Gå til innhold

Crossfit for og få resultat?


celiino

Anbefalte innlegg

Tanken på og begynna/prøve ut crossfit har vært hos meg en stund no. Men eg har aldri prøvd ut detta, med tanken på at eg e redd for å dumme meg ut eller er opptatt ka de andre tenke om meg.

Crossfit høres interessant og spennande ut, samtidig så eg vil komme i gang med trening, men er eigentleg usikker på om crossfit er da rette PT min sa at eg ikkje skulle prøve da pga da er for mye teknikk og at heller boksing, vanleg treningsstudio er bedre.. Men når ein ikkje har så mykje peiling på trening er ikkje da lett og ein veit ikkje om øvelsane blir utført på rett måte.

. Desverre kjenne eg ingen så driva da, men kanskje noen her inne så har det eller driva med da og så kan eventuell forteller litt ka resultat folk fekk etc. Er veldig nysgjerrig! : )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

De fleste har gratis prøvetimer, så det er bare å prøve det ut. Det er gøy, men det kan være litt stor skaderisiko viss man ikke passer på tek ikken. Så lenge du fokuserer på å gjøre ting med full kontroll og ikke stresser med tiden bør det går fint. Vanligvis begynner man med gruppetimer, for så å gjøre mer ren styrketrening ved siden av når man har trent i noen mnd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke vær redd for hva andre tenker om deg på crossfit, de har nok med seg selv og sin egen teknikk og trening. Personlig ville jeg kanskje begynt å løfte litt mer i treningsstudio på forkant så du får inn teknikken bedre dersom PTen din mener det. Men hvis du ønsker å prøve ut Crossfit og se mer av hva det går ut på har de vanligvis, som Zmurph sier, prøvetimer du kan være med på uten å binde deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tanken på og begynna/prøve ut crossfit har vært hos meg en stund no. Men eg har aldri prøvd ut detta, med tanken på at eg e redd for å dumme meg ut eller er opptatt ka de andre tenke om meg.

Crossfit høres interessant og spennande ut, samtidig så eg vil komme i gang med trening, men er eigentleg usikker på om crossfit er da rette PT min sa at eg ikkje skulle prøve da pga da er for mye teknikk og at heller boksing, vanleg treningsstudio er bedre.. Men når ein ikkje har så mykje peiling på trening er ikkje da lett og ein veit ikkje om øvelsane blir utført på rett måte.

. Desverre kjenne eg ingen så driva da, men kanskje noen her inne så har det eller driva med da og så kan eventuell forteller litt ka resultat folk fekk etc. Er veldig nysgjerrig! : )

Nei, for all del, ikke prøv Crossfit fordi du ikke har teknikken til det! Helst bør du vel holde deg unna all styrketrening, for man må jo ha teknikken inne før man begynner med treningen...

Men fra spøk til alvor:

Det er bare å melde seg på en prøvetime på en av boksene! Teknikken kommer etterhvert, og du får tett oppfølging av trenerene når du følger de oppførte timene. Det er ihvertfall en gøy treningsform, hvor du får trene med masse hyggelige mennesker :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tanken på og begynna/prøve ut crossfit har vært hos meg en stund no. Men eg har aldri prøvd ut detta, med tanken på at eg e redd for å dumme meg ut eller er opptatt ka de andre tenke om meg.

Crossfit høres interessant og spennande ut, samtidig så eg vil komme i gang med trening, men er eigentleg usikker på om crossfit er da rette PT min sa at eg ikkje skulle prøve da pga da er for mye teknikk og at heller boksing, vanleg treningsstudio er bedre.. Men når ein ikkje har så mykje peiling på trening er ikkje da lett og ein veit ikkje om øvelsane blir utført på rett måte.

