Gå til innhold

Afterburn. .?


Mr.Mister89

Anbefalte innlegg

Hei.

kom over en video av Mike Chang på sixpackshortcuts.com/afterburn hvor han prater så varmt om denne treningsmetoden han kaller The Afterburn Effect. Er det noen andre som har sett dette, evt prøvd det? Er det noe vits å investere i dette?

jeg ble litt forvirra, for han mener at det ikke er noen vits å kjøre kardio på mølle o.l i det heletatt, at man brenner mye mer kalorier på at kroppen henter seg inn etter intense treningsøkter i opp til 48 timer etter økten, og at man på den måten skal få sixpack bare med å kjøre 30-minutters økter med vekter. Han virker jo veldig troverdig der han står å prater om det.

Noen som har en mening om dette? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

48t er litt å ta i. Den forskningen jeg har lest viser at hvilemetabolismen kan påvirkes av trening i alt fra noen få timer til 24t. Graden av økt afterburn vil være avhengig av hvor god din fysiske form i utgangspunktet er, hva din hvilemetabolisme er, hva du trener, kosthold og kjønn. Nå har ikke jeg sett den videoen du refererer til, men generelt kan jeg fortelle deg at muskelmasse betyr mye for hvilemetabolismen. Derfor er ikke kardio, med mindre man snakker om intervalltrening, en treningsmetode som vil øke afterburn så mye, mens stykretrening vil ha mye mer effekt på det området. Intensiv styrke á la crossfitøvelser pusher både den aerobe og anaerobe terskelen og vil kunne således ha stor afterburn effekt. Håper dette bidro til å lette noe av forvirringen din. Si ifra om du vil ha referanser til forskningen jeg baserer meg på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner. Takker for svar:)

Jeg er forsåvidt en mann på 23 år, 1.88 høy og veier 78 kg. Har trent i et år nå på blant annet RYP(i begynnelsen). Trener mye baseøvelser og det vanlige, liksom. 82kg mark, 80 knebøy. 65 i benk. Samt dips å chins. Vet ikke hva hvilemetabolisme er, eller evt hvor høy/lav min er :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, og det er heller ikke meningen at man skal vite hva hvilemetabolismen er helt uten videre. Trengs endel avansert utstyr for å få til det. Dog skal det sies at vekten din kan være et indirekte, om noe primitivt, mål på metabolismen din. Du er jo ikke akkurat overvektig med nesten 190cm på sokkelesten og knapt 80 kg, så jeg vil jo tro at metabolismen din er helt i orden, både i hvile, og etter trening...:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...