Gå til innhold

sunn vektreduksjon. både fysisk OG psykisk. kanskje du kan hjelpe meg?


Jaffa86

Anbefalte innlegg

jente 27 år- 170cm

bmr 1600

trener. 4-5 ganger i uka. -3 styrke og 2-3 kardio

vekt nå: ca 73...ikke veid meg på en stund. men kjenner det på klærne ;)

pleide å trene 5-6 ganger i uka, men jeg blir såååå sulten!! for å være ærlig...

MÅL: : ned i fettprosent.

PROBLEM: målet i tall er 68, og har nådd det et par ganger, men når jeg først kommer dit så SLITER jeg med å holde meg der. blir skikkelig deppa og svimmel, kan føle meg helt super fin 1 min, og i neste minutt så er alt helt ræva!!!. og sånt blir det jo slitsomt å ha det. både for meg og andre ;).

så da spiser jeg mer-legger på meg- OG blir glad.................:shifty: MEN er jo større en jeg vil være....

har de siste dagene prøvd å tenke 400 kcal til hvert måltid. Det kjenns bra. stabilt humør. litt sulten om kvelden, så prøver å ha kveldsen ganske nær legge tid.

spørsmålet er om dette kan være en "vinner stategi".???

bør jeg variere inntak på treningsdager og ikke treningsdager?

hvorfor blir psyken helt mongo når jeg kommer under 70kg?

vil ikke gjøre det for komplisert, for da holder det ikke.

det jeg ønsker er synspunkter på mitt opplegg. forbedringer- ris og ros.

dette kan være en typisk dag:

* spiser ikke brød, korn, pasta, og så og si aldri frukt osv. og savner det heller ikke.

Frokost: 1 egg, 1 boks cc, noen skiver rødbeter og syltagurk. kaffi med melk

lunjs: 100g røkt laks. halv boks cc agurk, tomater, 1 egg. te med sitron

middag: 100-200 g fisk eller kjøtt. masse grønne grønnsaker. halv boks kes eller cc.

kvelds: 1 boks kesam med ca 200g bær og kanel

mm: etter trening som ofte er tidlig på dagen, så kan jeg f.eks spe på en skyr, om behovet er der.

takk for hjelpa =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg synes du har fornuftige tanker rundt kost/psyke. Det kan fort bli en "kamp" mellom å nå en matchvekt og samtidig trives. 68 kg på 170 høres jo ut som en realistisk målsetning. Mitt forslag er at du bruker tid. Du kan jo prøve å implementere litt cardio, slik at du unngår å kutte så mye på kaloriene, kanskje dette hjelper?

Ikke lett det her!

Uansett. Det virker på meg som du har et riktig fokus, du ofrer ikke psyke for å tvinge deg ned i en vekt du ikke liker:) Jeg tror du klarer det, så bare fortsett, resultatene vil komme:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for svar begge to. =)

[QUOT ]Det skurrer litt - du spiser for lite og trener for mye ift din målsetning. Men helt klart, ned i VEKT vil du nok klare

hehe..ja litt rotete forklart...men ja, jeg prøver å spise 4 x 400 kcal- altså 1600 kcal. er dette noe som er holdbart, eller er det bare dumt å ligge på bmr inntak?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for svar begge to. =)

[QUOT ]Det skurrer litt - du spiser for lite og trener for mye ift din målsetning. Men helt klart, ned i VEKT vil du nok klare

hehe..ja litt rotete forklart...men ja, jeg prøver å spise 4 x 400 kcal- altså 1600 kcal. er dette noe som er holdbart, eller er det bare dumt å ligge på bmr inntak?

  • Basal metabolic rate

  • Basal metabolic rate, and the closely related resting metabolic rate, is the amount of energy expended daily by humans and other animals at rest. Rest is defined as existing in a neutrally temperate environment while in the post-absorptive state.

  • Mao - det er det kroppen din trenger av energi for å vedlikeholde din vekt når du ligger heeeelt i ro i et temperatstabilt rom i et helt døgn.
  • ...og det gjør du jo ikke. Du står, går, trener, spiser, fordøyer mat og lever.
  • Ser du tegninga?
  • Ifølge en kalorikalkulator der du legger til aktivitetsnivået ditt som er en essensiell feil i regnestykket ditt havner vi på - dam-di-dam
  • Mann



    Kvinne


    Vekt


    Estimert energiforbruk: 2320 kcal

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

helt med på det du sier....sånn i teorien ;)

så om jeg da tenker 2300 kcal, minus ca 500kcal enten ved mindre mat eller trening, altså 1800, så vil jeg på en "snillere" måte ovenfor kroppen min, gå ned i vekt...

