Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg vil og skal ned i vekt. Har til nå (på ti uker) gått ned 5 små kilo (y) (Må legge til at jeg ikke har vært like flink hele veien + jula ble det jo en del kos- Åsså har jeg trent masse styrke, så kan godt være jeg har "lagt" på meg med muskler?)

Men dette er kanskje tidenes dummeste spørsmål altså

:unsure:

Får jeg i meg for lite (!?!??) kcal?!

Jeg skaffet meg ShapeUp appen for en stund tilbake- aldri skjønt dette med kcal og tenkte at den er en grei ting- så ser jeg kanskje hvor kaloriene mine kommer i fra.

Har da lagt inn vekt, høyde og aktivitetsnivå og skal ha 1216kcal til dagen i følge den, for å gå ned en kilo i uka eller noe.

Når jeg da trekker i fra treningen så må jeg spise, som f.eks på mandag; 890kcal for å komme opp til det jeg skal spise i løpet av en dag!

Jeg har enkelte dager "trent bort" alt jeg har spist nesten!

Da lyser den appen liksom rødt på en linje der, og orange hvis jeg nærmer meg målet og grønt hvis jeg er innaforr :)

Jeg spiser jo- Frokost, lunjs, mellommåltider og middager. Dog meget "sunne" måltider, men fyller alltid opp anbefalt mengde med protein og fett og det....

Spiser etter trening gjør jeg også...

Men betyr dette at jeg BØR fylle opp den 1216kcal kvota mi? Eller er det greia at jeg skal gå i underskudd? Egentlig VET jeg jo kanskje dette, men jeg forstår det bare ikke helt... hehe.. Vil jo ikke ødlegge kroppen min, vil trene og spise sunt og dermed gå ned i vekt...

Og hva ville dere fokusert mest på av styrke eller kardio?

Jeg har trent 3-4 ganger i uka til nå, men vil øke til 4-5 ganger for føler formen er bra og jeg ønsker å se resultater...

Vil altså først og fremst se litt resultater på vekta, for jeg trenger litt motivasjon - men jeg trener nå styrke 3-4 ganger i uka nesten, så skjønner jo at vekta kAn la vente på seg pga. det... Men muskler er jo bra igjen da...

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/26786-vektreduksjon-og-for-lite-kcal/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Høyde og vekt? :) Da er det litt lettere å vite hvor mye mat du trenger.

1216kcal er trolig det du skal ha for at du skal fungere(organer, osv) - så det betyr strengt tatt at du MÅ fylle opp 1216 kcal-kvoten.

Dette er en misforståelse. Kroppen har jo titusener eller hundretusener av kalorier lagret som fett og annen kroppsmasse. Kroppen kan tære på disse reservene lenge.

Men 1216 kcal høres lite ut, uansett kjønn eller kroppsvekt.

Hvis kalkulatoren forteller deg at du skal spise 1200 kcal om dagen, og du gjør det, og så går og trener bort 800kcal, da lander du jo på 400 kval netto den dagen, og da må du jo få i deg 800 kcal til for å ende opp der du "skal" være. Ender du opp for langt nede, blir det bare tungt, kjiipt og vanskelig.

Høyde? Vekt? 1200 kcal om dagen høres veldig lite ut, selv om du skal ned i vekt...

Dette er en misforståelse. Kroppen har jo titusener eller hundretusener av kalorier lagret som fett og annen kroppsmasse. Kroppen kan tære på disse reservene lenge.

Men 1216 kcal høres lite ut, uansett kjønn eller kroppsvekt.

IKKE om man er normalvektig.

Annonse

162cm høy og 81kg nå. RELATIV lite aktivitet utenom trening- er hjemme i permisjon- blir trilleturer og slikt. Så jeg endret aktivets-tingen min på den appen, og den sier faktisk nå at MÅL er: 1081 !

Endret vektnedgagen per uke til 0,5kg, da kom den opp på 1735kcal- det er kanskje bedre..? :p

Mere mat da, håper kvota fylles lett med grønnsaker :D

Men kardio eller styrke? :)

Gratulerer med ønske om en sunn livsstil :)

Jeg lastet ned appen istad for å ha kaloriteller enkelt tilgjengelig, og jeg må si jeg ble litt skremt av utforminga. Om man ikke vet noe om kalorier, hvordan kroppen funker, hva man bør ha i seg av næring osv, så kan appen bidra til et rimelig stygt tankesett. Det hadde kanskje skjedd uansett, men appen visualiserer det mer med sine røde farger og at den automatisk anbefaler 1kg vektnedgang per uke (noe jeg mener er mye om man satser på en livsstilsendring, ikke en quickfix).

