunne kanskje vært en fordel om Media kunne gitt en bra beskrivelse av hva VDL, LDL, HDL osv faktisk er, og dempe skrekken for det. Uten kolesterol går kroppen rakt åt helv... . Det samme gjelder jo skrekken for rødt kjøtt, mettet fett osv. Menneskeheten hadde neppe eksistert som den arten den er i dag, uten det røde kjøttet. Vi jaktet ikke på fugl, vi jaktet på store gressetere, og døde ikke akkurat av det. Masseproduksjonen og den såkalte foredlingen av kjøtt - og andre råvarer - er nok noe genene våre misliker mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kunne kanskje vært en fordel om Media kunne gitt en bra beskrivelse av hva VDL, LDL, HDL osv faktisk er, og dempe skrekken for det. Uten kolesterol går kroppen rakt åt helv... . Det samme gjelder jo skrekken for rødt kjøtt, mettet fett osv. Menneskeheten hadde neppe eksistert som den arten den er i dag, uten det røde kjøttet. Vi jaktet ikke på fugl, vi jaktet på store gressetere, og døde ikke akkurat av det. Masseproduksjonen og den såkalte foredlingen av kjøtt - og andre råvarer - er nok noe genene våre misliker mer.

Bra sagt, ja det høres vedlig logisk ut altså! Jeg har forresten lest en del om blodtypedietten og steinalderkost o.s.v. veldig intressangt og lærerrikt! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fant denne i signaturen til Vegard L: http://www.friskogfunksjonell.no/punktum-for-blodtypedietten/

Jeg slenger meg gjerne på diskusjonen, da jeg er etter alt å dømme genetisk predisponert for åreforkalkning. Samtlige brødre på farssida har hatt hjerteproblemer (åreforkalkning, hjerteinfarkt). Faen faen faen. Vil ikke gå på statiner. Altfor glad i kjøtt og ost og melk. Helvetes gener da. Faen faen faen.

Mine verdier ble nylig målt (normalverdier i parantes)

HDL: 1,66 mmol/L (0,80 - 2,10)

LDL: 2,90 mmol/L (1,50 - 4,80)

Trigl: 0,76 mmol/L (0,45 - 2,60)

Total: 4,9

Så vidt jeg har skjønt så er ikke dette kjempehøye verdier, men de er ikke akkuart peachy heller. Og om man er genetisk predisponert så bedre føre var enn dau av hjerteinfarkt osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fant denne i signaturen til Vegard L: http://www.friskogfunksjonell.no/punktum-for-blodtypedietten/

Jeg slenger meg gjerne på diskusjonen, da jeg er etter alt å dømme genetisk predisponert for åreforkalkning. Samtlige brødre på farssida har hatt hjerteproblemer (åreforkalkning, hjerteinfarkt). Faen faen faen. Vil ikke gå på statiner. Altfor glad i kjøtt og ost og melk. Helvetes gener da. Faen faen faen.

Mine verdier ble nylig målt (normalverdier i parantes)

HDL: 1,66 mmol/L (0,80 - 2,10)

LDL: 2,90 mmol/L (1,50 - 4,80)

Trigl: 0,76 mmol/L (0,45 - 2,60)

Total: 4,9

Så vidt jeg har skjønt så er ikke dette kjempehøye verdier, men de er ikke akkuart peachy heller. Og om man er genetisk predisponert så bedre føre var enn dau av hjerteinfarkt osv.

Jeg er i samme båt som deg, og tok derfor mine forholdsregler og slo om til lavkarbo i 2009. Jeg leste meg opp i 3 år først, så jeg visste hva det var, både forlengs og baklengs. Triglyseridene stupte rett til bunns, HDL skjøt i været, mens LDL sto realtivt rolig (gikk noe ned etterhvert). Jeg gikk på streng diett i 18 mnd, men klarte likevel å hive i meg 500 gram grønnsaker om dagen, mens jeg ikke hadde noen restriksjoner på rødt kjøtt og mettet fett. Kroppen bare nøøøt det der. Nå er jeg på en middelvariant, og verdiene mine er fortsatt utmerket :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...