2300kcal er fortsatt for å vedlikeholde vekten din, så minus 500 er da mer riktig, men dog ville jeg ikke hatt et såpass hardt underskudd når du ønsker å beholde muskelmassen din. Begynn på 2000kcal og se an

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jente 27 år- 170cm

bmr 1600

trener. 4-5 ganger i uka. -3 styrke og 2-3 kardio

vekt nå: ca 73...ikke veid meg på en stund. men kjenner det på klærne ;)

pleide å trene 5-6 ganger i uka, men jeg blir såååå sulten!! for å være ærlig...

MÅL: : ned i fettprosent.

PROBLEM: målet i tall er 68, og har nådd det et par ganger, men når jeg først kommer dit så SLITER jeg med å holde meg der. blir skikkelig deppa og svimmel, kan føle meg helt super fin 1 min, og i neste minutt så er alt helt ræva!!!. og sånt blir det jo slitsomt å ha det. både for meg og andre ;).

så da spiser jeg mer-legger på meg- OG blir glad.................:shifty: MEN er jo større en jeg vil være....

har de siste dagene prøvd å tenke 400 kcal til hvert måltid. Det kjenns bra. stabilt humør. litt sulten om kvelden, så prøver å ha kveldsen ganske nær legge tid.

spørsmålet er om dette kan være en "vinner stategi".???

bør jeg variere inntak på treningsdager og ikke treningsdager?

hvorfor blir psyken helt mongo når jeg kommer under 70kg?

vil ikke gjøre det for komplisert, for da holder det ikke.

det jeg ønsker er synspunkter på mitt opplegg. forbedringer- ris og ros.

dette kan være en typisk dag:

* spiser ikke brød, korn, pasta, og så og si aldri frukt osv. og savner det heller ikke.

Frokost: 1 egg, 1 boks cc, noen skiver rødbeter og syltagurk. kaffi med melk

lunjs: 100g røkt laks. halv boks cc agurk, tomater, 1 egg. te med sitron

middag: 100-200 g fisk eller kjøtt. masse grønne grønnsaker. halv boks kes eller cc.

kvelds: 1 boks kesam med ca 200g bær og kanel

mm: etter trening som ofte er tidlig på dagen, så kan jeg f.eks spe på en skyr, om behovet er der.

takk for hjelpa =)

Hvorfor ingenting karbohydrater? Hvis du vil bedre fettprosenten din regner jeg med du vil bevare muskelmassen din, evt. bygge en for DET er den beste måten å bedre prosenten på og det gjør du best MED karbohydrater! :) Kan nettopp det være en grunn til at psyken blir mongo under 70?

Finn en bedre balanse mellom næringsstoffene, typisk 40/40/20 prot/karb/fett. ligg i underskudd og tren styrke. Suplèr med cardio om du liker å trene cardio, ikke fordi du må. Det trenger ikke være vanskeligere enn som så :)

EDIT: en smart mann sa til meg en gang: "A calorie deficit is a recovery deficit". Så ikke gå all out med treningen å tren deg i senk, som det kanskje kan virke at du gjør uten karbohydrater ihvertfall...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[quoteHvorfor ingenting karbohydrater? Hvis du vil bedre fettprosenten din regner jeg med du vil bevare muskelmassen din, evt. bygge en for DET er den beste måten å bedre prosenten på og det gjør du best MED karbohydrater! :) Kan nettopp det være en grunn til at psyken blir mongo under 70?

Finn en bedre balanse mellom næringsstoffene, typisk 40/40/20 prot/karb/fett. ligg i underskudd og tren styrke. Suplèr med cardio om du liker å trene cardio, ikke fordi du må. Det trenger ikke være vanskeligere enn som ]

takk for svar =) =)

jeg spiser jo karbo, men de kommer grønnsaker, melkeprodukter, og bær. de "andre " karbene, kuttet jeg ut for flere år siden, og savner det ikke i kosten. kan hende jeg tar en speltlumpe eller to om det av eller annen grunn skulle være nødvendig ;) men tja..kanskje det er grunnen til at psyken kjenner det etter hvert som jeg kommer nærmere målet, da har jeg jo ikke såå mye fett å ta av lengre...

hmmm...syns liksom det blir litt koplisert med sånn 40,40,20...holder med kcal tellingen liksom om du skjønner..

har ikke noe imot cardio, så kanskje bytte en styrke økt mot en cardio....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...