Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Har lenge vært glad i frontbøy, men har aldri helt fått til 'vanlig' frontrack grep, og her derfor trent med kryssgrep frem til nå. Da jeg har mål om begynne å trene olympiske øvelser krever det dog at jeg tar tak i meg selv og får inn teknikken i frontbøy som kreves for at jeg skal kunne gjennomføre vendinger noenlunde sikkert.

Problemet mitt er at jeg sliter med et par ting:

-Håndleddet er ikke spessielt fornøyd med å havne i den ekstreme posisjonen som kreves

-Det er vanskelig å holde albuene høyt nok til å få skikkelig kontroll på stanga (mye mulig pga tighte lats)

-Skuldrene mine har det vondt i dag etter frontbøyen i går, så jeg er ikke helt sikker på om stang-plasseringen er helt bra

-Stanga har det med å presse noe mer enn ønskelig mot halsen, som gir ubehag i pusterøret.

Fortsetter under...

Takker for godt svar:)

Du trenger ikke holde ordentlig rundt stanga om den ligger på riktig plass. Jeg holder med åpen hånd, og har bare pekefingeren og langfingeren rundt stanga. Om du klarer å holde albuene høyt nok, så er det skuldrene som holder stanga på plass. Om stanga begynner å falle forover (albuene faller nedover), må du bare slippe den, det er ett tegn på at ryggen ikke er vertikal nok.

Holder ikke rundt stanga nei, men bruker fingrene til å støtte den slik du beskriver. Burde presisert dette bedre i originalposten.

Ellers ser det ut til at det jeg holder på med ikke er så halvgalt! Blir bare å fortsette å jobbe med skulder, albue og håndledds-mobilitet og kjøre på hyppig med moderat belastning inntil teknikken blir enda litt bedre og kroppen har vendt seg litt mer til øvelsen.

Får se på det som en god grunn til å kjøre på skikkelig under markløftsøktene for å kompansere littt ;)

Ellers tar jeg gjerne imot flere råd om noen skulle ha noe på hjertet!

Takker for supert innlegg Asle :)

Skal definitivt jobbe mye med dette fremover, og skal se om jeg ikke kan få til bro til tross for at jeg aner mye knall og fall før det sitter!

Den videoen ser jeg virkelig frem til! Sliter med å finne gode kilder til informasjon på dette området.

Forøvrig trente jeg vendinger i dag og følte ting gikk veldig bra teknisk sett. Kjente heller ingenting i leddene, så det var bra!

Av personlig erfaring vil jeg anbefale andre å ta seg tid til en god oppvarmingsøkt med tøye og mobilitets-øvelser. Dette burde egentlig være selvsagt, men kan fort gå i glemmeboken. Selv har jeg erfart at:

-Shoulder dislocations (med strikk/bånd)

-Tøyning av lats

-Lang forsiktig tøyning i 'frontgreps-posisjon' (om det er noe som heter det) med strikk festet i et lavt punkt. Start forsiktig og hold albuene oppe slik de skal være når man utfører fks frontbøy.

PS: Dette er bare mine personlige erfaringer, og det skal nevnes at jeg ikke har noen utdanning rundt trening/fysiologi, så ta det for det det er ;)

Nok en gang; takker for alle innspill!

Edit1: Se der var det kommet film ja! :)

Annonse

Er det bare jeg som opplever veldig lav lyd? Har satt den på absolutt maks her, og klarer ikke å høre ordene (selv om jeg hører en lav stemme)

Du er ikke den eneste. Fungerte fint da jeg skrudde lyd på både youtube og PC på fullt med hodetelefoner. Bare husk å justere ned før du ser på ny video. Det glemte jeg...

Er det bare jeg som opplever veldig lav lyd? Har satt den på absolutt maks her, og klarer ikke å høre ordene (selv om jeg hører en lav stemme)

Det er bare Asle som har en veldig svak stemme... :p

Nice film Asle, med øretelefoner tilkoblet PCen hørte jeg jammen hva du sa også, spesielt etter at jeg jaget leieboerne på dør. En kg lammelår i magen hørtes heller ikke vondt ut i det hele tatt!

:thumbsup:Goos stuff..Har du prøvd dette grepet i frontbøy?:

Er det OK?

Jeg har trent med det grepet her i flere år, tydeligvis ikke trent forntbøy jeg da!

Syns det fungerer veldig bra, men som Asle sier så blir det litt klønete når vekta blir for tung. Man får ikke aktivert latsen i samme grad virker det som, så litt enklere at ryggen krommes når det blit tungt!

Nå har jeg bestemt meg for å lære meg det ordentlige greper, Det kommer til å bli mye ubehag i håndleddene fremover...

• 2 uker senere...
  • 6 måneder senere...

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...