Gå til innhold

Dere som løper mye


ispinne

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

For min del så trener jeg styrke (fullkropp) 2-3 ganger i uken ved siden av løping. Spiser det jeg har lyst på, men lite "junk".

Om du får stram og flott kropp (rimelig vag definisjon) kommer også litt an på hvordan løping du driver med..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stram kropp fikk jeg litt av løping, men mest av kostholdet. Derimot ble jeg i god kardiovaskulær form av å løpe mye intervaller og langturer.

Muskler (eller rettere sagt, mer muskler) fikk jeg derimot av tung vekttrening kombinert med et balansert kosthold ift det å bli sterkere.

Tror nok det er mer tidkrevende og vanskelig å få så innmari stram kropp hvis du mener sprettrumpe og "fitnesskropp" bare gjennom løping. Langdistanseløpere i norge har vel generelt svært lite fett på kroppen, da fett betyr unødig vekt. Men å si at langdistanseløpere generelt har en så veldig spretten kropp vil jeg vel egentlig ikke si. Da bør du heller se på kortdistanseløpere og tildels mellomdistanseløpere. Men disse trener også mye vekter/styrketrening i tillegg. Så det er nok en sterkt medvirkende grunn til at 400-800-1500m løpere har temmelig "spretne" kropper :-)

En stram og flott kropp (typisk sprettrumpe og "fitnesskroppen") så ville jeg nok heller fokusert mer på vekttrening med baseløftøvelser og et målrettet kosthold. Løpetrening ville jeg valgt som supplement til denne trening for å opprettholde kardiovaskulær kapasitet. Løpetreningen ville jeg da konsentrert rundt kortintervaller og langintervaller. Ikke langturer på flere mil nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veit ikkje kva definisjonen på "løper mye" er, men eg kan no seie at eg ikkje har sånn hinsides stram kropp til tross for 3-5 joggemil i veka og div styrketrening. Ikkje superstrikt på kosthold då, så kan nok skylde delvis på det. Men har blitt VELDIG mykje meir stram (og mindre) enn det eg var for 2 år sidan når eg begynte då. Men på eit punkt stopper det vel opp uansett, varierer nok frå person til person kortid det skjer.

(Grådig informativt svar det her :p)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veit ikkje kva definisjonen på "løper mye" er, men eg kan no seie at eg ikkje har sånn hinsides stram kropp til tross for 3-5 joggemil i veka og div styrketrening. Ikkje superstrikt på kosthold då, så kan nok skylde delvis på det. Men har blitt VELDIG mykje meir stram (og mindre) enn det eg var for 2 år sidan når eg begynte då. Men på eit punkt stopper det vel opp uansett, varierer nok frå person til person kortid det skjer.

(Grådig informativt svar det her :p)

hehe, har du sett bildet av Petter Northug Jr. sin kropp om sommeren så blir vel ingen ihuga fitnesselskere her på forumet spess imponert. I sommerperioden løper landslaget veldig mye og 3-5 mil i ukaer hva jeg vil si er temmelig mye for en mosjonist ja. Så du kan fint være i skikkelig O2 snapperform uten å ha særlig stram kropp. Du kan faktisk ha en kropp uten en eneste muskel synlig, men løpe mila på under 40 minutter :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg jogger ca. 4 mil i uka og spiser hovedsaklig lavkarbo.

De fleste tror jeg trener noe styrke da jeg har bra markerte armer og mage, men det er da kun jogging jeg driver med.

Jeg hadde en del høyere fettprosent før jeg startet å jogge, men med joggingen så ble jo kostholdet også sunnere. Så en kombinasjon av disse gav meg bikniform hele året :happy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg pleide å kun løpe. Hatet styrketrening, så jeg trente det jeg likte. Hadde en tynn kropp men den var ikke fin eller formfull. Etter at jeg begynte å trene styrke bruker jeg å ha en blanding mellom kondis og styrke og er mye mer fornøyd med kroppsfasongen nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...