. Desverre kjenne eg ingen så driva da, men kanskje noen her inne så har det eller driva med da og så kan eventuell forteller litt ka resultat folk fekk etc. Er veldig nysgjerrig! : )

Jeg har selv drevet med CrossFit i et år og min erfaring er at alle har nok med seg selv under en WOD og dermed ikke har ork til å vurdere om noen dummer seg ut eller ikke. CrossFit er gøy og du vil lære mye teknikk dersom trener(ene) har fokus på dette. Samtidig vil du sannsynligvis bli litt sterkere, få litt bedre kondis, arbeidskapasitet, fleksibilitet og eksplosivitet.

Du blir derimot ikke fort sterk av CrossFit. Folk som bare trener CrossFit er overlykkelig om de øker 5-10 kg på markløften på 1 år. Hvis målet er å bli sterk, så bør du trene et ordentlig styrkeprogram (før du eventuelt begynner med CrossFit). En annen fordel med det å trene styrke først er at du får lært inn teknikk i trygge former og får en sterk og robust kropp som er vant til trening. Det tror jeg vil minimerer skaderisikoen med CrossFit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kunne veldig lite teknikk og slikt før jeg begynte med crossfit for litt over 1 år siden, nå kan jeg mye mer og har gått over til å trene mer styrke og litt mindre crossfit :) Du trenger ikke trene deg opp med styrke før du begynner med crossfit, det gjør du underveis uansett. Med mindre man holder på slik som Zigma sier og øker minimalt. Jeg økte f.eks 80kg i markløft på under 1 år, man må bare tørre å ta i litt. Selv trener jeg på crossfit bergen hvor trenerne er flinke på teknikk og passer godt på nybegynnere, i tillegg er det mange andre som kan hjelpe om man er usikker på noe angående teknikk og slikt :)

Edit: som de andre sier, dra på en prøvetime å se om du liker det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kunne veldig lite teknikk og slikt før jeg begynte med crossfit for litt over 1 år siden, nå kan jeg mye mer og har gått over til å trene mer styrke og litt mindre crossfit :) Du trenger ikke trene deg opp med styrke før du begynner med crossfit, det gjør du underveis uansett. Med mindre man holder på slik som Zigma sier og øker minimalt. Jeg økte f.eks 80kg i markløft på under 1 år, man må bare tørre å ta i litt. Selv trener jeg på crossfit bergen hvor trenerne er flinke på teknikk og passer godt på nybegynnere, i tillegg er det mange andre som kan hjelpe om man er usikker på noe angående teknikk og slikt :)

Edit: som de andre sier, dra på en prøvetime å se om du liker det!

Wow 80 kg økning i markløft uten å trene styrke utenom WOD? Det har jeg vanskelig for å tro..

Min 1RM i markløft var på 100 kg da jeg begynte med Crossfit. Den økte ingenting etter flere måneder med WOD 3 ganger i uka. Da jeg gikk over til et rent styrkeprogram økte den til 160 kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greit, trente styrke utenom de 2-3 siste månedene før siste pers, men utenom det, kun wod ja. Økte fra 80kg til 160kg ;) det har sikkert ikke noe å si, men da alle andre økte tempoet å jobbet raskere, økte jeg vekta i stedet. Kan jo og sies at jeg wod'et 5-6 dager i uka til slutt :p

Først og fremst; Veldig bra økning og kjempebra løft! Tror allikevel du kunne sett langt etter den progresjonen om du kun wod'a!

Ikke alle kan trene 5-6 ganger i uka og veldig mange crossfittere trener kun wod og tror de blir sterkere av det. Det er det jeg snakket om i første posten min.. man kan bli litt sterkere, men det går veldig sakte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om jeg ikke husker feil så hjalp styrketreninga kun fra 140-145 ca. Må vell også sies at jeg har aldri slitt med beina i markløft, men med ryggen, og da var wod med alt for mye kb-swing det som hjalp.

Nei det er helt sant, tror det er et nybegynnerfenomen :p men for min del funket det å trene crossfit en stund først, før jeg begynte med styrketrening. Tror jeg hadde ødelagt meg selv om jeg skulle begynt med styrketrening alene før jeg lærte teknikken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om jeg ikke husker feil så hjalp styrketreninga kun fra 140-145 ca. Må vell også sies at jeg har aldri slitt med beina i markløft, men med ryggen, og da var wod med alt for mye kb-swing det som hjalp.

