Gå til innhold

Hva burde jeg spise?


Even

Anbefalte innlegg

Hei! Er 18 år og 170 ca, veier rundt 55-60 kilo, og trener styrketrening 5 dager i uka. Er det noen som kan sette opp en "diett" som kan hjelpe meg å legge på muskler/fett. Vil ikke bli feit, men vil legge på meg muskler og bli større. Bruker 100% whey protein, så legg det gjerne til i "dietten" . Om noen hadde hjulpet meg med dette hadde jeg vært veldig takknemlig! Trenger altså tips til frokost, lunsj, middag og kvelds! Hvor mye kalorier burde jeg få i meg i løpet av dagen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tror denne karen trenger noen spesifikke eksempler. "Spis så mye du orker" holder ikke alltid for alle, spesielt ikke om man har dårlige spisevaner med for lite skikkelig føde fra før av.

Mine tips:

- Tipper du er ganske kresen i matveien, så noe må du ofre. Lær deg å like mat som må til for å legge på deg masse iform av muskler.

- Noe av dette kan være: Havregryn, H-melk, banan, kylling, egg, ris, potet osv. osv. Drikker du mye brus eller lettbrus? skip it, og bytt over til juice eller h-melk som gir deg viktige kalorier.

- Spis ei skål havregryn oppå alt annet mat på kvelden før du legger deg! (tip of the week)

Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva spiser du nå?:)

Spiser som regel 2 brødskiver med salami til frokost, etterfulgt med 3-6 brødskiver med kalkun/salami til lunsj, også varierer middag fra pasta til biff, til kvelds spiser jeg to brødskiver med leverpostei eller annet jeg finner i kjøleskapet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiser som regel 2 brødskiver med salami til frokost, etterfulgt med 3-6 brødskiver med kalkun/salami til lunsj, også varierer middag fra pasta til biff, til kvelds spiser jeg to brødskiver med leverpostei eller annet jeg finner i kjøleskapet.

Da spiser du i grunn veldig lite variert(brød tre ganger om dagen) og du spiser veldig lite mat. Nå vet ikke jeg hvordan mat du liker, men et godt tips er å spise med en gang du står opp, og rett før du legger deg, sånn at du får lengst mulig "spisevindu". Om du gjør det, kan du lett legge inn et ekstra måltid hver dag. Hvis du vil fortsette å spise fire måltider hver dag, så må du ganske enkelt øke mengden på hvert av måltidene.

Finn ut matretter du syntes er kjempegode og lag disse så ofte som mulig, er jo lettere å spise masse av mat man liker.

Et måltid for deg kan for eksempel være:

- 3 brødskiver med 3 egg, en pakke bacon og et glass (sjokolade)melk

- 1 boks cottage cheese, to store never mandler

- Havregryn med melk, banan, syltetøy og peanutsmør

- Burgere lagd av karbonadedeig

Vet ikke om det var til noe særlig hjelp men. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da spiser du i grunn veldig lite variert(brød tre ganger om dagen) og du spiser veldig lite mat. Nå vet ikke jeg hvordan mat du liker, men et godt tips er å spise med en gang du står opp, og rett før du legger deg, sånn at du får lengst mulig "spisevindu". Om du gjør det, kan du lett legge inn et ekstra måltid hver dag. Hvis du vil fortsette å spise fire måltider hver dag, så må du ganske enkelt øke mengden på hvert av måltidene.

Finn ut matretter du syntes er kjempegode og lag disse så ofte som mulig, er jo lettere å spise masse av mat man liker.

Et måltid for deg kan for eksempel være:

- 3 brødskiver med 3 egg, en pakke bacon og et glass (sjokolade)melk

- 1 boks cottage cheese, to store never mandler

- Havregryn med melk, banan, syltetøy og peanutsmør

- Burgere lagd av karbonadedeig

Vet ikke om det var til noe særlig hjelp men. :)

Kjempe hjelp! Tusen takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1)Fordi når man(les jeg) lager burgere bruker jeg alltid egg som bindemiddel, ost på toppen og som regel bacon, så det blir alltid nok fett.

2) Fordi selv om man skal legge på seg, bør man ikke spise ubegrenset mengder fett.

Så å velge et produkt som er bedre på smak og inneholder litt mere kalorier, er det samme som å spise ubegrensa mengder fett?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så å velge et produkt som er bedre på smak og inneholder litt mere kalorier, er det samme som å spise ubegrensa mengder fett?

Hva som smaker best, er subjektivt, ikke en lovmessighet.

Nå bare kverulerer du. Har du noe i mot rådene jeg ga TS, så får du si det rett ut, og heller gi egne råd:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...