Gå til innhold

Proteiner, karbohydrater og fett


kinetrine

Anbefalte innlegg

Mulig jeg er veldig teit nå...men lurer på hvordan man kan vite hvor mye man får i seg av de ulike næringsstoffene hver dag? Hvordan kostholdet fordeler seg på protein, karbohydrater og fett? Må man veie maten og gange ut i forhold til vekt og næring oppgitt? Synes dette virker så himla innviklet og tidkrevende.... Er det slik dere gjør det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

bingo! ingen annen måte å gjøre det på. Etter langt om lenge, klarer du til dels å huske ca. næringsinnhold og øyemåle vekt, men dette blir aldri nøyaktig. Dermed må man regne over det om en skal ha det 100%.

for de aller fleste trenger man ikke være så nøyaktig, men det er få andre måter å trene opp både hode og øye til å ta ca mål, uten å først ha gått i detalj :)

evt. kan du bruke forskjellige apper, der du skriver inn hvor mange gram du har av hver matvare, så regner den det ut for deg. Myfitnesspal er ganske så nøyaktig, men dog en amerikansk app med begrensede norske produkter :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har gått ned mye i vekt, og har brukt greteroede.no for å holde oversikt over kalorier. Så har oversikt kalorimessig, men ikke snøring med næringen i maten... Nå har jeg tatt steget videre, og begynt å trene litt mer "ordentlig" og ønsker å lære meg mer i forhold til mat og trening. Å få mest ut av den maten jeg spiser, og gjøre ting best mulig for egen kropp. Er jo slik at man skal ha en viss fordeling mellom de tre...husker ikke helt hvordan det var. Noen som kan minne meg på det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

har gått ned mye i vekt, og har brukt greteroede.no for å holde oversikt over kalorier. Så har oversikt kalorimessig, men ikke snøring med næringen i maten... Nå har jeg tatt steget videre, og begynt å trene litt mer "ordentlig" og ønsker å lære meg mer i forhold til mat og trening. Å få mest ut av den maten jeg spiser, og gjøre ting best mulig for egen kropp. Er jo slik at man skal ha en viss fordeling mellom de tre...husker ikke helt hvordan det var. Noen som kan minne meg på det?

En god fordeling kan være

2 x kroppsvekt i proteiner: F.eks veier du 65 kg blir det 2x65 = 130 gram proeiner = 520 kcal

kroppsvekt i fett: F.eks veier du 65 kg = 65 gram fett = 585 kalorier

Karbohydrater: resten av kaloriene i karbohydrater si at du skal ha 1600 i løpet av dagen. Da blir det 520 + 585 = 1105

1600-1105= 495 kalorier i karbs

495 kalorier i karbs= 124 gram karbs

HUSK:

1 gram protein = 4 kcal

1 gram karbohydrat= 4 kcal

1 gram fett= 9 kcal

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...