Nei det er helt sant, tror det er et nybegynnerfenomen :p men for min del funket det å trene crossfit en stund først, før jeg begynte med styrketrening. Tror jeg hadde ødelagt meg selv om jeg skulle begynt med styrketrening alene før jeg lærte teknikken.

Ok. Det er jo veldig bra da :). Jeg tror imidlertid du sannsynligvis har gode gener for styrke, for det er ingen i boksen der jeg trente som hadde i nærheten av samme progresjon. At du wod'er 5-6 ganger i uka er nok også avgjørende, for da er du innom nok muskelgrupper mange nok ganger til at styrketilpasning kan forekomme. Går en på wod 3 ganger i uka, så blir det gjerne for tilfeldig det som skjer, og det blir ikke styrketilpasning.

Wod kan jo være bare metcon og ingen styrke. Da skjer det ikke så mye. Noen ganger er riktignok wod'ene rene styrkeløft økter hvor en skal finne for eks. 1-3 RM, mens andre ganger tar en markløft/knebøy 150+ ganger og det gir ikke akkurat stimuli om å øke styrken.

Hele poenget mitt er at for folk som er relativt utrente og som har mulighet for å gå på wod 2-3 ganger i uka, så vil neppe de store styrkeøkningene forekomme (selvom en er relativt utrent). Om en wod'er 3 ganger i uka og har 2-3 styrkeøkter i tillegg, så er saken selvfølgelig en helt annen. Om en wod'er 5-6 ganger i uka, så vil en nok få større styrkeøkninger, men utrente mennesker skal slite med å wodde så ofte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det kommer til styrkeøkninger kan jeg si at jeg trente crossfit i flere år og økte lite i styrke. Marken var 175 kg da jeg begynte, og det samme 2 år senere. Selv om jeg trente mye mark. Etter ca. et år med styrketrening uten crossfit dro jeg 215 i mark. Økte litt i overkroppsøvelser, og 5 kg i bøy på de årene med crossfit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det kan godt være, men kun i beina! Går fra 160 i mark til å ikke klare pull-up uten strikk liksom :p Ja jeg tror og at det har mye å si om man wod'er kun 3 ganger i uka eller 5-6. Men som sagt, alle nybegynnere jeg har kjent som bare wod'er, ender opp på 5-6 i uka til slutt. Der jeg trener har de noen dager i uka hvor de først har en liten styrkeøkt, for så å ha metcon.

Ser den, . Jeg startet med 2-3 dager i uka, å skjønte ikke hvordan trenerne mente jeg skulle klare å trene man-ons, ha en dag pause, trene tors-fre, en dag til med pause, for så å starte på nytt. Men det tok ikke lang tid før kroppen min ble vant til treningen og jeg måtte passe på å ta pause. Igjen, kan godt hende jeg har gode gener for det, det gjelder neppe for alle å en hver :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting er å trene opp kapasitet til å trene 5-6 ganger i uka. Noe annet er å ha tid til å trene 5-6 ganger i uka ;). Jeg har en kone som også vil trene og med 2 små barn, så blir det som regel til at vi må trener annenhver dag. Da jeg kun kan trene 3 ganger i uka pga livets forpliktelser, så ønsker jeg å ha maks utbytte og resultater av treningen. Nå har jeg trent Starting Strength og er over på Texas Method som begge to er så krevende program at det optimale er å trene 3 ganger i uka. Dette er programmer som krever mye restitusjon og mat og som gir veldig gode styrkeresultater. Når styrken er kommet opp på et nivå jeg begynner å bli fornøyd med, så ser jeg ikke bort i fra at jeg går igang med CrossFit igjen for å få opp kondisen og få leke meg med olympiske løft igjen :).

