Gå til innhold

Hvor ofte kan jeg trene knebøy?


Veps

Anbefalte innlegg

Etter å har rotet rundt uten mål og mening en periode har jeg som mange andre begynt med SS.

Dette fører jo til at jeg trener knebøy ca tre ganger i uken. Akkurat det har gått bra lenge, men nå har jeg økt fra 3x5x50 til 3x5 90 kg på få måneder. Etter de siste par-tre treningen har jeg fått vondt i knærne. Ikke treningsverk, eller DOMS, men verk i selve knærne. Er dette et tegn på at jeg ikke får nok restitusjon, eller er det et tegn på at tung knebøy ikke er for meg i det hele tatt, og at jeg bør kutte det ut?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Etter å har rotet rundt uten mål og mening en periode har jeg som mange andre begynt med SS.

Dette fører jo til at jeg trener knebøy ca tre ganger i uken. Akkurat det har gått bra lenge, men nå har jeg økt fra 3x5x50 til 3x5 90 kg på få måneder. Etter de siste par-tre treningen har jeg fått vondt i knærne. Ikke treningsverk, eller DOMS, men verk i selve knærne. Er dette et tegn på at jeg ikke får nok restitusjon, eller er det et tegn på at tung knebøy ikke er for meg i det hele tatt, og at jeg bør kutte det ut?

Det kan være alt mulig. Vanskelig å si uten å vite noe om bakgrunnen din. Det kan fort være et tegn på at teknikken din ikke er optimal. Om jeg skal tippe så vil det være mest sannsynlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være alt mulig. Vanskelig å si uten å vite noe om bakgrunnen din. Det kan fort være et tegn på at teknikken din ikke er optimal. Om jeg skal tippe så vil det være mest sannsynlig.

OK, takk.

Jeg hadde en PT som sa at teknikken så grei ut, men det skader vel ikke å få en second opinion :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men tre ganger i uken (mandag, onsdag, fredag) er ikke for mye altså?

For å oppklare litt:

Jeg veier ca 90-92 kg og har trent SS siden tidlig august. Før det har det vært et år med mest tull og sporadisk trening.

Arbeidssettene i knebøy er nå ca kroppsvekt.

Arbeidssettet i markløft er ca 1,2 x kroppsvekt.

Arbeidssettene i benkpress er ca 0,75 x kroppsvekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tre ganger i uka er ikke for mye. Du kunne fint trent knebøy to ganger om dagen, så lenge teknikk, kosthold og søvn justeres deretter. Enig i innspillene du har fått så langt, antakelig er det teknikken som trenger en finpuss :)

OK. Takk :)

Skal jobbe med teknikken og se om det ikke blir bedre da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tre ganger i uka er ikke for mye. Du kunne fint trent knebøy to ganger om dagen, så lenge teknikk, kosthold og søvn justeres deretter. Enig i innspillene du har fått så langt, antakelig er det teknikken som trenger en finpuss :)

Hehe ..... belastning og intensitet er vel det mest relevante hvis man skal trene bøy så ofte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan komme av mye.

1. Høyere belastning

2. Flere sett/repetisjoner

3. Dårlig teknikk

Om det sitter i patellasenen, så vil jeg si at det er at du er såpass høyt på vektene som er grunnen. Kan være lurt å trene med litt lettere vekter i en uke for å se om det går over. Tøy fremside lår. Stramme lår er også en faktor når det kommer til plager med patella.

Når jeg gikk over til mengdeprogram så tok det bare noen få dager før jeg merket problemer i venstrekneet. Men det gikk over når jeg ble vant til mengden. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men tre ganger i uken (mandag, onsdag, fredag) er ikke for mye altså?

For å oppklare litt:

Jeg veier ca 90-92 kg og har trent SS siden tidlig august. Før det har det vært et år med mest tull og sporadisk trening.

Arbeidssettene i knebøy er nå ca kroppsvekt.

Arbeidssettet i markløft er ca 1,2 x kroppsvekt.

Arbeidssettene i benkpress er ca 0,75 x kroppsvekt.

3 ganger i uka er ikke for mye som andre over her sier. Men å perse 3 ganger i uken som på SS kan bli for mye for noen. Om du ikke klarer å øke like fort lengre og det blir for mye belastning så kan det være lurt å periodisere litt mer. Kanskje kan du kjøre en periode med et annet program og så gå tilbake til SS og øke videre når kroppen har fått litt tid til å tilpasse seg.

Eksempelvis kan du prøve ut et av Dietmar programmene som ligger på styrkeloft.no, disse kjører litt lettere vekter enn SS gjør og ikke tungt hver dag.

Men som Carl sier, mest sannsynlig er det teknikken din som må rettes litt på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...