Gå til innhold

Utrent: Får lett ubehag i forkant/ytterside av legg


jorno.net

Anbefalte innlegg

Hei.

Utrent 30-åring her.

Over de siste årene, har jeg hatt inntrykk av at jeg har noe som føles som "kort muskel eller sene" i forkant av leggen, så vidt mot ytterside fra midten. (Når jeg skyver tærne så langt nedover jeg klarer, tror jeg det er den muskelen som kjennes i forkant, litt på yttersiden, av leggen)

Dette har jeg erfart de ganger jeg feks skal ta buss hjem fra jobb, og har litt dårlig tid. Jeg "traver" da av gårde i rask gange, men kjenner allerede etter 100 meter at jeg blir "stram" i forkant av leggen, og må roe ned på tempoet for ikke å stivne helt. Har egentlig hatt inntrykk av at dette har blitt gradiv værre med årene.

Uansett - jeg har nå fått for meg at jeg skal komme litt i form, i en alder av 30 år. De siste tre ukene har jeg jogget litt (3 km på asfalt hver gang, er nå på den åttende turen). Som oftest blir jeg litt "stiv" i leggene allerede etter et par hundre meter, men det går for så vidt greit å fullføre 3 km tur. Men i dag formiddag ble det værre, og når jeg kom halvveis var leggene skikkelig ubehagelige. Jeg måtte bryte joggingen og gå i rolig tempo noen hundre meter før jeg klarte å jogge videre hjemover.

Noen som har forslag til hva dette kan være, og evnt tips til hva jeg kan forsøke for å forhåpentligvis bli kvitt dette? Er det noen sjanse for at dette kan forsvinne når jeg blir bedre trent? Eller gjør jeg noe feil?

Takk på forhånd.

Mvh

Jørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det kan fort være en betennelse/overbelastning og som du sier "stram/kort" muskulatur - er det tibialis anterior du mener?

calf-4.jpg

Det kan løses på flere måter, avhengig av hva årsaken er. Trener du noe styrketrening ved siden av?

- Forlenge kort muskulatur (tøye)

- Styrke svak muskulatur (baksiden av legg/lår)

- Unngå hardt underlag / bytte skotøy / kartlegge løpestegene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar, Therese.

Ja, jeg er ganske sikker på det er anterior tibialis som du sier. Jeg har nylig begynt å trene styrke også.

Etter at du fant ut hva delen av leggen heter, fant jeg en video på YouTube som viser hvordan man kan tøye muskelen (

). Jeg har tenkt tanken tidligere på at tøying kan være løsningen, siden jeg som sagt mente det føltes som en kort muskel, men har ikke hatt anelse om hvordan den kunne tøyes.

Da skal jeg absolutt forsøke å tøye den regelmessig. Styrking av bakside legg/lår skjer også så lenge jeg er aktiv, forventer jeg. Både ved jogging, og ved diverse styrketrening (skal se om jeg finner noen egnede øvelser).

Det kan være at jeg gjør noe galt ved løping på asfalt, da jeg ikke har hatt samme plager når jeg har løpt ute i naturen på bløtt underlag. Det bør ikke nødvendigvis være underlaget eller skotøyet, men kanskje like gjerne at jeg kløner det til når jeg kommer på hardt underlag ;) Men uansett skal jeg revurdere fottøyet. Det er ikke nødvendigvis de beste utendørs løpeskoene jeg benytter.

Har du tips til hvordan jeg kan kartlegge løpestegene? Ser absolutt for meg at jeg kan finne på å løpe galt ;):blush:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder smerter på frem/yttersiden av leggen ved løping kan det å legge om løpssteget til å løpe mer på for-/midtfot være ren magi. Det er som regel snakk om en overbelastning av tibialis anterior eller kompartmentsyndromrelaterte plager fra fremre losje. Uavhengig av hvem av disse to er bør du merke dramatisk bedring umiddelbart. Prøv en tur hvor du tenker på å lande lengre frem på foten, men ikke løpe helt oppe på tå, og øke stegfrekvensen og se hvordan det føles. Gi gjerne en rapport!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar, lhegdal og Ole-Mats Moskvil.