Det er mange som har forskjellige forutsetninger og mål, så poenget mitt er at CrossFit er ikke det optimale for alle selvom det er mange som liker å tro det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tanken på og begynna/prøve ut crossfit har vært hos meg en stund no. Men eg har aldri prøvd ut detta, med tanken på at eg e redd for å dumme meg ut eller er opptatt ka de andre tenke om meg.

Crossfit høres interessant og spennande ut, samtidig så eg vil komme i gang med trening, men er eigentleg usikker på om crossfit er da rette PT min sa at eg ikkje skulle prøve da pga da er for mye teknikk og at heller boksing, vanleg treningsstudio er bedre.. Men når ein ikkje har så mykje peiling på trening er ikkje da lett og ein veit ikkje om øvelsane blir utført på rett måte.

. Desverre kjenne eg ingen så driva da, men kanskje noen her inne så har det eller driva med da og så kan eventuell forteller litt ka resultat folk fekk etc. Er veldig nysgjerrig! : )

Jeg kjenner meg igjen i mye av det du sier her, med usikkerheten om hva andre mener og det å være redd for å dumme seg ut når man skal prøve noe helt nytt. Selv har jeg aldri før drevet med styrketrening med vektstenger, kettlebells og lignende. Kun spilt håndball og fotball aktivt. Men da jeg tok steget og meldte meg inn på Crossfit Oslo i semptember(2013), etter å ha lest meg opp på crossfit generelt, og om boxen i Oslo, fikk jeg erfare at det er et veldig profesjonelt senter. Jeg følte meg ikke akkurat helt hjemme da jeg møtte opp på On-ramp kurset, og heller ikke på de første WOD'ene. I tillegg hadde jeg nettopp flyttet til Oslo for å studere, og kjente ingen folk her. Men etterhvert som man blir bedre kjent med både folkene, øvelser og selve boxen vil det føles mye bedre. Derfor vil jeg virkelig anbefale deg å prøve det ut. Ta en prøvetime i hvertfall, som de andre sier :-)

Instruktørene på crossfit oslo er veldig flinke til å hjelpe til og vise korrekt teknikk i øvelser. Og du får ikke delta på WOD før de ser at du har riktig teknikk, noe On-ramp/Fundamentals(introkurs) er til for. Skaleringen er også veldig bra, da det alltid er et alternativ til den opprinnelige øvelsen, som f.eks. ved handstand pushups kan man ta pushupsene med knærne på en kasse hvis man ikke er sterk nok. Så vil tro det er et tilbud der hvor du bor, som er like bra som dette :-)

Selv har jeg ikke merket så stor fremgang enda, men det skyldes rett og slett min egen latskap. Man bør i hvertfall ha minst 3 økter i uka hvis man skal få et utbytte av det. Jeg hadde ca. 2 økter(a 1 time hver) i uka fra september til desember 2013 i tillegg til litt sporadisk trening på egenhånd, og jeg kjenner at det er for lite.

Håper du fikk litt inspirasjon til å prøve det, og det er absolutt ingenting å være redd for :-) Det som er så bra med crossfit er den mestringsfølelsen man får av å klare nye ting etterhvert som man blir bedre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder økning i styrke og den debatten der så er det viktig å være klar over at formålet til crossfit i utgangspunktet er å øke den generelle fysiske kapasiteten over hele fjøla. Ikke bare styrke. Med det sagt så er det mange boxer som programmerer slik at det alltid er styrke i hver økt.

Jeg trener f.eks. for det meste etter crossfit football sitt program. Og der er det alltid styrke før metcon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Folk går og skryte over at dei har gått ned i vekt av f.eks. 2 måned, ikkje så masse vekt men at man ser forandring sånn som her henta frå fb

https://www.facebook.com/photo.php?fbid=522840654421621&set=a.233661920006164.55523.210843972287959&type=3&theater

man ser jo at ho har blitt slankere og gått ned i vekt etter berre 2 måned.

Er da mulig? Folk seie både ja og nei..

Hmm..

Det er jo da eg og vil litt, gå ned i vekt, samtidig for å bli sterkere, bedre kondis rett og slett bedre form

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...