For min del funker det bedre å finne ut ca ukentlig kcalbehov og tilpasse kcalinntaket deretter. For min del (jente, 169cm, 69kg) er vedlikehold rundt 2400. Syv dager i uka = 16 800kcal. Ønske om å gå ned 0,5 kg per uke = minus 3500kcal. Med andre ord må jeg prøve å holde meg til omlag 13 300kcal i uka. Da legger jeg meg lavt på late dager, og så spiser jeg ca. på vedlikehold på treningsdager så jeg ikke blir slapp og sliten.

Så vidt jeg har skjønt det, så ønsker du en varig og sunn livsstil. Da ville jeg tatt meg tida og bryet med å lese meg opp på hva kroppen trenger for å bygge muskler og hvordan kropp, trening og matinntak henger sammen:) Muskler bygger seg ikke opp så fort som man kunne ønske, så om vekta ikke går nedover på tross av underskuddsspising, så kan det nok hende du 1) får i deg flere kcal enn du tror, 2) trener mindre effektivt enn du tror eller 3) appen gir deg feil info om kcals/forbrenning ved trening.

Om du skal få dette til å bli varig, så vil jeg hverken anbefale cardio eller styrke. Finn aktiviteter DU trives med og som du finner lystbetonte. Mange veier fører til Rom, men det viktigste er at du har det bra på veien. Underskudd er tungt, "tvangstrening" gjør underskuddet tyngre. Lykke til videre!

Det var mye bra tips!!! Tusen takk! :D

Har fulgt fitnessbloggen en stund, men ikke oppdaget forumet før nå! Føler virkelig jeg har gått glipp av mye ja! :rolleyes::D

Jeg liker jo mye, og syns det er helt greit å trene- noen dager gleder jeg mens, mens andre er det værre med.

Har nå meldt meg på kettlebells-trening i morgen for å sjekke det ut :D Spent :)

Så jeg sjekker ut litt diverse, men er nok ikke den mest tålmodige.. :p Det er nok det som har vippet meg av pinnen tidligere :o

Føler jeg har lest meg i hjel på mat og slike ting- men jeg burde nok finne ut mer!

Det jeg syns har vært vanskeligst er jo mengden med mat- jeg er en av de som kan spise helt usannsynlig store mengder med noe- hvis det er veldig godt! :oops:

Jeg skriver opp alt jeg spiser, så jeg har på en måte forståelse på de kiloene jeg har gått ned, de knappe små 5kiloene. Ble mye tull i jula og rett før, men har jo hentet meg inn litt i romjula med trening og sånn noenlunde kosthold :p

Og sett tilbake på at det er 10 uker så har jeg jo gått ned hva som er lurt- 0,5kg i uka...

Så jeg velger å fokusere fremover, og siden jeg ønsker å legge om livsstilen så før jeg innfinne meg i at ting tar tid.

Leste på fitnessbloggen her en dag: "Du må se for deg at hver dag og hver trening er ett riktig steg mot målet ditt. Vær inneforstått med at det du har brukt et helt liv på å legge på deg, ikke forsvinner i løpet av ei uke, eller to". Fitnessbloggen.

Så tålmodighet da... :p og ikke minst tilføre kroppen nok mat !! Er flink å drikke vann da :)

Noen tips til gode fullkonsris eller slik? Jeg finner bare den fra Onkel Bens eller hva den heter- orange. Synes virkelig ikke den er god, men jeg kAn klare å få det i meg- værre med gubben :p

Jeg skriver opp alt jeg spiser, så jeg har på en måte forståelse på de kiloene jeg har gått ned, de knappe små 5kiloene.

Så tålmodighet da... :p og ikke minst tilføre kroppen nok mat !! Er flink å drikke vann da :)

5 kilo er hverken små eller knappe. 5 kilo er 5 kilo. Det er 5 kilo ned pga trening, kosthold og mange riktige valg for å nå ditt mål. Tålmodighet er krevende, og da er det desto viktigere å forstå at fem kilo ned er fem kilo ned. Med den fremgangen du har til nå, så er det ingen grunn til å være utålmodig - resultatene kommer jo allerede (y)

Annonse

(Håper bildene komme med, ellers blir det et dumt innlegg :roflmao: ))

En kan allerede se, fra her om dagen til i dag på den appen- at jeg har fått det til i dag!!! :):D

Driver og skal blogge om dette også, er det lov å linke til den?

den er i allefall www.a9s.blogg.no .. Tar det bort hvis det ikke er lov :D

post-31685-14440965131514_thumb.png

post-31685-14440965132242_thumb.png

Fem kilo på ti uker er "bare" et halvkilo i uka, men se litt lengre frem og du ser det er 26kilo på ett år, og det er bra!:D bare å holde det gående så blir det awesome:)

woow det var en hyggelig måte å tenke på de treige 0,5kg i uka målene...men 26kg på et år er jo helt rått :D

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...