Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg synes Charlotte Perelli sitt sjokoladeprotein Fit&Smart er veldig godt. Koster 209 for 900g på Gymgrossisten:) Så helt rimelig på pris. Har aldri brukt det i havegrøt eller kaffe da - men lager veldig gode proteinpannekaker av det!

• 2 uker senere...

Dette med å tåle oppvarming det kommer helt an på typen proteinråvare samt temperatur og hvor lenge denne temperaturen holdes. Det er forskjeller her på soya og f.eks myseprotein.

Varmer man opp myse/whey til over 72grader i mer enn 20sekunder så skjer det noe og det er ikke positivt.

Dette kan man også selv teste ut, bare å koke opp shaken og se hva som skjer, sitter du da med en klebrig klissete masse så har det skjedd ting med proteinshaken, å ødelegge proteinfraksjonene i pulveret er noe man ikke ønsker

På meierinene så tas gjerne tempen opp til 72grader i under 20sekunder og så reduseres tempen raskt til 25-30grader for å beholde proteinfraksjonene inntakt.

Dette er fra bak i hodet så ikke ta det som en fasit, er årevis siden jeg leste meg opp på dette

Så kan man jo spørre seg, hvor varmt er det inni der der biffen når den er blodig kontra kremert

• 3 uker senere...
Dette med å tåle oppvarming det kommer helt an på typen proteinråvare samt temperatur og hvor lenge denne temperaturen holdes. Det er forskjeller her på soya og f.eks myseprotein.

Varmer man opp myse/whey til over 72grader i mer enn 20sekunder så skjer det noe og det er ikke positivt.

Dette kan man også selv teste ut, bare å koke opp shaken og se hva som skjer, sitter du da med en klebrig klissete masse så har det skjedd ting med proteinshaken, å ødelegge proteinfraksjonene i pulveret er noe man ikke ønsker

På meierinene så tas gjerne tempen opp til 72grader i under 20sekunder og så reduseres tempen raskt til 25-30grader for å beholde proteinfraksjonene inntakt.

Dette er fra bak i hodet så ikke ta det som en fasit, er årevis siden jeg leste meg opp på dette

Så kan man jo spørre seg, hvor varmt er det inni der der biffen når den er blodig kontra kremert

Så, man ødelegger proteinet når man steker/varmer kjøttet? :confused: Og dersom man lager feks. muffins med proteinpulveret, er det helt bortkasta å ha proteinpulver i muffinsen?

Annonse

Hei! Noen som kan anbefale et billig sjokoladeprotein for en fattig student? Liker å pulveret i varm havregrøt, kaffe o.l., så fint om det tåler litt varme :)

Chocolite-serien fra iHerb er det beste på smak synes jeg! Fudge Brownie er helt nyydelig i havregrøt :love: De andre er også supergode! Litt kjipt at de bare kommer i 418g-poser, men så koster de ikke mer enn 90-100kr heller

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...