Gå til innhold

Alternativ trening?! Trenger litt råd...


IdaFr

Anbefalte innlegg

Jeg løper/har løpt mye. Jeg elsker å løpe, det er liksom min greie. Har slitt med beinhinnebetennelse osv i mange år, varierende grad, men nå er det uutholdelig og beina er ubrukelige, til og med til å gå med! :(:(:(

Har bare måttet slutte tvert med å løpe de siste 8 ukene (SAAAAVN), og tror det kan bli mange måneder til neste tur. Problem: jeg finner ikke noen alternativ treningsform som i det hele tatt likner på det som løpinga gir meg av trening (kondisjonsmessig). Jeg har nå gått på spinning de siste ukene, presser meg hardt, men beina blir jo sure etter et lite lusent intervall! Har ikke nubbesjangs til å trene kondisen, får ikke pulsen over 3 sone engang:( Jeg sitter der og tråkker meg utslitt i musklene, mens jeg puster som om jeg ligger på stranda. Svømming er ikke aktuelt for meg, og jeg er elendig på ski (men tenker å prøve når snøen kommer).

What to do? Jeg driver jo nesten å trener meg ned i form her? Er det forresten noen som har noen mirakelkurer ang beinhinnebetennelse, tas det i mot med STOR takk også:) (Driver med/har prøvd idrettsmassasje, fysio, beveglighetstrening/stretching, kinesioteip og innleggsåler.)

Om det er relevant (for evt trening):

- 174/63

- Hvilepuls 44

- Makspuls 184

Hilsen Ida:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Motbakkeløping i fjellet er ganske snilt for leggene. Kan kanskje være greit å gå ned igjen siden det gir mindrebelastning på beina.

Når det kommer til sykkel/spinning tar det tid før kroppen blir tilvendt noe nytt. Spinning er vell og bra, men ta gjerne noen økter hvor man bare sykler helt rolig. Etterhvert blir beina mindre sur og du kan presse deg mer. Går gjennom dette hver vår, 5-6 rolige turer så begynner beina å sammerbeide litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gode råd. Takk! Da er det vel bare å "holde ut" og vente på beina:)

Motbakkeløping i fjellet er ganske snilt for leggene. Kan kanskje være greit å gå ned igjen siden det gir mindrebelastning på beina.

Når det kommer til sykkel/spinning tar det tid før kroppen blir tilvendt noe nytt. Spinning er vell og bra, men ta gjerne noen økter hvor man bare sykler helt rolig. Etterhvert blir beina mindre sur og du kan presse deg mer. Går gjennom dette hver vår, 5-6 rolige turer så begynner beina å sammerbeide litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å supplere litt med styrketrening for å øke kapasiteten?

Siden du blir i dårlige og dårligere form - hvordan er restitusjonen, altså kosthold og hvile?

Ja, har begynt med ST nå :) Håper det hjelper. Jeg vet ikke om jeg blir i dårligere og dårligere form, men før kunne jeg merke god fremgang på løpingen, for jeg hadde muligheten til å presse meg og kjenne etter. Nå får jeg jo ikke opp puls eller pust, og vil derfor ikke ha noe fremgang - heller tvert i mot. Jeg tror kosthold og hvile er bra, men jeg forsøker å gå noe ned i vekt (langsomt og såkalt sunt). Det klarer jeg ikke (ligger på 1600), vekten er kun stabil. Betyr det at jeg må redusere mer, eller er dette "kneika" hvor det beste er å holde ut? (Kanskje ikke riktig forum, unnskyld).

Takk, Therese, for svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Var 174/63 høyde og vekt? Isåfall er det fordi du spiser for lite. Med treningdmengden din og energiinntaket gir du ikke kroppen sjans til å restituere deg

Løsning; spis mer

Ja, har jo lurt på det, men jeg har forsøkt - og da kryper jeg sakte opp gitt. Lurer på om ikke jeg skal øke litt på styrken, jeg er litt kondisjons-avhengig (eks-distanseløper). Jeg skal gi det et ordentlig forsøk! Altså øke på kcal og styrke, roe ned kondisjonstreningen og se hvordan det går. Takk for info!:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hei Ida! :)

Er selv en aktiv utøver, som satser på løping. Løper en hel god del, og har derfor vært inne i perioder hvor jeg har måttet trene alternativt i forhold til løpingen. Alternativ trening kan aldri "erstatte" løpingen, men den kan være et fint supplement og hjelpe til å vedlikeholde formen, slik at en ikke taper for mye i skadesituasjoner. Gørrkjedelig, men lønner seg i lengden..!;)

Husk at dette er mine erfaringer, men du kan jo se om du ønsker å plukke opp noen tips og ideer;

- Aquajogg er gull verdt! Skaff deg et aquajoggbelte(mange basseng låner også ut) og løp i vannet. Føttene skal ikke være i bakken, så jogg der det er djupt. Langkjøring, fartslek, intervall. Her er alt mulig! For teknikk er det mye å finne på google, men du merker/kommer fort inn i det;)

- Langrenn! Nå når snøen kommer er dette knall! Da får du også komme deg ut i naturen og slipper å henge over spinningssykkelen eller inne i et basseng. Anbefaler klassisk, da det passer best i forhold til bevegelsesbanen/muskelbruken i løping.

- Svømming! Hvorfor er ikke det aktuellt? Det er faktisk super trening som trener hele kroppen, og noe jeg virkelig har fått igjen for. Tungt/tussig, men det er bra!

- Ellipsemaskin. Bedre enn sykkel, synes ihvertfall jeg. Får trent hele kroppen og kommer deg lett opp i puls. Ikke samme surheten i lårene som ved spinning Ganske lik bevegelsesbane som i løping også:)

- Spinning. Har selv brukt spinningssykkelen en del, men har litt samme erfaringen som deg. Blir fort tung i lårene. Rask frekvens og lette gir, kan hjelpe litt på det.

- Styrke, bevegelighet; bruk perioden til å forbedre deg på ting du kanskje nedprioriterer når du kan løpe som normalt. Viktig å være sterk og bevegelig i kroppen, også når du løper mye. Både for å unngå skader og for en effektiv løpeteknikk! Styrke i ben og kjernemuskulaturen/stabilisering er alfa og omega!

Det er tøft å være skadet, men hold ut og tren alternativt! Og det er faktisk en del en kan gjøre. ikke psyk deg ned, men tenk positivt; dufår jo/kan jo faktisk trene! Vet det er skikkelig kjedelig og til tider litt demotiverende, men du får virkelig igjen for det! Stå på og husk at jo flinkere du er, jo fortere og mindre tussig blir det å komm tilbake/starte opp igjen!(y)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...