Gå til innhold

Beinhinnebetennelse og løping


Malene Indiana

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg har slitt med dette i mange år, rundt 4 år og legen min har sagt det ikke er noe å gjøre. Lurer på om andre mener jeg kan prøve meg på å løpe igjen? Jeg har prøvd å bygge meg opp igjen med å massere og trene på elipsemaskin, som ikke trigget smertene. Jeg kjenner selv kun smerten nå om jeg går langt på asfalt, spesielt i bakker. Legen har altså sagt at det er ingenting å gjøre og at jeg kan aldri løpe igjen, men føler jo selv at jeg blir litt bedre. Musklene er ikke så spente som de var og det skal mindre til for å irritere. Er det eventuelt andre tips jeg burde prøve?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er bare å prøve:) Men ta det forsiktig i starten, særlig siden du ikke har gjort det på lenge nå. Selv sliter jeg litt med det samme, men så lenge det ikke blir verre enn det er nå så tar jeg ikke helt pause fra løpinga (da blir det bare verre når jeg skal starte opp igjen) - men løper aldri to dager etter hverandre, og fokuserer på å øke gradvis. Prøver å unngå asfalt så sant jeg kan, men jeg liker best å løpe ute - så piggsko var vel verdt å investere i (og gode sko MÅ du ha, det regner jeg som en selvfølge...). Ellers løper jeg alltid med kompersjonsstrømper og sover med lange ullsokker, det hjelper for å holde det litt i sjakk. Men ja, jeg ville prøvd meg forsiktig:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du kun vært i kontakt med lege, eller har du også vært hos fysio? Om du ikke har vært hos sistnevnte er det verdt turen synes jeg. De er langt mer kunnskap om trening og hvordan forebygge skader enn det legen har.

Ellers så er jo gode sko nevnt over her, dvs. sko som er tilpasset ditt løpesteg. Mulig at en gjennomgang av løpeteknikk også kan være til hjelp.

I tillegg er det å skynde seg sakte viktig, samt stoppe med aktivitet når det gjør vondt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok jeg prøver meg litt da. Med sånn kompersjonsstrømper så regner jeg ikke med det er noe forskjell på merker og slikt?

Har vært hos fysio også men kan ikke gå jevnlig pga dårlig råd men har jo fått de massasje tipsene, og det hjelper! Er om jeg for eksempel må gå til skolen jeg ødelegger meg fordi da er det kun asfalt men greier jo å unngå dette i stor grad. Men hvor drar man for å få hjelp med løpeteknikk? Jeg har vane med å være skeiv og går innover med føttene så det er kanskje lurt å sjekke det også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tror nok jeg prøver meg litt da. Med sånn kompersjonsstrømper så regner jeg ikke med det er noe forskjell på merker og slikt?

Har vært hos fysio også men kan ikke gå jevnlig pga dårlig råd men har jo fått de massasje tipsene, og det hjelper! Er om jeg for eksempel må gå til skolen jeg ødelegger meg fordi da er det kun asfalt men greier jo å unngå dette i stor grad. Men hvor drar man for å få hjelp med løpeteknikk? Jeg har vane med å være skeiv og går innover med føttene så det er kanskje lurt å sjekke det også.

Kan høres ut som du bør finne deg en fysi som er god på føtter. Har du såler? eller løpesko som er beregnet for ditt løpsmønster?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du ikke har lest denne artikkelen fra friskogfunksjonell.no, så kan du starte med det. Deretter så synes jeg det kan være smart å påkoste seg en tur eller to til fysio, helst noen som er litt inn på det med føtter og løping. Utifra svarene dine så høres det for meg ut som du har mye å hente på det. Når det gjelder løpeteknikk, evt muskulær ubalanse og fotens anatomi så er det nesten nødvendig å se pasienten. Det er lite man får gjort over nett. Siden du har vært plaget så lenge, og i tillegg har symptomer ved gange, så høres det ikke ut som at dette er noen lett sak å løse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal ikke komme med et langt innlegg om minimalistisk skotøy og forfotløping, men kan være noe å sjekke ut. Spesielt siden du snakker om å starte rolig og da sikkert har god tid. Min personlige erfaring er at med vanlige dempede sko og hæl løping så kommer plager i legg og knær ganske fort, dette forsvinner når jeg bruker skotøy som får meg til å lande på fremfoten. Det er 1000 vis av gode artikler på nettet om nettop dette, verdt å ta en titt. Tilvending er viktig når man evnt legger om løpesteg, så ta det med ro i begynnelsen.

Piggsko bør brukes kun på is og snø (evnt bane om jeg misforstod) og kan være døden for legger og knær på asfalt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Piggsko bør brukes kun på is og snø (evnt bane om jeg misforstod) og kan være døden for legger og knær på asfalt

Ja, jeg mente ikke at de skulle brukes på asfalt (ser at det lett kan misforstås når jeg leser det igjen...). Men snøen og isen har gjort sitt inntog her jeg bor, både på grus og asfalt, så jeg mente bare at piggsko var et must for å kunne løpe ute for meg nå:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, jeg mente ikke at de skulle brukes på asfalt (ser at det lett kan misforstås når jeg leser det igjen...). Men snøen og isen har gjort sitt inntog her jeg bor, både på grus og asfalt, så jeg mente bare at piggsko var et must for å kunne løpe ute for meg nå:)

Ja, men mange undervurderer hvor vondt det kan bli på noen få km asfalt til og fra skogen. Nordic grip har brodder beregnet for løping til en ok penge. Disse kan man ta av og på ettersom man trenger dem eller ei. Men skal man bare løpe på is og snø så er piggsko en grei investering.

Selv er jeg på jakt etter nordic grip monster grip til løping i fjellet gjennom vinteren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Fysioterapi som veiledning til gode beveglighet- og restitusjonsøvelser

- Daglig tøying

- Skumrulle/foamroller på leggmuskulatur og forside bein

- lett styrketrening for å styrke alle muskler i beina - bidrar til bedre stabilisering

- alternativ kondisjonstrening (sykkel/svømming/ski) HELT til beina er klare for løping

- Idrettsmassasje av leggmuskulatur

- Tilpassede sko og såler

- Gode kompresjonsstrømper (feks Cep)

- Betennelsesdempende kremer/tabletter etter trening og år det gjør veldig vondt

- unngå asfalt/hardt underlag så godt det går, selv når du går

- Lytt til kroppen, mye restitusjon, hvile og nok mat :)

Hilsen en med samme problem som herved prøver ALT! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg så har hverdagsskoene noe å si! Gikk i flate sko ala Sneakers hele sommeren, og da fikk jeg problemer da! Satser på sko med i det minste litt hæler! Ellers har jeg brukt barfotsko siden 2011 (vibram), men bruker dem ikke hvis jeg skal løpe veldig langt på asfalt, eller om vinterstid når det er vått og kaldt (da fryser foten til is!) Som deg så har jeg investert i sko med demping, filmet løpesteget og fikk sko med ekstra demping på innside fot slik at ankelen holder seg beint med resten av beinet. Det gjorde susen for meg! Jeg begynte rolig etter noen uker med spinning for avlastning, ca 25 min intervall. Så økte jeg gradvis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...