Gå til innhold

Hvordan skal jeg få i meg mer grønt?

psychgeek

Anbefalte innlegg

Jeg er som majoriteten her inne opptatt av å spise sunt. Mitt problem er at svært mye av den sunne maten gir meg magesmerter, da spesielt grønnsaker. De aller fleste rå grønnsaker og en del frukt skaper problemer for meg med kramper i magen og tap av energi. Når de er kokt, kan jeg som regel spise litt mer og LITT rå grønnsaker sammen med annen mat kan gå greit.

Jeg gikk til en ernæringsfysiolog, og hun anbefalte meg å lage smoothie av grønnsaker for å bryte ned fibrene. Det fungerte en liten stund, men nå har jeg begynt å få smerter av dette også, det virker som magen blir mer og mer sensitiv av å spise disse tingene over flere dager.

Jeg er skeptisk til å ta multivitamin etter stadig mer forskning som taler imot bruken, og jeg ønsker helst å få i meg vitaminer/mineraler naturlig.

Har noen samme problem, og hvordan har dere eventuelt løst det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du kan prøve deg frem med frukt og grønnsaker med litt mindre fiber, som for eksempel tomater, sopp, salat, tomat, melon, asparges, avokado, agurk. Husk at det er fiber i mye mer enn bare frukt og grønt, spesielt i grove kornprodukter, havregryn og ris. Håper du finner ut av det!

Tåler ikke salat (kun til mat), sopp, melon (kun litt), rå asparges eller agurk (kun små mengder). Men takk! Fiber er viktig, men jeg tenker mest alle næringsstoffene man finner i grønnsaker og frukt som jeg går glipp av...

Ikke spis rå grønnsaker

Det er jo slik ståa er i dag, som resulterer i at det blir svært lite grønnsaker i perioder, spesielt om jeg er borte hele dagen og ikke får kokt/bakt noe hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den siste perioden har jeg spist mye grønne erter. Kjøper de fryst i pose for 5 kr. Vet ikke hva annet du spiser, men jeg legger de i varmt vann slik at de tiner og så putter jeg de opp i risen de siste 5 minuttene eller bare steker den sammen med kjøttet. Smaker veldig godt og er GRØNT. :)

Ikke spis rå grønnsaker

Why not?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den siste perioden har jeg spist mye grønne erter. Kjøper de fryst i pose for 5 kr. Vet ikke hva annet du spiser, men jeg legger de i varmt vann slik at de tiner og så putter jeg de opp i risen de siste 5 minuttene eller bare steker den sammen med kjøttet. Smaker veldig godt og er GRØNT. :)

Why not?

Fordi karbohydratene(stivelse og fibre) i rå vs kokte grønnsaker er en annen prosess å fordøye - og for noen kan dette skape litt magevondter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

*mente at hvis du reagerer på fiber så er det fiber i andre ting enn grønnsaker, som du kanskje også reagerer på:)

Jeg vet ikke helt hva jeg reagerer på, egentlig...men ting som er tungt fordøyelig gir gjerne mer problemer. Fiberet eller glutenet i grovbrød er ikke spesielt gunstig for meg heller (men spiser det nå av og til læll, må jo leve!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, du har jo fått svaret. Du må varmebehandle dem. At den løsningen ikke passer inn i livsstilen din får du ta på egen kappe. Vi kan jo ikke koke grønnsakene for deg?

Selvsagt ikke, hvor får du det fra?

Jeg spør fordi jeg håpet andre med samme problem (IBS) hadde funnet måter å venne kroppen sin til mer grønt eller fikse måter å få i seg grønnsaker som ikke er så hardt for magen. Er det så tåpelig å spørre om?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...