Gå til innhold

Lyskestrekk


Triangel

Anbefalte innlegg

Hei,

jeg fikk lyskestrekk i sommer når jeg varmet opp. Det gjør fremdeles like vondt, og da da har jeg prøvd både treningsfri, varmeopp og tøye, og nå trener jeg som vanlig.

Jeg merker det ikke så godt på trening, da det er sjelden jeg beveger foten ut til sidene i øvelser. Men generelt i hverdagen er det plagsomt å ikke kunne sitte med beina i kors + at det ved diverse bevegeler gjør vondt (som løping i ujevnt terreng etc).

Noen som har noen erfaring eller råd? Har aldri opplevd strekk før, men de fleste sidene jeg har vært på står det at det går over etter noen uker.. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Lysken skal ikke tøyes når en har lyskestrekk. Bli varm med f.eks sykkel og la være å tøye lysken

Hvorfor ikke tøye? Forbedret mobilitet fjernet strekken min - og ble skremt helt vekk :)

Erfaringer ved lyskestrekk er at man har dårlig mobilitet rundt hoftene som følge av dårlig oppvarming og aktivering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lest endel på nettet og finner både leger og fysioterapauter som mener man skal tøye og noen som mener man absolutt ikke skal tøye. Jeg har derfor prøvd noen mnd med bare oppvarming og annen trening. Og noen mnd med oppvarming og tøying. Men ingenting ser ut til å funke…

I øvelsen under kunne jeg legge begge knærne i bakken uten å merke at det tøyde før. Nå gjør det vondt i lysken lenge før jeg kommer i samme posisjon som damen under.

Så hvis noen har noen gode tips eller erfaringer med lyskestrekk (evt strekk andre steder) så blir jeg evig takknemlig!

Obs! Bildet er hentet fra http://nhi.no/trening/videoer/toyningsovelser-bilder/innside-lar-ovelse-1-22073.html post-6259-14440964989564_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forbedringen skal selvfølgelig gjøres for å unngå skader, men når strekktilfellet er der så skal den få hvile. Lysken er som en strikk(er jeg blitt lært og har alltid fulgt dette når jeg har kjent det i lysken) og den strikken vil en ikke dra for langt hvis den er skadet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sliter enda litt med en strekk i fremside lår, ikke lysk, men det jeg kan fortelle er at strekk er seigt som faen. Tror ikke det finnes noen mirakelkur. Rett meg gjerne om jeg tar feil. Jeg har hvertfall erfart at man skal være tålmodig, for jeg har slått opp min strekk opp til 3 ganger fordi jeg har vært for utålmodig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg dro på meg en jævlig til strekk på innsida av låret i fjor (kunne ikke over 60kg mark og bøy på over 1 mnd og klarte ikke å gå skikkelig den første uka), og det jeg gjorde var å tøye veldig forsiktig (ikke slik at du kjenner mye smerte, men litt er innafor), varme godt opp, og kjøre på med varmekrem. ta fri kanskje den første uka etter du dro på deg strekken, før du begynner med rolig opptrening og vips så er du kvitt den ;)

Når du er kvitt den så husk å varm opp og tøy området godt før du løfter vekter/løper etc, hvis ikke er det jævlig lett for at den kommer tilbake! Been there done that, strekt bindevevet i begge femorisene på stusselige 80kg i bøy med 1 mnd mellomrom, først den ene, 1mnd senere den andre, også begge litt etter der igjen...gikk som om jeg hadde driti på meg i 2 uker, ikke artig :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...