Gå til innhold

Hva burde jeg velge??


CaraMella

Anbefalte innlegg

Jeg håper på litt tips og tilbakemeldinger, da jeg ønsker å bytte program.

Har kjørt X-press siden slutten av august og da jeg ikke lenger øker i styrke, tenker jeg enten å starte med 5x5 eller sette opp min egen to-splitt, hvor jeg kan øke med 2,5 hver uke. Føler jeg har prøvd å bytte program i flere mnd :eek: men kommer ingen vei og dermed sliter det litt på motivasjonen også.. Someone??:rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Føler jeg har prøvd å bytte program i flere mnd :eek: men kommer ingen vei og dermed sliter det litt på motivasjonen også..

Hvor ofte bytter du? Hopper du for mye mellom forskjellige programmer så kan det også være årsaken til mindre resultater.

Men støtter forslaget om 5x5 om du vil fokusere på litt mer styrke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Annonse

Da leser jeg meg opp på 5x5 idag.. Noen med gode linker til stoff / program /oppsett?

Også legger jeg hele opplegget her etterpå, så kan dere flinkiser rette meg opp:D

http://stronglifts.com/stronglifts-5x5-beginner-strength-training-program/

http://madcow.hostzi.com/5x5_Program/Linear_5x5.htm

http://fitnessbloggen.no/5x5-for-styrke-og-muskelmasse/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg lest artikklene, er det ingen av dere som har prøvd dette, som har lagt til øvelser?

Altså jeg skjønner dette blir grisetungt, men kun 3 øvelser?

Og jeg burde vel starte med å jobbe opp til ett toppsett? Hvor lenge skal jeg være i denne fasen, før jeg tar kun en bestemt vekt på alle settene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg lest artikklene, er det ingen av dere som har prøvd dette, som har lagt til øvelser?

Altså jeg skjønner dette blir grisetungt, men kun 3 øvelser?

Og jeg burde vel starte med å jobbe opp til ett toppsett? Hvor lenge skal jeg være i denne fasen, før jeg tar kun en bestemt vekt på alle settene?

Kan bare svare for StrongLifts 5x5 da det er kun dette jeg har prøvd, og har ikke lest fitnessbloggens 5x5.

I StrongLifts er det 5 forskjellige hovedøvelser, squats hver økt og press + markløft og benk + pendlayrows annenhver økt.

Før var det litt støtteøvelser med i programmet, men disse ble fjernet for å vise at fokuset er på disse 5 hovedøvelsene.

Jeg har gjort det sånn at jeg trener pullups og pushups og planken etter markløft, og chins (underhånd) etter roing. Dette har vært nok i massevis for meg. Dette er veldig grunnleggende øvelser som dekker så å si hele kroppen. Det er veldig verdifullt å lære seg god teknikk i disse så tidlig som mulig, det vil gi et veldig godt grunnlag når/hvis du begynner med mer avanserte programmer og flere øvelser for å styrke dine svake ledd etc.

Men ikke legg til flere øvelser som f.eks. bicepcurls og skråbenk til SL5x5.

På SL5x5 skal du trene alle 5 settene med samme vekt (du skal selvsagt varme opp med lavere vekt før disse 5 settene).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...