Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei.

Har trent styrke i overkant av 2 år. Begynte med en 4-splitt, og etter om lag et år gikk jeg over på en 5 splitt. Har derfor mesteparten av tiden trent muskelgruppene kun en gang i uken. Tidligere i år prøvde jeg meg på PHAT, men etter 7 uker gikk jeg bort fra dette, da jeg fikk kramper/rare muskelsammentrekninger overalt på kroppen, som var relativt ubehagelig, men ikke ulevelig.

Nå har jeg på nytt prøvd å øke frekvensen, og etter kort tid dukker samme problemet opp. Noen som har opplevd liknende og vet noe om hvordan/hvorfor dette skjer? Evt hva jeg gjør galt..

:)

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/26394-%C3%B8kt-frekvens-kramper/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kroppen opplever nok at den får bedre resultater og må sette i gang å bygge muskler fortere enn før. 5-splitt bygger lite, om du ikke trives med "varer" i kroppen... Gå ned på antall kilo, så øker du etter hvert. Kroppen bruker tid på å tilpasse seg høyere arbeidsbelastning.

når jeg gikk ifra 3 dager bøy til 5 dager bøy så oppsto knesmerter veldig fort, men det gikk over. Som Davoz sier så kan det være at kroppen tilpasser seg.

Om dette ikke går over etter noen uker, så kan det kanskje være litt lurt å oppsøke fysio. Har du forresten prøvd foamroller?

Takk for svar begge to:)

For det første, at 5 splitt ikke bygger, er jeg totalt uenig i, for har selv oppnådd ganske god muskelmasse med det. Men, det er offtopic..:p Måtte bare:)

Fikk det første gangen ca 1-2 uker etter jeg begynte på PHAT og det ga seg ikke på 7 uker, så da sluttet jeg. Jeg bruker rumble roller, tøyer og får regelmessig massasje:)

Takk for svar begge to:)

For det første, at 5 splitt ikke bygger, er jeg totalt uenig i, for har selv oppnådd ganske god muskelmasse med det. Men, det er offtopic..:p Måtte bare:)

Fikk det første gangen ca 1-2 uker etter jeg begynte på PHAT og det ga seg ikke på 7 uker, så da sluttet jeg. Jeg bruker rumble roller, tøyer og får regelmessig massasje:)

Joda, alt bygger til en viss grad, men alt er også relativt. 2år på 5-splitt, mot 2år på dietmar, så er den muskelmassen din svært liten i forhold - beklager.:)

Det er noe gærent, så får ikke trykket "svar" på innleggene deres, så får bare svare vanlig:)

Jeg sier ikke at det ikke er bedre med høyere frekvens, jeg sier at man kan få bra resultater på andre måter og. Du vet ingenting om mitt utgangspunkt, så det kan du strengt talt ikke uttale deg om:) men igjen, det her blir helt OF.

Annonse

Det er noe gærent, så får ikke trykket "svar" på innleggene deres, så får bare svare vanlig:)

Jeg sier ikke at det ikke er bedre med høyere frekvens, jeg sier at man kan få bra resultater på andre måter og. Du vet ingenting om mitt utgangspunkt, så det kan du strengt talt ikke uttale deg om:) men igjen, det her blir helt OF.

Joda, sant det. Og jeg mener, med flere studier i ryggen, at man bygger mer masse på høyfrekvens enn 4-5splitt. Om du ikke er i den genetiske eliten av kvinner, med testosteronproduksjon til en hyper 14-16 år gammel gutt, så vil du få mer igjen for høyfrekvens enn 4-5splitt i det lange løp. Men nok om det. Beklager offtopic.:)

Hei.

Har trent styrke i overkant av 2 år. Begynte med en 4-splitt, og etter om lag et år gikk jeg over på en 5 splitt. Har derfor mesteparten av tiden trent muskelgruppene kun en gang i uken. Tidligere i år prøvde jeg meg på PHAT, men etter 7 uker gikk jeg bort fra dette, da jeg fikk kramper/rare muskelsammentrekninger overalt på kroppen, som var relativt ubehagelig, men ikke ulevelig.