Jeg skal se om jeg kan finne noen bedre sko. Det var kanskje lite gjennomtenkt å bare ta disse skoene jeg hadde stående i skapet hjemme, men jeg har alltid tenkt at alle klarer å jogge riktig med all slags sko.... ;-) Hehe.

Takk for veldig konkret tips, Ole-Mats. De siste to gangene har jeg helt droppet jogging som oppvarming på grunn av smerter, men i kveld skal jeg absolutt forsøke, med fokus på å løpe mer på for-/midtfot og å øke stegfrekvensen. :-) Gleder meg til å prøve.

// Jørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei!

den enkleste løsningen er å løfte knærne mer når du løper. Dersom du ikke gjør det, så tvinger du ankelen til å kompensere ved å flektere oppover, det er da muskelfestet på utsiden av leggen blir overbelastet. pleide å slite med dette jeg også, helt til jeg begynte å løfte beina ved løping:) du får også mer kraft i løpingen da, så det er bare ++ :)

alle andre råd lengre opp i tråden er også gode; god støtdemping, riktig løpeteknikk osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for et godt innspill, Miss Iron. :)

Interessant... Det du sier høres veldig riktig ut i forhold til mitt eget inntrykk av hvordan jeg løper - jeg har lurt på om jeg ikke løfter bena godt nok når jeg løper. Skjønner at jeg har litt å prøve meg frem på i kveld.

Har nå også blitt fortalt om "Løplabbet" (og også en Sport1-butikk som bruker tilsvarende teknikk) for å vurdere og få sko som er tilpasset min "løpestil". (Jeg må først sørge for å faktisk skaffe en løpestil). ;-)

I løpet av mine 30 år, har jeg aldri sett på det som noen glede å jogge, og dermed ikke som noe tap dersom jeg ikke skulle kunne jogge. Men nå som jeg først har kjent på gleden ved å jogge, oppleves det som å bli fratatt noe når jeg opplever smerter ved utførelse. Så jeg kan nesten ikke vente med å finne en god løsning! :)

// Jørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag brukte jeg på ny jogging på tredemølle som oppvarming til trening (fikk ikke gjort det om torsdag, da den ene tredemølla hadde behov for service og den andre var opptatt...). ;-)

Jeg forsøkte alle forslag her, i forskjellige variasjoner. Kortere steg/økt stegfrekvens, lande mer på for-/midtfot og løfte knærne mer. Jeg klarte 12 minutter, men valgte da å stoppe fordi leggene knyttet seg igjen.

Det kunne kanskje virke som om det løsnet litt når jeg forsøkte med kortere steg igjen, men ikke nok til at jeg klarte å fortsette lenge.

Jeg gir ikke opp enda! Jeg skal forsøke flere ganger fremover. Det må da være mulig å finne en kombinasjon som fungerer. ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slags stigning har du på mølla? Økt stigning, avlaster muskulaturen på fremsiden av legge. Jeg slett med dette i fjor høst etter å ha trent 4 x 4 på flatmark i et halv år. Når jeg byttet til å trene motbakke ble det bedre, og nå som jeg trener motbakke + varmer opp på mølla med litt stigning når jeg kjører styrkeøkt, så klarer jeg å hold beinhinnebetennelsen på avstand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag brukte jeg på ny jogging på tredemølle som oppvarming til trening (fikk ikke gjort det om torsdag, da den ene tredemølla hadde behov for service og den andre var opptatt...). ;-)

Jeg forsøkte alle forslag her, i forskjellige variasjoner. Kortere steg/økt stegfrekvens, lande mer på for-/midtfot og løfte knærne mer. Jeg klarte 12 minutter, men valgte da å stoppe fordi leggene knyttet seg igjen.

Det kunne kanskje virke som om det løsnet litt når jeg forsøkte med kortere steg igjen, men ikke nok til at jeg klarte å fortsette lenge.

Jeg gir ikke opp enda! Jeg skal forsøke flere ganger fremover. Det må da være mulig å finne en kombinasjon som fungerer. ;-)

Når du først har fått overbelastning, er det bare total hvile fra all aktivitet som bidrar smerte, som fører til bedring i første omgang, deretter helt forsiktig tilnærming til samme aktivitet igjen. tålmodighet :) kan ta mange uker og kanskje måneder før sånt bedrer seg :) sykle i mellomtiden for å holde kondisjonen oppe :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...