Nå har jeg på nytt prøvd å øke frekvensen, og etter kort tid dukker samme problemet opp. Noen som har opplevd liknende og vet noe om hvordan/hvorfor dette skjer? Evt hva jeg gjør galt..

:)

Stor belastning på nervesystemet - lite næring, mye koffein, dårlig restitusjon, også mineraler som nevnt. Eller en blanding :)

Sondre Aalbotsjord: Drikker nok 2-3 liter vann om dagen. Får i meg en del salt, men ikke peiling på mengder:S Tar ingen medisiner utenom mini-piller..:S

Murmeldyret Jeg tar også magnesium:) Uten at det hjelper dog:/

Therese Eneste av de jeg ikke kan utelukke er vel egentlig mineraler.. Sover masse(ca 9 t i døgnet), spiser masse(ca 2500 kcal på ca 51kg kroppsvekt)...

Takk for svar alle sammen,..::)

Sondre Aalbotsjord: Drikker nok 2-3 liter vann om dagen. Får i meg en del salt, men ikke peiling på mengder:S Tar ingen medisiner utenom mini-piller..:S

Murmeldyret Jeg tar også magnesium:) Uten at det hjelper dog:/

Therese Eneste av de jeg ikke kan utelukke er vel egentlig mineraler.. Sover masse(ca 9 t i døgnet), spiser masse(ca 2500 kcal på ca 51kg kroppsvekt)...

Takk for svar alle sammen,..::)

Hmm, muskelkramper kan ofte oppstå når man er dehydrert og har inntatt for lite salt.

http://www.friskogfunksjonell.no/hvorfor-far-man-krampe/

Annonse

FrkHoel

Er litt vanskelig å svare på hvor hardt man trener....?:/

I og med at jeg er vant til å trene muskelgruppene en gang per uke, er jeg vant med(og liker) å trene på grensen til failure.

Jeg er egentlig ganske svak, så vektene jeg bruker fra før av, er i grunn ikke så tunge...;):p

Hvorfor klarer jeg ikke å sitere andres innlegg lenger?:S Blir jo helt surrete av at det ikke går...Anyways....

FrkHoel Takk for svar, da får jeg roe ned litt en stund og se om det hjelper....:)

Eneste grunnen til at jeg hadde lyst til å prøve høyere frekvens, er at jeg har lest et sted at om man trener en muskelgruppe oftere, så blir man ikke like støl, og hadde vært så deilig å ikke gått med kronisk støl kropp, men muskelkramper er liksom ikke noe bedre;)

Hvorfor klarer jeg ikke å sitere andres innlegg lenger?:S Blir jo helt surrete av at det ikke går...Anyways....

FrkHoel Takk for svar, da får jeg roe ned litt en stund og se om det hjelper....:)

Eneste grunnen til at jeg hadde lyst til å prøve høyere frekvens, er at jeg har lest et sted at om man trener en muskelgruppe oftere, så blir man ikke like støl, og hadde vært så deilig å ikke gått med kronisk støl kropp, men muskelkramper er liksom ikke noe bedre;)

Det har du helt rett i, men om du trener med høyere frekvens så bør du ikke ta den helt ut til failure, men heller ha et par reps i reserve. Man trenger ikke makse hver økt og i hver øvelse for å få 100% effekt, man vil derimot over tid kanskje heller ha -20% effekt.

Selv trener jeg fullkropp 6 dager i uka, men makser aldri. går helt strålende :)

Da skal jeg ha et par reps i reserve.

Men, bare for å vite at jeg ikke misforstår her. Når du skriver makse, så forbinder jeg det med typ 1-3 rep på den tyngste vekten man klarer? Og det er ikke det jeg forbinder med failure. Eller er jeg helt på jordet nå:S?

Da skal jeg ha et par reps i reserve.

Men, bare for å vite at jeg ikke misforstår her. Når du skriver makse, så forbinder jeg det med typ 1-3 rep på den tyngste vekten man klarer? Og det er ikke det jeg forbinder med failure. Eller er jeg helt på jordet nå:S?

Da mener jeg at du tar i til muskulær failure uavhengig av repitisjonstall. (Men ja,kunne ha betydd maksløft og, men mente som sagt failure uavhengig av hvor mange reps du kjører)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...